Petro Burgener wrote:
In Bucuresti au fost probabil 320 troleibuze Roman.Prototipul a ramas unicat.A fost sigurul care avea caseta pentru numar deasupra geamului de langa usa de la mijloc si faruri dreptunghiulare iar scaunele tapitate cu un material textil,ceva rar atunci.L-am vazut de trei ori dar nu stiu daca era numarul sau era 5000.De fiecare data era pe linia 83.Apoi nu l-am mai vazut niciodata in Bucuresti.L-am revazut dupa vreo doi ani la Constanta avand nr. de parc 324,323 fiind ultimul TV20e.Revenind la Bucuresti,pe 5320 nu l-am vazut niciodata si daca a existat trebuia sa apartina ca si celelalte 53xx de dep.Buc.Noi.Despre cum erau vopsite: de la 5001 la 5035 erau crem cu o dunga subtire sub geamuri,una lata cat masca din fata cu Dac Romania si una jos, ceva mai ingusta ca cea de la mijloc.Toate cele 3 dungi erau un galben ceva mai inchis.Cele de la 5001 la 5010 aveau tragatoare,exceptie fiind 5004 ca si cele de la 5011 la ultimul.Apoi de la 5036 cremul era alb iar galbenul un portocaliu deschis pana la 5116,cu doua exceptii:5075 era alb iar dunga subtire de sub geamuri era din doua culori,verde si albastru ca si cea de jos, la mijloc nemaiavand nici o dunga si 5100 care avea o dunga rosie de sub geamuri care tinea pana la nivelul de sus al rotilor,si una jos tot rosie.De la 5117 aceeasi schema ca la 5100 doar ca in loc de rosu era un portocaliu mai aprins si dispar geamurile de jos de pe segmentele usilor 2 si 3,Apoi cele 2 variante de vopsire alterneaza.Au mai fost cateva,nu le mai tin minte numerele,care erau grena de la aripa rotii pana pe acoperis restul crem si apoi de la 5300 parca,erau ca 5100, doar ca erau crem intre cele doua dungi rosii.Cu speranta ca informatiile mele au fost de folos,ma opresc aici,deocamdata.
Cateva observatii suplimentare si corecturi.
1) Intr-adevar, doar prototipul cu dungi visinii - care, dupa terminarea probelor, nu a mai ajuns in parcul ITB, ci la Constanta - a avut caseta de afisaj laterala (specifica si autobuzelor fabricate pana in primavara lui 1975). Faruri dreptunghiulare si tragatoare au avut insa toate cele din prima serie fabricata in 1976 (inclusiv la Brasov au ajuns doua astfel de bucati).
2) In privinta scaunelor tapisate generos, precum si a geamurilor de la partea inferioara a usilor 2 si 3, toate troleibuzele fabricate in 1976 au avut acest plus de confort. Nu era vorba de material textil, ci de vinilin (piele artificiala) de doua culori (maro + negru in cazul troleibuzelor, fata de rosu + negru in cazul autobuzelor Roman). Sub acesta exista un strat foarte gros de poliuretan (burete).
3) Cele trei dungi caracteristice primelor serii nu erau galbene, ci o nuanta de portocaliu foarte deschis, inspre galben. A existat si un singur astfel de exemplar, la Brasov, care avea din fabrica dungile de culoare rosu-inchis! Dunga de sub geamuri, foarte subtire, nu continua si pe bot, datorita parbrizului care cobora mai jos decat geamurile laterale si luneta.
4) Celelalte scheme de culoare originale:
- In 1977, ramane o vreme aceeasi dispozitie si culoare portocaliu-deschis a dungilor, dar fondul devine la unele exemplare alb curat, in loc de crem, iar scaunele nu mai sunt tapitate, ci din placi de placaj melaminat curbat. Un exemplar ajuns la Brasov avea si grile cu perforatii, de ventilare a echipamentelor, pe ambele laturi, la spate.
- In 1978 este prezenta varianta cu doar doua dungi, una foarte lata sus, incepand de sub geamuri, si alta mijlocie jos. Usile nu erau traversate decat de dunga de jos. Majoritatea acestor serii au avut dungile de culoare portocaliu-inchis roscat, pe fond alb sau pe fond crem. Ultimele cu aceasta schema au avut dungile rosu-inchis. La Constanta a existat de la inceput o varietate mai mare de culori, fiind livrate si exemplare cu dungi de culoare albastru, rosu-inchis sau verde-inchis.
- Ultima schema utilizata (1979-1980) a avut tot doua dungi, dar aproximativ de aceeasi inaltime, ambele trecand si peste usi. Culoarea lor era rosu-inchis iar fondul crem. La aceste serii s-a revenit la ferestre mobile glisante de tip inalt, care fusesera abandonate in 1978, in favoarea celor de tip scund.