Ionescu wrote:
Cateva propuneri: ...
Foarte bine sesizata necesitatea ca Str. Lunga si intreaga zona sa fie legata mai bine de restul orasului. In ultima vreme, de pe Str. Lunga s-au desfiintat liniile
1 barat si
9 (mai demult fusesera desfiintate
6 si
9 barat). Desi inca circula foarte multe trasee, cu exceptia lui 5, toate ajung doar la Livada Postei. Asta face ca 5 sa fie artificial solicitat, in vreme ce pe 14, 14 barat, 15, 15 barat, 41 incarcarea vehiculelor sa nu fie una rentabila.
Insa nu cred ca prelungirea lui 1 este solutia. Exista 1 barat inspre Bartolomeu, alimentarea buclei sale de intoarcere de la Stadionul Tineretului se face din reteaua de pe Str. Stadionului. Cu putin efort, buna credinta si mai putina ura pe troleibuze, liniile 1 barat si 5 barat ar putea fi prelungite (ca troleibuze!) cu inca o statie pana la giratoriul din fata Bisericii Bartolomeu. La statia de la Complexul Comercial exista spatiu pentru a se amenaja un loc de stationare (1 banda de circulatie este oricum nefolosibila fiindca dispare brusc la intersectia cu Str. Ioan Bogdan.
Daca nu sustin prelungirea lui 1, sustin in schimb prelungirea lui
4, pe Str. Lunga, pana cel putin la giratoriul de la Biserica. Astfel nu ar mai dubla inutil pe 51 si toata zona Brasovechi ar avea din nou un mijloc de transport catre gara (din 1990 cand s-a desfiintat 9 barat, aceasta legatura nu mai exista).
De asemnenea, cred ca toate traseele care vin din Bartolomeu si au capat de linie la Livada Postei ar fi mult mai util sa aiba un alt terminus, posibil langa
Posta (cu reconectarea Eroilor-Iuliu Maniu, cum era odinioara), sau la
Magazinul Star (cu permisiunea circulatiei in contrasens intre Modarom si Balcescu), avand apoi intoarcere prin N. Iorga. Ar aduce foarte multe avantaje calatorilor si ar descongestiona Livada. Inteleg ca s-a dorit o reducere a dispeceratelor (fiind sacrificate capetele de linii de la Piata Unirii si Poarta Schei), dar nu are sens sa inghesui intr-o statie 21 de trasee, iar viitorul este al GPS-ului, indiferent cat de mult incearca unii sa-l tot amane.
Corecta mi se pare si observatia privind reinfiintarea liniei
3 (sau poate prelungirea lui 50 la Astra!). Pe aceasta ar putea circula autobuze normale sau de capacitate scazuta si ar degreva tronsonul comun cu 5 de binecunoscuta aglomeratie. Insa pe 51 ar fi nevoie de autobuze normale, nu mici. Sper ca interdictia de a utiliza autobuze normale sau articulate in centru sa fie ridicata, actuala generatie de vehicule mari pot circula in centru fara probleme, bineinteles acolo unde se justifica.
In toata Europa centrala si de vest poti sa vezi autobuze/troleibuze articulate circuland pe stradute inguste din centrele istorice, ba chiar si tramvaie de mare capacitate, iar uneori toate acestea circula chiar pe zone pietonale (evident, cu restrictii de viteza si semnalizare adecvata). Toate acestea nu deranjeaza pe nimeni acolo, dar noi se pare ca suntem iarasi mai catolici decat papa. Dimpotriva, o penetrare a centrelor istorice cu mijloace de transport in comun, avand statii la distante mici si judicios amplasate, conduce la scaderea traficului de vehicule personale, care ocupa de 12 ori mai mult asfalt pentru acelasi nr. de pasageri transportati. In mod absurd, in Brasov se incurajeaza insa acestea din urma, in detrimentul transportului public, iar deplasarea pe jos in centru a fost recent drastic ingreunata prin desfiintarea sau mutarea aiurea a celor mai importante treceri de pietoni din zona. Si apoi ne vaietam ca se produc ambuteiaje si cerem bani de la UE sa ne platim nepriceperea.
De asemenea, cred ca ar fi de dorit si o legatura intre
centru si Bulevardul Vlahuta. Aceasta a existat pana in 1983 (fosta linie 21, Livada Postei-Harmanului-Vlahuta-Uzina 2). Se poate gandi eventual ca traseul sa se continue de la ITC in zona Florilor, cu circulatie pe
Branduselor-Micsunelelor-Crinului (strazi recent modernizate), posibil in continuare si pe noua artera de pe aliniament CFR Astra, pana la Saturn. Daca frecventa pe acest nou traseu ar fi de macar la 15 min (cum era cea a liniei vechi 21), ar fi un adevarat sprijin pentru locuitorii acestor zone marginase uitate pana acum de edili. In plus, ar conduce indirect la reducerea aglomeratiei care a devenit deja suparatoare pe traseele 6 si 22. Repet insa, nu are rost sa se mai infiinteze trasee cu intervale de succedare intre vehicule de 30 sau 60 minute: calatorii vor prefera sa foloseasca alte variante, mai ales daca isi fac abonament!
Vorbim insa vorbe de vorbe atata vreme cat RAT-ul nu de grija calatorilor moare, ci de grija cui si cand va da in primire. Singura speranta esta ca dl. Primar sa dejoace batalia pe ciolanul RAT care se duce in CL si nu numai, ramanand in istorie ca si cel care a salvat transportul public brasovean de la o privatizare de pomina dupa modelul Mazare sau Sechelariu...