SPA29 wrote:
Si un punct de observare al autobuzelor si al troleibuzelor ce circula in zona. De obicei o doamna contorizeaza si verifica daca mijloacele de transport in comun respecta orarul. Este situat pe Castanilor.
Mai exista unul in parcul central, la intersectia N. Iorga-Muresenilor. Pana nu demult a mai existat si unul in intersectia Garii-13 Decembrie, dar a fost desfiintat, probabil pentru a nu exista documente referitoare la linia 8, pe care de multe ori circula mai putine vehicule decat in grafic.
Aceste "cabine de urmarire a circulatiei" au fost astfel amplasate la inceputul anilor 60 incat sa acopere cat mai bine reteaua, fiind in legatura radio permanenta cu dispeceratul central.
Despre eficienta lor ar fi multe de vorbit. Cert este ca fara ele ar fi fost mult mai rau, dispecerii de la capetele de linii solidarizandu-se cu soferii la acte de indisciplina.
Totusi, in ciuda acestui "supracontrol", s-au gasit solutii de fentare. De exemplu, in cazul cabinei postata mai sus, soferii autobuzelor care nu mai efectuau ultima cursa din Piata Unirii, procedau in felul urmator. Cei de pe linia 14 (dar si 15, si pe vremuri si 12), se retrageau la garaj intrand din 15 Noiembrie pe Matei Basarab si apoi iesind iarasi in 15 Noiembrie pe Dorobantilor. Chiar daca erau vazuti din cabina cand treceau prin fata Fabricii de Stofe, din cauza distantei si intunericului nu se puteau citi numerele de parc, iar controloarea de trafic prefera sa se faca ca nu observa, peste 15 minute incheind si ea serviciul. Cei de pe 34, veneau pe 15 Noiembrie incet, ca si cum s-ar fi aflat in ultima cursa, dar in realitate nu luau nici un calator din statii inca de la Piata Unirii, iar dupa ce depaseau cabina accelerau si se deplasau spre garaj, in loc de Uzina 2.
Dupa surse de incredere, aceste fapte si multe altele asemenea s-au petrecut in continuu, noapte de noapte, atat inainte de 1984, cat si dupa 1990, pana in noiembrie 2006 cel putin. Daca vom calcula cata motorina s-a deturnat prin neefectuarea a zeci de mii de curse, ne vom ingrozi. Dar acesta nu este decat varful aisbergului, mici ciupeli. Grosul tine de activitatile celor care au condus intreprinderea de la diferite nivele. Vorba unui fost IJTL-ist: "eu n-a trebuit sa cumpar niciodata benzina de la pompa, pentru masina mea". Si asta era un biet sef de serviciu.