Motto: "Sistemul de suspensie a firului de contact pentru troleibuze utilizat in municipiul Iasi este total depasit si nu este adecvat pentru viteze de circulatie corespunzatoare necesitatilor actuale fara producerea de incidente" Cristian Stoica, director tehnic RATP, 8 iulie 2008.
Dupa introducerea troleibuzului in municipiul Iasi, s-a cautat extinderea traseelor deservite de acest mijloc de transport. Alaturi de tramvai, troleibuzul a reprezentat o solutie pentru un transport complet nepoluant.
S-a investit masiv in extinderea retelei de troleibuze si existau planuri in a extinde, in continuare, aceasta retea.
Din pacate, vehiculele nu au dat randamentul scontat. Troleibuzele DAC/ROCAR nu aveau chopper si nu asigurau un confort acceptabil pentru publicul calator. Cei de la RATP, in lipsa unor fonduri alocate de catre municipalitate, au incercat solutii miraculoase, cum ar fi chiar scurtarea unor troleibuze DAC/ROCAR 117. Cu toate acestea, troleibuzele reprezentau mijlocul de transport dorit de majoritatea iesenilor, lucru confirnat de un sondaj de opinie.
Au fost aduse troleibuze Skoda. Cu variator de tensiune, cu captatoare din fibra, cu tragatoare, cu incalzirea salonului. Se parea ca transportul cu troleibuze va renaste.
Dintr-o data, cineva (cine? -doar Consiliul local putea decide in acest sens) a hotarit ca troleibuzul nu mai este bun pentru Iasi. Au aparut urgent autobuzele MAZ, achizitionate la un pret piperat. Au aparut apoi si autobuzele Renault 312. Aceste autobuze au aparut si in alte orase din Europa, dar numai in acelea care au avut sau vor avea colaborari cu Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare. Coincidenta?
Odata cu scoaterea troleibuzelor de pe trasee au aparut declaratii care condamnau acest mijloc de transport. Declaratiile mincinoase au continuat pina in prezent. Cea mai recenta este cea a directorului general RATP, dl. Maricel Gherca: "Nu este recomandat ca pe aceleasi trasee sa avem doua tipuri de transport electric, in cazul nostru tramvaie si troleibuze. Spre exemplu, daca apare o avarie la reteaua de alimentare cu energie electrica, este blocat in totalitate transportul in comun". Cum asa? Ce tronsoane comune troleibuz/tramvai exista in Iasi? Cel din Copou? O sa caut doua fotografii ce le-am realizat in anul 2001, cu un tramvai ce a rupt reteaua sa de contact, in timp ce troleibuzul isi vedea linistit de drum. De separatoare s-a auzit?
Daca nu spune altcineva altceva, insemna ca tu ai dreptate!?
In lipsa altor reactii, s-a reusit, probabil, intoxicarea iesenilor. In acest timp, municipalitatile europene cauta sa extinda reteaua de troleibuze. Pentru ca exista proiecte, pentru ca se gindesc serios sa elimine imisiile de dioxid de carbon, oxizi de azot, alti compusi volatili. Se gindesc cu ingrijorarea la cresterea alarmanta a pretului produselor petroliere, la epuizarea resurselor minerale, la Protocolul de la Kyoto.
A aparut oferta adresata municipalitatii iesene, de achizitionare a troleibuzelor din Innsbruck precum si a pieselor pentru sustinerea retelei de troleibuz, Kummler-Matter, inclusiv incrucisari tramvai-troleibuz. Troleibuze dotate cu motor auxiliar! Oferta a fost refuzata!
In acest timp, desi troleibuzele au fost retrase de pe trasee, reteaua acestora a fost intretinuta corespunzator. Iar eu am trait cu speranta ca, intr-adevar se doreste revenirea troleibuzului in Iasi.
Deodata, dispare reteaua de troleibuz de pe traseul 44. O retea aflata in stare buna (o sa postez imagini). Nu demult, s-a investit in aceasta retea, in zona CUG, pentru intoarcerea troleibuzelor de pe traseul 44. Traseul 44 a fost preluat de catre Unistil. Era un moment prielnic pentru ca RATP sa-l preia inapoi, introducind troleibuze. Nu stiu daca traseul mai este rentabil, dar o sa vedem.
|