Catalin Ghita wrote:
Faptul ca sunt mentinute in circulatie autobuzele cu podea ridicata DEJA EXISTENTE, il pot intelege, dar cum de aduc autobuze "noi" (chiar daca second-hand), care sa nu aiba adaptarile necesare pentru a fi accesibile persoanelor cu mobilitate redusa si ma refer aici, in principiu, la podea coborata?
Strict legal, autobuzele cu podea inalta ar putea fi folosite doar pentru traseele judetene, unde nu este impusa obligatia respectarii art. 64 din L448/2006.
Sa inteleg ca autobuzele cu pricina vor fi folosite doar pe traseele "satesti"?
Legea nr. 448/2006 republicată, cu modificările şi completările ulterioare vorbeşte de obligaţie, dar nu se specifică nicăieri că trebuie NUMAI vehicule adaptate:
,
,Articolul 22
Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să ia următoarele măsuri specifice în vederea asigurării transportului în comun al persoanelor cu handicap:
a) să achiziţioneze mijloace de transport în comun adaptate;
b) să adapteze mijloacele de transport în comun aflate în circulaţie în limitele tehnice posibile, conform reglementărilor în vigoare;
c) să realizeze, în colaborare ori în parteneriat cu persoanele juridice, publice sau private, programe de transport al persoanelor cu handicap."
Iar ,,adaptat" nu înseamnă neapărat low-floor, toată treaba asta cu 100% low-floor e o găselniţă a producătorilor pentru a cere mai mulţi bani, introdusă pe baza lobby-ului puternic în nişte recomandări ale Comisiei Europene. Şi BMC Probus SCB215 poate fi considerat ,,adaptat", pentru că are o platformă cu care poate fi ridicat un scaun cu rotile.
De altfel, nici măcar capitalele europene mari nu au exclusiv vehicule low-floor (Viena, Bruxelles, Budapesta, asta ca să nu mai vorbesc de Sofia care nici măcar peroane la staţiile de tramvai nu are).
Soluţia cea mai bună ar fi ca minim 25% din vehiculele de pe fiecare traseu să fie cu podea joasă. Aceste curse ar trebui să fie evidenţiate distinct pe programele de circulaţie stabilite conform legii (adică aprobate de CL şi postate în staţii). Restul curselor s-ar putea efectua cu ce este disponibil, fie el low-floor sau nu (adică o cursă marcată pe grafic ca low-floor să nu poată fi efectuată cu un vehicul neadaptat, dar una marcată ca normală să poată fi făcută cu un vehicul adaptat).