In Iasi, transportul in comun actual se desfasoara pe ambele planuri - electric si auto - cu precizarea ca, momentan transportul auto se desfasoara aproape in exclusivitate cu microbuze - atat particulare, cat si achizitionate de catre una din regiile din subordinea CL Iasi. Pana in anul 2002, in subordinea CL Iasi exista o singura regie cu acest domeniu de activitate - RATC Iasi (Regia Autonoma de Transport in Comun). La initiativa domnului primar Simirad (din motive inca obscure) regia a fost "taiata" in doua, in urma separarii rezultand RATEC (Regia Autonoma de Transport Electric in Comun), cu obiect de activitate exploatarea tramvaielor si troleibuzelor si SC "Autobuzul" SA, cu obiect de activitate transportul auto. Parcul de autobuze al fostei RATC (48 autobuze Ikarus 280 articulate provenite in majoritate din Germania, dar si din parcul conservat dupa 1985 cand a fost desfiintat transportul in comun auto in Iasi, 36 autobuze Ikarus 260 scurte provenite din Germania, 10 autobuze Rocar 112 UDM si 50 autobuze Saviem provenite de la RATP Paris, fiecare cu gradul sau de uzura, functie de modul in care a fost intretinut si exploatat) a fost transferat catre SC "Autobuzul" SA. Existenta a doua regii de profil, ambele apartinand de CL, este doar una din curiozitatile din transportul in comun din Iasi. Oficial, masura separarii ar fi avut ca scop eficientizarea activitatii de transport, avand in vedere ca autobuzele, desi erau solicitate de catre calatori, aduceau pierderi insemnate RATC din cauza gradului, in mare majoritate, ridicat de uzura. Faptul ca nou-infiintata societate de transport a oprit eliberarea de abonamente, dar si imposibilitatea folosirii biletelor si abonamentelor pe traseele comune intre cele doua regii au dus la abandonarea de catre calatori a autobuzelor vechi, uzate, fara ventilatie vara si fara incalzire iarna, si reorientarea, functie de trasee, spre RATEC sau microbuzele firmelor private, aflate in plina ascensiune la momentul respectiv. Acest aspect a dus la cresterea pierderilor inregistrate de societate. Astfel, la inceputul anului 2003 SC "Autobuzul" SA a inceput sa renunte treptat la autobuze si a trecut la inchirierea a 50 de microbuze Iveco Daily 50 C13, cu usa laterala actionata automat. Pana la sfarsitul anului 2003 s-a renuntat in totalitate la serviciile autobuzelor. La momentul scindarii RATC, autobuzele deserveau 13 trasee. Cele 50 de microbuze au fost introduse pe 5 trasee, restul traseelor fiind acaparate, mai mult sau mai putin legal, de catre operatorii privati de maxi-taxi. Dupa alegerea, in 2004, a noului primar si CL s-a trecut la analiza situatiei din transportul in comun din municipiul Iasi, totul culminand cu adoptarea unui nou plan de transport, nepus in practica nici la ora actuala. S-a constatat ca haosul cel mai mare este provocat de transportul auto, datorita suprapunerii, in proportii cuprinse intre 50%-100% a traseelor pe care circula microbuzele privatilor cu traseele deservite de regiile din subordinea CL, situatie care duce la adevarate curse pe strazile orasului intre operatori, in fuga dupa clienti. Din cauza datoriilor uriase acumulate de catre SC "Autobuzul" SA provocate de exploatarea in regim de inchiriere a celor 50 de microbuze, s-a luat hotararea reunificarii transportului auto cu cel electric sub umbrela unei singure regii (actuala Regie Autonoma de Transport Public - RATP), insa nu prin unirea celor 2 regii, ci prin trecerea, printre altele, a parcului auto functional de la SC "Autobuzul" SA catre RATP. S-a hotarat, de asemenea, eliminarea contractului de inchiriere a celor 50 de microbuze si achizitionarea acestora in leasing, direct de la firma importatoare. Nu s-a renuntat la microbuze deoarece parcul actual de autobuze functionale transferate de la Autobuzul la RATP mai numara doar 23 de bucati tip IK260, total insuficiente. Aceste autobuze deservesc in momentul de fata, prin rotatie, 2 trasee preorasenesti, la solicitarea locuitorilor a 2 comune limitrofe. In prezent cele 50 de microbuze apartin RATP, insa sunt inchiriate, la fel ca si cele 23 de autobuze, catre SC "Autobuzul" SA, pana la punerea in aplicare a noului plan de transport. SC "Autobuzul" SA va intra, cel mai probabil, in procedura de faliment. Noul plan de transport prevede achizitionarea in leasing, prin licitatie, a unui numar de 50 de autobuze noi ultramoderne dintr-un numar de cca. 90 necesare pentru 12 trasee reactivate. Restul de cca. 40 de autobuze urmeaza sa fie achizitionate de catre operatorii privati - putin probabil, dupa parerea mea, deoarece acestia alearga dupa venituri mari cu batai de cap cat mai mici, ceea ce nu e cazul cu exploatarea autobuzelor - ori, cel mai probabil, tot de catre RATP. Licitatia urmeaza a se desfasura la sfarsitul lunii aprilie si speram sa se termine cat mai repede, astfel incat planul de transport sa fie pus, in cele din urma, in practica, orasul avand nevoie disperata de aceste mijloace de transport de capacitate. Se pare ca transportul cu autobuze in acest oras e urmarit de ghinion, avand in vedere ca, in mai putin de 20 de ani s-a renuntat de 2 ori la serviciile lor (intre 1985 si 1990 si, din nou, incepand cu anul 2003). Cam asta ar fi legat de transportul auto din Iasi. Tot referitor la autobuze, am vazut pe unul din threaduri ca cineva se mira la vederea, inainte de '90, a unui autobuz articulat dotat cu butelii de gaz si pe remorca. Situatia respectiva nu a fost singulara, am observat extrem de multe astfel de autobuze inainte de '90 in Ploiesti. Si in Iasi s-a folosit sistemul "EXPERIMENTAL CU GAZ METAN", insa, la autobuzele articulate nu au fost montate butelii si pe remorci. Curios este, insa, dupa ce criterii montau pe unele autobuze 2 butelii, iar pe altele 3 desi traseele erau aproximativ egale ca numar de km.
Sa trecem la transportul electric . Tramvaiele exista in Iasi incepand din 1898, cu o istorie plina de urcusuri si coborasuri . Cel mai interesant aspect legat de tramvaiele din Iasi este efortul zilnic depus de acestea pentru a urca numeroasele pante, prin forte proprii, desi, in unele cazuri - ex. zona Padurii, cu diferenta de nivel de cca. 50 de metri, pe panta extrem de inclinata - ar fi necesara existenta unor cremaliere. La momentul actual parcul e format din vagoane Tatra T4R (achizitionate noi in anii 70-80), Tatra T4D (second-hand, aduse din Halle, Germania) - numerotate de la 201 la 274, o buna parte scoase recent din uz, GT4 produse la Esslingen (second-hand, aduse din Stuttgart, Halle si Augsburg - cca. 60 vagoane articulate cu 2 boghiuri - a nu fi confundate cu modelul GT4 existent in Timisoara, din care cele 27 aduse din Halle si 2 din cele 10 de la Augsburg complet restaurate si modernizate) - numerotate 301-336, functie de numerele vagoanelor tip Timis pe care cu timpul le-au inlocuit, si 120-147, ST7 si ST8 (second-hand, provenite din Darmstadt, Germania) - numerotate 101-116, GT5 (second-hand, Augsburg, Germania) - numerotate pe sarite intre 351 si 374 functie de vagoanele produse la Nicolina Iasi dupa modelul ITB V2A care au fost inlocuite, tinand cont de uzura, plus 9 vagoane cu remorca Bernmobil, dintr-un numar de 13 (restul de 4 urmeaza sa soseasca anul viitor), donate impreuna cu numeroase utilaje pentru cale si retea de municipalitatea din Berna, Elvetia. Toate vagoanele aduse din Germania si Elvetia, cu exceptia Tatrelor, au o varsta apreciabila, fiind produse in anii '60, dar sunt intr-o stare inca excelenta. Pe viitor va continua achizitia de vagoane second-hand, lucru deloc usor, avand in vedere ca in Iasi calea de rulare este cu ecartament ingust, iar orasele din vest care au astfel de cale de rulare nu sunt foarte multe. Pe termen mediu si lung se are in vedere si achizitia de vagoane noi, insa abia dupa inlocuirea caii de rulare, aflata in momentul actual intr-o stare deplorabila. De altfel, un tronson care facea legatura intre un important cartier periferic si centru a fost inchis pe termen nedeterminat datorita unor accidente extrem de grave provocate de starea necorespunzatoare a caii de rulare. Dupa 1985 a fost adoptata o solutie extrem de proasta pentru constructia caii de rulare, astfel incat lucrarile sa fie efectuate cat mai repede, inainte de termen: sina de cale ferata fara canal metalic, aplicata direct pe sol, intre dale prefabricate, fara nici un soi de prindere, fara traverse, aparate de dilatare prost executate sau chiar inexistente. Efectele au fost, bineinteles devastatoare: sina ondulata, ruperi, in final accidente grave - ex. remorca de vagon Timis deraiata si izbita intr-un alt vagon de pe sensul opus. In momentul de fata mai sunt active 9 trasee de tramvai, in conditiile in care in anii '94-'95 existau 15 trasee. Cu toate bunele si relele, transportul cu tramvaie in municipiul Iasi ramane o prioritate pentru Primarie si CL, astfel incat in urmatorii 3-4 ani se vor investi sume uriase in reabilitarea caii de rulare pentru a fi posibila achizitionarea de vagoane moderne. In paralel vor fi achizitionate alte vagoane second-hand care sa fie folosite si la noi inca cel putin 5 ani. Noul plan de transport prevede existenta a 10 trasee de tramvai, cu posibilitatea reactivarii liniei 9, pe tronsonul inchis, specificat mai sus.
Istoria troleibuzelor in Iasi este destul de recenta, ele fiind introduse in 1985, in acelasi timp cu desfiintarea transportului bazat pe autobuze. Ciudat este ca s-a urmarit ca acest mijloc de transport sa functioneze pe tot soiul de stradute periferice, fiind evitate strazile si bulevardele principale. De-a lungul timpului au functionat 7 trasee de troleibuz, multe din ele fiind ulterior desfiintate din cauza rentabilitatii scazute. 3 dintre magistralele de troleibuz desfiintate deserveau exclusiv cele 3 trasee. O mare parte din reteaua si consolele de pe fostul traseu 47 a fost dezafectata si folosita la constructia liniei 41 pe tronsonul Hotel Europa - CUG 2, care inlocuieste tramvaiul 9, desfiintat, dupa cum am aratat mai sus. Reteaua si consolele de pe celelalte 2 trasee desfiintate se afla pe pozitie, in conservare, urmand a fi folosite, cel mai probabil, la inlocuirea portiunilor foarte uzate din reteaua utilizata in mod curent. In prezent mai sunt active traseele 41, 42 si 43, urmand ca dupa aplicarea noului plan de transport sa ramana doar 2 (traseul 41 ramane neschimbat, traseul 43 se desfiinteaza, iar traseul 42 va avea alte coordonate). Parcul actual de troleibuze mai numara doar 44 de bucati, tip DAC, ROCAR si Skoda (aduse din Brno, prin intermediul unei firme austriece cu care actualul RATP, fost RATEC, fost RATC a avut un contract de restaurare a unor vagoane de tramvai de epoca; de altfel, tot prin acest contract, firma austriaca a mai adus sina si macazuri cu limba elastica). Troleibuzele tip DAC produse in anii '80 care nu au fost casate (cca. 10) au fost "scurtate" prin eliminarea remorcii, taierea din aceasta a partii din spate cuprinzand usa 4 si atasarea la prima parte a vehiculului original. Aceasta procedura se aplica si la cele 14 troleibuze articulate ROCAR produse in anii '90, 5 dintre acestea fiind deja redate circulatiei. In anii '80 am avut si noi parte de fenomenul aducerii de troleibuze si autobuze de la ITB, insa in numar foarte mic (2 troleibuze si un autobuz).
Cu ce s-ar mai putea lauda RATP Iasi... 3 tramvaie de epoca functionale realizate dupa modelele si pe scheletele unor vagoane care au circulat pe vremuri in oras (vagoanele pot fi inchiriate pentru diverse activitati; unul a circulat cativa ani vara, in weekend pe traseul Tg. Cucu - Copou, insa s-a renuntat pana la urma). Acest fapt a atras atentia unei firme din Austria (de fapt, un muzeu) care a incheiat un contract de restaurare cu RATP pentru mai multe vagoane de epoca austriece, in urma caruia regia s-a ales cu 22 de troleibuze provenite din Brno si intermediate de firma austriaca - din care au venit 12, restul cand o da Domnul -, sina si macazuri. Altceva... 5 masini de interventie retea-fir-contact, o macara pentru ridicarea vagoanelor deraiate... proiect in derulare pentru schimbarea alimentarii retelelor de tramvai si troleibuz de la 800V la 600V pentru evitarea costurilor suplimentare legate de modificarea utilajelor second-hand aduse din vest... proiect in derulare pentru schimbarea modalitatii de actionare a macazurilor electrice pentru tramvaie... 7 macazutri cu actionare electrica pentru tramvaie, cu posibilitatea generalizarii cu noul sistem... 19 macazuri la reteaua troleibuzelor (in cruce si in Y, din care 4 actionate electric)... "+" comun pt. tramvai si troleibuz pe portiunea Palatul Culturii - Hotel Moldova - trebuie sa recunoastem ca e interesanta ideea .
Cam asta ar fi situatia transportului in comun actual din municipiul Iasi. Am spus ca sunt cateva ciudatenii in domeniu, sa le recapitulam: existenta a 2 regii pentru transportul in comun, ambele aflate in subordinea CL Iasi, linii de tramvai pe pante abrupte, fara cremaliere, troleibuze articulate scurtate (s-a incercat si cu autobuzele IK280 pentru evitarea scindarii regiei, insa nu s-a reusit decat cu un singur autobuz), ecartament ingust la calea de rulare a tramvaielor, sharing de retea intre tramvai si troleibuz .
In posturile urmatoare voi veni cu o multime de detalii interesante din actualitate si din trecut legate de transportul in comun din Iasi si de obsesia mea legata de vagoanele de tramvai GT4, Tatra T3R si Tatra T4R. Am reusit sa strang poze cu aproape toate vagoanele de tramvai aduse din Germania, poze facute in vremurile lor de glorie si civilizatie, cand circulau pe sine de calitate si am in intentie sa fac o colectie de poze comparative gen "Then & Now" cu fiecare vagon in parte.
In incheiere vreau sa listez traseele de transport public din Iasi, asa cum sunt specificate in planul de transport aprobat anul trecut si care va intra - probabil - in curand in functiune (am exclus cele 7 trasee rapide de maxi-taxi - nu mi se pare absolut deloc o solutie viabila si valabila pentru transportul in comun):
TRAMVAI:
1 - Copou - P. Eminescu - P. Unirii - Tg. Cucu - Hotel Europa - Palat - Pd. Ros - Baza 3 - Metalurgie - Tatarasi - Tg. Cucu - P. Unirii - P. Eminescu - Copou (sistem bucla cu un singur capat de linie - traseul 13 complementar)
2 - Canta - Gara - Pd. Piatra - Gara Nicolina - Baza 3 - Tutora (intre Baza 3 si Tutora circula la orele de varf, intre orele de varf sau in caz de avarii circula pe varianta 2b pana in Baza 3)
3 - Billa - Gara - P. Unirii - Tg. Cucu - Tatarasi - Dancu
5 - Dacia - Pd. Piatra - Pd. Ros - Baza 3 - Tutora (cu varianta 5b pana in Baza 3, in caz de avarii)
6 - Dacia - Gara - Billa - P. Unirii - Tg. Cucu
6b- Dacia - Gara - Billa - P. Unirii - Tg. Cucu - P. Unirii - P. Eminescu - Copou (va circula la orele de varf)
7 - Canta - Gara - P. Unirii - Tg. Cucu - Tudor Vladimirescu - Iulius Mall - Baza 3
8 - Copou - P. Eminescu - P. Unirii - Tg. Cucu - Tudor Vladimirescu - Iulius Mall - Baza 3
11 - Dacia - Pd. Piatra - Gara Nicolina - Baza 3 - Metalurgie - Tatarasi Nord
13 - Copou - P. Eminescu - P. Unirii - Tg. Cucu - Tatarasi - Metalurgie - Baza 3 - Pd. Ros - Palat - Hotel Europa - Tg. Cucu - P. Unirii - P. Eminescu - Copou (sistem bucla cu un singur capat de linie - traseul 1 complementar)
*** 9 (suspendat pe termen nedeterminat) - Billa - Gara - P. Unirii - Tg. Cucu - Hotel Europa - Palat - Pd. Ros - CUG 2
TROLEIBUZ:
41 - Copou - P. Eminescu - Independentei - Tg. Cucu - Hotel Europa - Palat - Pd. Ros - CUG 2
42 - Pacurari - P. Eminescu - Independentei - Tg. Cucu - Hotel Europa - Palat - Pd. Ros - CUG 2
AUTOBUZ:
18 - Pacurari - P. Eminescu - Independentei - Tg. Cucu - Strada Ciurchi - Tatarasi Sud
19 - Canta - Gara - Pd. Piatra - Pd. Ros - Poitiers ?CUG 1
20 - Tg. Cucu - Independentei - P. Eminescu - Pacurari - Antibiotice - Metro
21 - Blocuri Ciurea - CUG 2 - Pd. Ros - Pd. Piatra - Gara
27 - Tatarasi Sud - Metalurgie - Baza 3 - Poitiers - CUG 1
28 - P. Alexandru cel Bun - Spital Recuperare - Gara Nicolina - Pd. Ros - Palat - Hotel Europa - Tg. Cucu - Independentei - Piata Eminescu
29 - Pd. Ros - Baza 3 - Tutora - Tomesti
30 - Canta - Gara - Gara Nicolina - Bucium
34 - Pd. Ros - Bucium - Motel Bucium - Paun
36 - P. Eminescu - Copou - Breazu
44 - P. Dacia - P. Alexandru cel Bun - Spital Recuperare - Gara Nicolina - CUG 1
46 - Pacurari - P. Eminescu - Independentei - Tg. Cucu - Tudor Vladimirescu - Iulius Mall - Primaverii - Bucium
Articol postat de radub, 08.04.2005
|