TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Fri 29 Mar 2024 00:05

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun 24 May 2009 21:55 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
Fostele cai ferate forestiere (CFF)

Pentru ca subiectul cailor ferate inguste (mocanitelor) este departe de a fi cunoscut, fara a sti ceva si despre caile ferate forestiere, care au existat in Romania, doresc sa mentionez cateva date.

Caile ferate forestiere au fost un sistem de linii inguste distinct de CFR. Am ramas uimit afland ca ele insumau peste 5000 km, adica aproximativ cat 50% din reteaua CFR! Au existat peste 150 de linii de baza, cele mai multe avand numeroase ramificatii. Astazi, mai functioneaza doar o singura linie forestiera in Romania (si Europa!), cea de la Viseul de Sus.

Interesant mi se pare ca, pe multe linii CFF, a existat si trafic de pasageri, deci CFF (subordonate Ministerului Economiei Forestiere) erau un al doilea operator, alaturi de CFR. Exista si mersul trenurilor CFF. Alaturi de lucratorii forestieri si familiile acestora, calatoreau cu trenurile mixte ale CFF si localnicii satelor ce nu aveau alte legaturi de transport, dar si numerosi turisti din zona montana.

Un alt aspect interesant este ca multe linii erau interconectate prin sisteme de funiculare, iar in unele cazuri au functionat asa-numitele "planuri inclinate". Acestea preluau diferente de nivel uriase intre doua tronsoane de cale ferata, vagoanele fiind pe rand purtate de o platforma-funicular, pe principiul gravitatiei. Astfel, vagonul plin cu lemne care cobora il tragea pe cel gol care urca planul inclinat. Intre Covasna si Comandau mai exista un astfel de plan inclinat, insa este in paragina.

Din pacate, totul este istorie. Cateva grupuri de entuziasti se straduiesc de mai mult timp sa repuna unele linii in functiune, insa, in lipsa transportului bustenilor, cheltuielile cu intretinerea liniei sunt dificil de suportat. Sa speram ca totusi vor fi salvate macar cateva.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 26 May 2009 21:36 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 84
Location: Tg-Mures
Ce pot sa va spun acum ,poate parea greu de crezut cite au fost si in ce zone , dar din cite stim noi muresenii , si chiar pina pe le sfirsitul anilor '80 au existat urmatoarele CFF-uri,vorbim desigur de cele desfiintate.
Deci ,deocamdata vorbesc numai de ce era in judet sau in zonele limitrofe:
relatia Reghin -Gurghiu-Ibanesti-Lapusna , cu transport mixt si de persoane pina prin 73(?), dupa care a fost scoasa ,iar de la Lapusna o continuare pina sus in munte citiva km buni,dar numai cu scop forestier cred, si dupa cite am inteles linia scoasa dupa 2000 cindva. Tot o alta linie ,nu prea lunga Reghin -Jabenita,scoasa si ea de mult.Rastolita-Valea Iodului care traversa DN 13 si mergea sus pina la fosta tabara de pionieri,si unde pe vremuri copiii au fost dusi cu mocanita ,din gara Rastolita .Rastolita se afla pe traseul Reghin -Toplita.Tot pe valea Muresului,citiva km mai sus era o alta linie la Lunca Bradului,nu era prea lunga dar a existat pina prin '87 ,daca nu ma inseala memoria,si aceasta traversa drumul principal.Cimpul cetatii , nu departe de Sovata,din capatul satului pina la cabana forestiera sus la km buni,linie desfiintata in '92.Toplita -Bilbor -Borsec o zona unica prin frumusetea ei,a fost cale forestiera ,dar totodata pe atunci nu se mergea cu camioanele pina la Borsec pt a incarca apa minerala,ci ea era incarcata in mocanita si transportata jos la asa zisa rampa de apa minerala din gara Toplita, de unde era preluata de vagoane CFR sau de alte camoiane.Dupa '90 dupa privatizarea societatii Apemin Borsec ,ea devenind Romaqua group,calea ferata ingusta fiind in responsabilitatea ori a IFET-ului ori a Romaqua,nu stiu exact si negasindu-i alta utilitate,avind in vedere ca dupa '90 se mergea cu camioanele dupa apa minerala de Borsec ,direct la fabrica de imbuteliere,si probabil pt a scapa de costurile de intretinere ,a fost complet scoasa.Azi si acest traseu ar fi avut potential turistic formidabil.Mai demult mocanita de aici trecea prin mijlocul orasului Toplita ,apoi prin anii '80 s-a investit pt a muta linia in zone mai putin locuite pina iese din oras,deci s-a investit in ea.Dovezi mai exista ,si anume fosta pasarela de beton a mocanitei,de peste DN 13 dinspre Toplita spre Gheorgheni.O alta veche linie ,dar care nu mai exista de mult,era Toplita -Galautas,cei dintre voi care mergeti dinspre Toplita spre Galautas pe dealul abrupt din stinga soselei veti vedea ramasite ale fostelor podete de beton ale acestei foste mocanite.Aici se facea de asemenea transport de cherestea la prelucrarea lemnului la Galautas.Din toate astea nu stiu daca macar au ramas citeva poze in cartea de care vorbea brassovia mai sus,din pacate nu mai exista nimic din ele azi.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Jul 2009 22:04 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7774
Nu stiu ce e cu chestia aia din poza, insa pe 31 iulie, 1 si 2 august la Comandau va circula o mocanita ,,adevarata" cu locomotiva cu aburi, adusa, desigur, de Dl. Hocevar (cui altcuiva ii mai pasa de CFI? Vezi exemplul CFI din Hunedoara, ai caror patroni NU au vrut sa o vanda lui Hocevar, preferand sa o dea la fier vechi si pe bani mai putini, ,,opera" fiind desavarsita saptamana trecuta).


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 20 Jul 2009 19:40 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
Dr2005 wrote:
... preferand sa o dea la fier vechi si pe bani mai putini, ,,opera" fiind desavarsita saptamana trecuta).
Esti convins ca de la "fier vechi" nu a iesit pe usa din spate si a plecat spre alte zari, la fel ca multe alte surate ale ei? Ai tinut tu mana pe autogen?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 20 Jul 2009 19:53 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 84
Location: Tg-Mures
Conform stirilor radio Tg Mures de azi ,consiliul jud Covasna va face eforturi pt a repune in functiune si planul inclinat de la Comandau,atit cu scop turistic cit si prin prisma faptului ca aici totusi traiesc oameni,intr-o zona foarte greu accesibila.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 20 Jul 2009 20:24 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7774
Brassovia wrote:
Dr2005 wrote:
... preferand sa o dea la fier vechi si pe bani mai putini, ,,opera" fiind desavarsita saptamana trecuta).
Esti convins ca de la "fier vechi" nu a iesit pe usa din spate si a plecat spre alte zari, la fel ca multe alte surate ale ei? Ai tinut tu mana pe autogen?


Pai... nu am pus eu mana pe autogen, dar vad ca au pus altii:



Desi, vorba ta, prea frumos au desfacut bucatile de linie. Interesant ca Dl. Hocevar a vrut sa o cumpere (infrastructura + material rulant) si cei de la SC Talc-Dolomita nu au vrut sa i-o vanda. Momentan negociaza pentru cele 2 locomotive ramase si pentru vagoane, ca doar speranta moare ultima.

Totusi, nu stiu de ce se facea referire la aceasta cale ferata ingusta ca la o mocanita. Mocanite se numeau trenurile forestiere. Aici avem de-a face cu o cale ferata industriala, dar care strabate un peisaj superb.
Tot ca mocanite vad ca sunt clasificate si fostele cai ferate inguste ale CFR, acum lasate prada hotilor de fier vechi sau desfiintate complet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Feb 2012 16:08 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56066
Luata de la Sibiu, pt. Alba Iulia.

Inainte de restaurare.

http://www.facebook.com/pages/Forumul-O ... ?sk=photos


Attachments:
1.jpg
1.jpg [ 98.98 KiB | Viewed 8650 times ]
2.jpg
2.jpg [ 96.48 KiB | Viewed 8649 times ]
3.jpg
3.jpg [ 110.23 KiB | Viewed 8650 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 19 Feb 2012 16:09 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56066
Dupa restaurare.

http://www.facebook.com/pages/Forumul-O ... ?sk=photos


Attachments:
4.jpg
4.jpg [ 91.93 KiB | Viewed 8649 times ]
Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group