fl82 wrote:
Intrebare: cand (in ce an) au disparut complet autobuzele Roman-112-UD , de pe traseele interurbane a ITA ?
Destul de repede după privatizarea unitatilor ITA, probabil prin 1993-1994.
fl82 wrote:
Intreb asta, deoarece din anul 1978 a inceput fabricarea autobuzului RD-111, special conceput pentru traseele interurbane (desi partea mecanica si motorul erau acceleasi din cate stiu la ambele autobuze- doar ca la Roman-112-UD motorul era amplasat la mijloc sub podea, iar la RD-111 in spate), RD-111 ca si amenajare interioara, banchete (cu burete si musama sau material textil, cu plase portbagaj in salon) era mult mai potrivit ca si autobuz interurban, fiind special conceput in acest sens.
Incarcarea vehiculelor pe traseele de navetisti era foarte mare, asa ca pe distante cam de pana la 35 km s-au folosit la greu si Roman 112 UD si DAC 112 UDM. Autobuzele interurbane aveau 44 sau 56 de locuri, in picioare se calatorea la greu in ele, incomod si ilegal, dar totusi mai mult de 70-80 persoane nu cred ca intrau. In schimb, in cele urbane intrau peste o suta de persoane. Crede-ma ca era mai confortabila calatoria in picioare intr-un autobuz urban decat in cel rutier. Desigur, daca nu aveai cine stie ce bagaj si distanta de parcurs nu depasea trei sferturi de ora. Pe traseul Brasov - Predeal, destul de lung si dificil, au circulat bunaoara multa vreme amestecat atat autobuze urbane cat si rutiere, poate in functie de incarcarea curselor sau pur si simplu pentru ca cele rutiere nu erau suficiente ca numar. Roman 111 s-a produs abia din 1977 si nu indestulator fata de cerintele de atunci. Repet, circulau inca foarte multe TV-uri ce trebuiau inlocuite.
fl82 wrote:
Aceste sisteme audio le-au avut autobuzele RD-111 din fabricatie s-au au fost montate ulterior de soferi ?
Sunt posibile ambele variante, dar in anii 70-80 muzica se auzea doar de la sofer, nu si din difuzoare.
fl82 wrote:
Punctele slabe a lui RD-111 au fost:
-Pernele de aer care se mai spargeau (de ce ?)
-Si sistemul de incalzire a salonului, care nu tot timpul functiona corespunzator (de ce ?).
Toate autobuzele romanesti cu perna de aer au avut aceasta problema pana la un moment dat. Din ce am reusit sa aflu, nu s-a aprobat importarea pernelor si nici a unui cauciuc de calitate, iar materialul disponibil din productia interna era catastrofal. Intr-o vreme, cadeau Romanurile pe capete in traseu. Vehiculul ramanea tintuit in strada, perna sparta facand sa se piarda tot aerul comprimat si sa se blocheze in consecinta franele. Economisiri meschine de tip ceausist, dar si gradul mare de supraincarcare (pana la 120 pasageri). Se intampla chiar si la Karosele SM-11 sa se sparga perna, nu mai vorbesc ca acestea erau toate cu sasiul incovoiat de la supraincarcarea repetata (nu aveau rezerva de rezistenta peste incarcarea nominala). De ce crezi ca ITB-ul a preferat IK-4?
Sistemele de incalzire erau foarte putin fiabile si greu de intretinut si oricum mult subdimensionate. In plus, dupa ce au disparut taxatoarele, nu exista interes pentru temperatura din salon. Aeroterma de la sofer functiona, dar acesta tot cu caciula si haine groase trebuia sa conduca iarna. Acesta era nivelul tehnic de dezvoltare la vremea respectiva, dar era luat in calcul de calatori. Mai rau era cu defectarea autobuzului interurban intr-o zi cu ger. Am avut o data parte si de asemenea placere, noroc ca dupa vreo ora soferul cu mainile inghetate a reusit sa inlature cumva, prin lovituri si manevre repetate, dopurile de gheata din motor sau ce era acolo.