Numărul de călători pe reţeaua de tramvaie este de aproximativ 10 milioane pe an [2, p 24] sau 1 milion per kilometru de linie. Acesta reprezintă, în termeni de număr de călători, un nivel comparabil cu alte oraşe; renumitul sistem de metrou uşor din Hanovra are aproximativ 140 milioane de călători pe an la o reţea de 120 km. Cu toate acestea, distanţele de deplasare sunt mai scurte iar serviciile furnizate sunt mai puţine dacă le măsurăm în călători-kilometri.
Consultantul român Romair, Bucureşti [1, 2], a realizat un Studiu de Fezabilitate pentru Primărie. Acesta se referă la întregul sistem şi abordează reabilitarea căii de rulare în primele două Etape din totalul de patru, precum şi reabilitarea celorlalte elemente ale sistemului în cele două Etape rămase.
Finanţarea din partea BERD este solicitată pentru Etapa 1, conform scrisorii de clarificare din 22/06/2006 [3]. Etapa 1 se referă la linia 102, între Gara de Vest şi Spitalul Judeţean. Lungimea totală a acestui tronson este de 4,5 km de cale dublă.
2.1.2 Unitatea propunerii de investiţie
Studiul de Fezabilitate abordează întreaga reţea (Liniile 101 şi 102) şi acoperă majoritatea lucrărilor conexe, cum ar fi reconstruirea drumului adiacent căii de circulaţie a tramvaiului. Studiul nu include dispozitivele tehnice cum ar fi mijloacele de semnalizare a priorităţii în trafic.
Proiectul prezintă planuri orizontale şi secţiuni transversale, care corespund cu textul.
Defalcarea costurilor acoperă întregul obiect al lucrărilor, existând o defalcare şi mai detaliată pentru calea de rulare însăşi. Cantităţile şi preţurile unitare sunt indicate în doar puţine dintre cazuri.
Studiul de Fezabilitate a fost contractat de către Primărie, existând o colaborare limitată cu operatorul de transport.
Pe cât se poate spune în acest moment, lucrarea este unitară. Aceasta se află într-un stadiu preliminar de proiectare şi, din punctul de vedere al celui care a realizat analiza, lucrării îi lipsesc anumite elemente tehnice pentru a creşte economiile, după cum va fi arătat în cele ce urmează.
2.1.3 Abordarea tehnică
Studiul de Fezabilitate are în vedere înlocuirea completă a întregii căi de rulare duble. Amplasarea căii de rulare va rămâne aproape neschimbată, urmând a fi aduse doar îmbunătăţiri minore cum ar fi introducerea virajelor tranziţionale. Semnalele pentru prioritatea în trafic a tramvaiului sunt menţionate, însă sunt amânate pentru o etapă de proiectare ulterioară, Proiectul Tehnic.
Obiectul lucrărilor include calea de rulare, platformele de oprire, acolo unde este necesar reamplasarea/reconstruirea utilităţilor, lucrări pentru fundaţiile stâlpilor liniei aeriene de contact, scurgere şi, acolo unde este necesar, alte lucrări. Se limitează la calea de circulaţie a tramvaiului şi nu include nici un fel de alte lucrări care să aibă legătură cu aceasta, cum ar fi îmbunătăţiri ale sistemului rutier şi ale traficului. Reconstruirea sistemului rutier se limitează la reamenajarea drumului după înlocuirea căii de rulare, fiind evaluată pe modelul unei benzi de 1 m, fapt relativ comun în astfel de lucrări.
Cu toate acestea, aliniamentul nemodificat este improbabil să aducă o îmbunătăţire a vitezei de croazieră, în afară de cea datorată unei căi de rulare mai bune. Proiectul nu include modificarea intersecţiilor şi/sau semnalizarea priorităţii în trafic. Din aceste motive, există riscul ca actualele probleme legate de traficul autovehiculelor să rămână aceleaşi.
Se are în vedere ca înlocuirea căii de rulare să includă toate straturile, adică până la stratul de pământ compactat. Structura căii de rulare urmează să fie multistratificată, cu beton şi asfalt. Nu sunt indicate alte opţiuni (mai simple).
Se prevede un sistem de amortizare uşor pentru un tronson de 1 km în centrul oraşului, de asemenea cu un mare număr de straturi. Motivaţia unui astfel de sistem de absorbţie a zgomotului şi vibraţiilor transmise prin sol nu reiese din măsurători şi/sau calcule.
2.1.4 Etapizarea proiectului
Studiul de Fezabilitate defineÅŸte patru Etape de proiectare [1, p 33]:
- Etapa 1: Înlocuirea căii de rulare, îmbunătăţiri aduse staţiilor: Linia 102
- Etapa 2: Înlocuirea căii de rulare, îmbunătăţiri aduse staţiilor: Linia 101
- Etapa 3: Modernizarea liniei aeriene de contact, alimentarea cu energie electrică, distribuţia şi comanda energiei electrice
- Etapa 4: Modernizarea materialului rulant, a depoului ÅŸi a atelierului
Îmbunătăţirea situaţiei legate de tramvaie în intersecţiile în care apar conflicte cu traficul autovehiculelor necesită, mai degrabă, repoziţionarea parţială a liniei, cel puţin pe câteva sectoare scurte. O astfel de repoziţionare va necesita, în mod evident, modificarea liniei aeriene de contact, care este totuşi abordată în Etapa 3, precum şi anumite modificări ale sistemului rutier.
Modificarea benzilor de circulaţie este de asemenea necesară în vederea amenajării platformelor de oprire, care sunt menţionate în cadrul Studiului de Fezabilitate dar care nu sunt prezentate în planşele de aliniament.
Dacă este urmată cu stricteţe, etapizarea proiectului poate avea un impact negativ asupra efectului modernizării aliniamentului şi a căii de rulare. De aceea, se recomandă includerea unor lucrări pentru linia aeriană de contact în Etapele 1 şi 2.
De asemenea, în unele locuri poate fi necesară reamplasarea indicatoarelor de prioritate în trafic. Riscurile ca modificările să fie dificil de implementat în etape ulterioare ale proiectului trebuie evitate, prin includerea încă de la început a unor astfel de îmbunătăţiri ale productivităţii.
|