La Botosani am fost pe 18 iulie, impreuna cu Cristina. Ce am vazut acolo in privinta transportului public electric cu tramvaie din subordinea autoritatilor locale ne-a surprins in mod placut: cale de rulare data in functiune in 1991 si aflata in stare foarte buna, 2 trasee (101 si 102) pe care se circula dupa un grafic bine pus la punct si respectat, vagoane Tatra T4D si T4D-MI aduse in 2001 si 2002 din Dresda si mentinute in stare foarte buna, vehicule curate (la fiecare capat de linie sunt curatate de catre taxatori si vatmani), calatori constienti de faptul ca trebuie sa achite costul calatoriei. Am remarcat un aspect interesant: vatmanii nu se poarta brutal cu vagoanele, ba dimpotriva, cu foarte mare grija, protejandu-le si protejand calea de rulare si reteaua de contact (stare foarte buna, alimentare la 600V). Traseele private de maxi-taxi au fost concepute astfel incat sa nu se suprapuna pe portiuni foarte mari cu tramvaiele (inca se lucreaza pentru ca aceste portiuni comune sa fie restranse la minimul posibil). Am fost realmente impresionati!
Calea de rulare este construita pe sistemul clasic pentru sfarsitul anilor '80 si inceputul anilor '90, cu sina montata intre dale de beton. De altfel, marea sansa a Municipiului Botosani de a beneficia de transport electric cu tramvaiul a fost ca investitia a inceput inainte de 1990 (de fapt, chiar in 1989) si - foarte important - ca a fost continuata.
Parcul actual este compus din 20 de vagoane Tatra T4D-MI, 3 vagoane Tatra T4D, 2 vagoane Tatra ZT4D (cu usi pe ambele parti, insa cu cate un singur post de comanda; in orasul de origine erau cuplate cate 2, spate in spate; evident, la Botosani au circulat in format solo) si o remorca B4D, toate acestea aduse din Dresda in 2001 si 2002 si 2 vagoane Tatra T4D aduse in 1997 din Magdeburg (prin intermediul OTL Oradea). Cele 2 vagoane din Magdeburg (din cele 6 venite in 1997, 4 au fost casate - au fost aduse din Germania intr-o stare fizica si tehnica deloc de invidiat) nu vor mai circula niciodata, la fel remorca B4D din Dresda, iar vagoanele ZT4D si unele T4D-MI-uri (le veti vedea in imaginile atasate mesajelor urmatoare) sunt mentinute ca rezerve pentru cele scoase la strada (atentie, ca backup, nu pentru piese de schimb).
In privinta planurilor de viitor, sper ca proiectul de realizare a tronsonului de legatura dintre liniile 101 si 102 (intre Primaverii si curba din zona Pod de Piatra) sa devina candva realitate.
As veni cu o propunere utila pentru activitatea ELTRANS si pentru indrumarea publicului calator: pe indicatoarele de statie consider ca ar fi bine sa fie inscriptionata si denumirea statiei. Ca vizitator al orasului si utilizator al serviciilor ELTRANS am simtit nevoia existentei acestei informatii.
|