La trenurile Eurostar spre continent situatia e astfel:
Statul britanic impune ca toate in garile deservite este obligatoriu sa existe peroane ermetic separate pentru traficul international, cu acces controlat (in genul zonei libere din aeroporturi) si pasagerii si bagajele acestora sa fie controlate (in stilul controlului de securitate de la aeroporturi). Controlul de frontiera se face "opus": la intrarea zona inchisa din Londra (gara St. Pancras International) controalele sunt facute de politia franceza. Ei verifica bagajele, persoanele, documentele de calatorie si stampileaza pasaportul, viza unde e cazul, si cauta persoana in baza de date a politiei (asta doar pentru cetateni care nu sunt din UE, Norvegia, Elvetia, Islanda si microstatele europene - Insulele Feroe si teritoriile externe britanice, precum Sf. Elena, Falkland, Insulele Virgine, etc sunt considerate non-UE, exceptia este Gibraltarul). Peroanele respective sunt sub autoritate franceza (insa spatiile comerciale se supun legislatiei britanice), si politia franceza are dreptul sa faca arestari, sa foloseasca arma, etc. Si la celelalte doua statii de pe teritoriu britanic, Ebbesfeet International si Ashford International, este cam la fel. Exista in ambele cate trei perosane-insula, doua pentru trenurile interne, unul pentru cele internationale, si peronul international este separat, cu acces restrictionat, si controlat de politia de frontiera franceza.
Similar, pentru accesul la peroanele restrictionate din Bruxelles Midi / Brussel Zuid, Lille Europe, Calais Frethun, Paris Gare du Nord, Marne-la-Vallee Chessy (adica Disneyland Paris) trebuie trecut de controlul de frontiera britanic si peroanele respective se afla sub jurisdictie britanica.
La garile deservite de trenurile sezoniere dinspre Londra (vara Avignon si Coasta de Azur, iarna statiunile de schi din Alpii Francezi) se instaleaza bariere temporare demontabile si sunt detasati temporar politisti de frontiera britanici pentru orele plecarilor acestor trenuri.
Si cei care merg cu masina in tren (Calais-Folkerstone, Eurotunnel Shuttle) sunt controlati in acelasi mod. Statiile de imbarcare-debarcare si spatiile de asteptare sunt izolate de restul lumii prin sarma ghimpata, in Calais patruleaza britanicii, in Folkerstone francezii.
Marea Britanie nu face controale la iesire (nici in aeroporturi). Odata pasaportul stampilat de francezi, calatorul a parasit in mod legal Marea Britanie si a intrat in spatiul Schengen.
Aceasta cerinta ferma a guvernului britanic este principalul motiv pentru care alti operatori nu circula intre UK si continent. Deutsche Bahn era la un moment dat interesat, au avut si curse de probe pana la Londra. Tot de asta nu exista trenuri internationale spre alte destinatii din Regat.
Si la feriboturi tot asa se procedeaza: francezii fac controlul de frontiera pe partea britanica a Canalului Manecii (in porturile Dover, Portsmouth, etc), si britanicii in porturile franceze (Calais, Le Havre, St. Malo, etc).
|