(off-topic)
Am observat că unii dintre colegii de forum fac o enormă greșeală privind șasiul.
-Autobuzul prezentat anterior este construit pe șasiu de autocamion. Motorul este cu cilindri înclinați la 40 de grade față de verticală, motor ce a echipat în exclusivitate autocamioane.
-La AUTOBUZUL au fost echipate și șasiuri de autocamion ROMAN DIESEL, cu caroserii separate.
Cea mai mare enormitate am văzut-o într-o postare în care se susține că autobuzele ROMAN / DAC / ROCAR 111 / 112 / 117 au fost construite pe șasiu de autocamion, care a fost inversat, fața, cu motorul, devenind spate, iar spatele devenind față!! A uitat să spună că aceste autobuze aveau motorul cu cilindri orizontali, axa față motoare și axa spate directoare....
Ca să revenim la normalitate, autobuzele urbane solo și articulate ROMAN / DAC / ROCAR 112 / 117 au avut caroserie autoportantă cu cadru consolidat.
În Bulgaria, la uzinele CIAVDAR plecau, pe roțile proprii, cadre consolidate, pe care bulgarii le-au carosat sub numele de CIAVDAR B13 (solo) și CIAVDAR B14 (articulate).
Autobuzele interurbane și autocarele ROMAN / DAC / ROCAR 111 / 112 au avut caroserie autoportantă cu cadru neconsolidat, din cauză că sub podea, între axe, exista compartimentul de bagaje.
În concluzie, nu confundați un autobuz construit pe șasiu, cu un autobuz construit cu caroserie autoportantă.
Și încă ceva.
Deși fiecare are dreptul să se exprime cum crede de cuviință, ma deranjează enorm fraza cu proiectarea pe genunchi. Este o jignire gravă la adresa inginerilor proiectanți din acea vreme. Am avut oameni de bază, mulți supra școliți la MAN Mannheim, în Germania Federală. AUTOBUZUL avea o bibliotecă cu reviste și cărți de specialitate, demnă de orice constructor occidental. Totul, până când o minte nebună a decretat, totul românesc, nu mai există valută.
De atunci a început declinul.
Și nu lucram cu autocad-ul, nu exista în vremea aceea. Lucram cu creionul și guma, pe hârtie de calc, unii dintre voi cred că habar nu au ce este hârtia de calc, copiile nu le xeroxam, nu exista așa ceva, copiile se făceau la heliograf, pe hârtie de ozalid, nici de acestea nu cred că au auzit mulți dintre voi. Calculele le făceam cu rigla de calcul, PC-ul încă nu exista.