In anul 1998 RATB a inceput punerea bazelor unui sistem modern pentru modernizarea retelei de tramvai. Cu aceasta ocazie a aparut si termenul de �Metrou Usor� care se traduce prin realizarea unei cai de rulare pentru tramvaie tip CF , separata de partea carosabila pentru a permite tramvaielor sa prinda viteze superioare si sa faca opriri doar in statii. Pentru realizarea unui asemenea sistem nu era de ajuns doar partea de cale de rulare deoarece sunt necesare si vagoane de tramvai de calitate care sa poate prinde viteze superioare si in acelasi timp sa nu puna in pericol siguranta si comfortul calatorilor. Deoarece nu existau fondurile necesare pentru achizitionarea de vagoane noi a fost pus in practica un proiect de modernizare a vagoanelor Tatra T4R � vagoane importate din Cehia in anul 1975. Astfel in anul 1998 a aparut primul prototip al acestui tramvai � V2S-T. Acesta este un tramvai bidirectional format din doua tronsoane articulate, obtinute prin transformarea si legarea a doua caroserii T4R. Tractiunea acestui vagon este asigurata de 2 boghiuri motor ( 1 si 3 ) de tip Tatra, cu rama si suspensie iar sub articulatie a fost montat un boghiu purtator tip V3A ( 2 ) . Prototipul a realizat in exploatare peste 200.000 km fara defectiuni majore.Dupa primul prototip ( numar de parc 3001 ) a fost executat si al doilea prototip care este asemanator la partea tehnica dar are un design schimbat.
Caracteristicile primelor 2 vagoane (#3001,#3002) sunt :
Actionarea cu chopper comandat prin microprocesor, comenzile de tractiune si franare facandu-se prin controller actionat manual
Frana electrica recuperative si reostatica. Ansamblul chopper a fost importat de la CKD � TRANKCE Praga.
Franele de pe boghiurile motoare si boghiul purtator sunt electrohidraulice de tip Hanning & Kahl in doua trepte, derivate din frana vagoanelor V3A modernizate.Boghiul motor a ramas in esenta acelasi , suspensia a fost imbunatatita prin adaugarea suspensiei primare alcatuite din resorturi de metal-cauciuc tip Contitech.
Serviciile auxiliare utilizeaza o sursa static , vagonul este prevazut cu intrerupator ultrarapid tip Secheron.Contactorii sunt de tip Microelectrica Scientifica de mare fiabilitate.
Tramvaiul este dotat cu o instalatie computerizata de inregistrare so redare a vitezei. Aceasta instalatie are si rolul de �cutie neagra� in caz de accident.
Imbracamintea exterioara este realizata din table de aluminiu lipita pe structura de rezistenta a vagonului iar acoperisul este de tip PAFS, asamblat in aceeasi solutie iar geamurile sunt lipite direct pe caroserie printr-o tehnologie moderna.
Ulterior s-a realizat proiectarea si construirea celui de-al treilea prototip cu noi solutii imbunatatite utilizand si experienta unor colaboratori din exterior, cum ar fi Ganzansaldo, Kieppe, Holec etc. Noutatea acestui prototip este introducerea unui nou sistem de bord electronic care permite vizualizarea in timp real a vitezei , voltajului care intra in sistem precum si alte informatii utile.
Fata de primele 2 modele , al treilea a fost construit in varianta simpla fara a mai fi bidirectional , deoarece nu sunt necesare asemenea vagoane iar constructia lor ar fi implicat costuri suplimentare.
Dupa al doilea prototip a urmat versiunea finala care a constat in schimbarea designului cu unul mai nou,mai aerodinamic si o noua schema de vopsire cu albastru si rosu , schema care a reprezentat o diferenta majora fata de restul parcului. Versiunea finala (#3004) reprezinta vagonul de baza pentru viitoare proiecte de constructie a unor vagoane mai mari cu podea semi-coborata. Din cauza unor probleme de ordin financiar in anul 2005 nu s-a realizat nici un vagon de acest tip. In anul 2006 proiectul a fost continuat prin continuarea seriei cu #3005 si urmeaza #3006 pana la sfarsitul anului. Se preconizeaza ca anul 2007 va aduce 10 astfel de vagoane , apoi se va trece la modificarea modelului de baza astfel incat sa fie dublu articulat si cu 30-40% podea joasa.
Date tehnice ale vagoanelor Bucur (seria de baza 3004+)
Tip Constructiv � Tramvai articulat cu doua corpuri
Aranjamentul rotilor � BM1-BP-BM2
Ecartament � 1435 mm
Latimea caroseriei � 2200 mm
Lungime Totala � 20730 mm
Inaltimea caroseriei � 3142 mm
Tensiunea retelei � 750 Vcc (525-900 Vcc)
Numarul motoarelor de tractiune � 4 (CC cu ventilatie fortata)
Puterea maxima continua � 188kW
Forta maxima de tractiune � 47kN
Viteza maxima limitata 52 Km/H
Masa vagonului gol - ~25,5 t
Masa cu incarcarea maxima - ~40 t
Numar de locuri pe scaun � 28
Numar de locuri total � 188
Inaltimea podelei � 930 mm
Numar de usi � 4
Diametrul rotii noi / uzate � 700/636 mm
Sistem de tractiune � DC Chopper � tehnologie IGBT
Sistem de franare � Frana electrodinamica combinata recuperativa si reostatica ; Frana cu resort de acumulare hidraulica ; Frana cu patina la sina
--------
V2S-T: #3001, #3002
V2A-T: #3003, #3004, #3005...