München: autotren urban BuszugINTRODUCEREAutotren urban, un concept mai vechi, dar puţin răspândit în Europa (Elveţia, Germania, Austria), constituit dintr-un autobuz / troleibuz şi o remorcă fără motor (se poartă la troleibuz şi remorcă cu electromotor), ieri, ambele cu podeaua clasică, azi, ambele cu podeaua integral coborâtă. Are avantajul de a fi mai manevrabil faţă de conceptul autobuz / troleibuz dublu articulat, mai are şi avantajul ca, în orele cu flux mic de călători, să decuplezi remorca la capăt de linie, făcând, în acest fel, economie de combustibil.
Amândouă conceptele, însă, au dezavantajul de a nu se încadra în Directiva Uniunii Europene 96/53/CE din 25 iulie 1996, cu privire la dimensiuni de gabarit şi mase rulante.
Referindu-mă strict la Germania, aceste autotrenuri urbane au nevoie, pentru a circula cu pasageri, de permis special obţinut de la Ministerul German al Comunicaţiilor.
Fiind o introducere, îmi permit să fiu off-topic şi să vă aduc aminte, contrar multor speculaţii de pe forumul nostru, că acum 35 de ani (1979), la Atelierele Centrale ITB, au fost realizate trei prototipuri de remorci urbane, transformate din autobuze ŠKODA SM 11 şi remorcate de autobuze ROMAN DIESEL 112 UD, testate în trafic, dar care nu au primit acordul de a circula cu pasageri, de la Miliţia Circulaţie Bucureşti din acea vreme.
În luna septembrie a anului 2013, operatorul de transport public din München, MVG, achiziţionează şi pune în circulaţie 10 autotrenuri urbane, fiecare constituit dintr-un autobuz SOLARIS URBINO 12 şi o remorcă GÖPPEL GO4CityT.
Lungimea totală a autotrenului 23193 mm; masa totală rulantă 32,4 tone; capacitate totală 133 locuri în picioare, 61 locuri pe scaune, total 194 pasageri.
Caracteristici tehnice autobuz SOLARIS URBINO 12, cu podeaua integral coborâtă.
Dimensiuni de gabarit: lungime 12000 mm; lăţime 2550 mm; înălţime 2850 mm, 3090 mm cu instalaţia de aer condiţionat. Ampatament 5900 mm. Consolă faţă 2700 mm; consolă spate 3400 mm.
Masa totală rulantă 18,0 tone.
Capacitate: 69 locuri în picioare, 31 locuri pe scaune, total 100 pasageri.
Echipat cu motor DIESEL DAF PR 265, cu normă de poluare EEV, 6 cilindri în linie, vertical, amplasat în consola spate, având 265 kW / 360 CP.
Din construcţie, a fost echipat cu sistem de remorcare compatibil cu remorca GÖPPEL, cu sisteme de cuplare a instalaţiei electrice şi a instalaţiilor hidraulice şi de aer comprimat.
Caracteristici tehnice remorcă autobuz GÖPPEL GO4CityT, cu podeaua integral coborâtă.
Dimensiuni de gabarit: lungime 9619 mm; lungime inclusiv sistemul de cuplare 11193 mm; lăţime 2550 mm; înălţime 2880 mm. Ampatament 6065 mm. Consolă faţă 1777 mm; consolă spate 1777 mm.
Masa totală rulantă 14,4 tone.
Capacitate: 64 locuri în picioare, 30 locuri pe scaune, total 94 pasageri.
Sursă: MVG.