Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49 Posts: 56098
|
Troleibuzul, cel mai ieftin mijloc de transport în comun, ocolit de echipa Mazăre Un ONG care promoveaza transportul ecologic a propus administratiei locale inlocuirea autobuzelor poluante cu troleibuze. Primaria Constanta si RATC-ul nu au dat nici un raspuns
Constanţa este primul oraş din ţară care a redus drastic mijloacele de transport în comun ecologice. În două zile, tramvaiul va deveni legendă în oraşul de la malul mării, mijlocul de transport nepoluant fiind înlocuit de autobuze marca MAZ, cu norma de poluare Euro 4. Parcul auto de troleibuze, vehicule cu gradul de poluare zero, nu intră pe lista de priorităţi a administraţiei locale.
Parcul de tramvaie al Regiei Autonome de Transport în Comun Constanţa a fost înlocuit cu autobuze, în condiţiile în care gradul de poluare din oraş este foarte ridicat. Nimeni, se pare, nu a luat în calcul transportul electric cu troleibuzul, înlocuirea tramvaiului şi reabilitarea căii de rulare, mai mult decât costisitoare pentru buzunarul constănţeanului.
Troleibuzul, durată de viaţă dublă faţă de autobuz
Ing. Silviu Sîntea, preşedintele ONG „Transira”, care promovează sistemul de transport ecologic, a trimis o propunere autorităţilor locale, sugerând troleibuzul în locul autobuzului, dar nu a primit niciun răspuns. „Troleibuzul este un mijloc de transport cu grad de poluare zero, cu o poluare fonică foarte scăzută, economic - investiţie iniţială mare, dar amortizare rapidă şi durată de viaţă dublă faţă de cea a unui autobuz, este ergonomic şi are o mobilitate superioară în trafic”, a declarat Silviu Sîntea. Potrivit interlocutorului nostru, prin folosirea a 150 de troleibuze, în detrimentul a 150 de autobuze, nu s-ar degaja în atmosferă 10.500 de tone de dioxid de carbon anual.
În timp, sistemul de transport cu troleibuzul ar fi mai ieftin decât cel cu autobuzul. „A fost realizat un studiu în Solingen - Germania, oraş ce dispune de 80 de troleibuze, dar are şi autobuze. Costurile pe kilometru pentru un autobuz sunt de 1,46 euro. Costurile pentru troleibuz, incluzând şi sistemul de captare a curentului, sunt de 1,49 euro. Însă, troleibuzele moderne au un sistem recuperativ de energie, aruncând în reţea curentul electric produs atunci când rulează în ralanti. Cu acest sistem implementat, troleibuzul consumă 1,39 euro /kilometru”, ne explică reprezentantul ONG-ului „Transira”. În afară de asta, procedeul de captare a energiei electrice ar fi mai puţin poluant decât cel de obţinere a benzinelor şi motorinelor.
Un alt argument pe care reprezentantul ONG l-a adus autorităţilor locale constănţene a fost acela că preţul curentului electric a avut o evoluţie liniară, lentă. În schimb, din cauza epuizării resurselor minerale, preţul motorinei este în continuă creştere.
Investiţiile iniţiale în infrastructura de troleibuz ar fi aproape duble faţă de infrastructura de autobuz. Însă, durata de viaţă a troleibuzului faţă de autobuz este dublă, cos-turile de întreţinere şi exploatare fiind mai mici.
Între 260.000 - 500.000 euro, preţul unui troleibuz
Preţul unui autobuz marca MAZ, achiziţionat de autorităţile locale constănţene din bani publici, este cuprins între 170.000 şi 212.000 euro, al unui troleibuz ar fi cuprins între 260.000 şi 500.000 de euro. Un kilometru de reţea costă între 50.000 şi 100.000 lei. „Eu am încercat să apelez la autorităţile locale, am încercat să port discuţii cu reprezentanţii RATC. Le-am trimis un program etapizat de introducere a sistemului de transport public cu troleibuzul, însă nu am primit niciun răspuns”, ne-a spus Silviu Sîntea.
În ultimii ani, în România, au fost investiţii masive în troleibuze sau reţele de troleibuze în Timişoara (50 bucăţi), Bucureşti (100 bucăţi), Cluj (27 bucăţi). „Oneşti, un orăşel din Moldova cât un cartier din Constanţa ca Tomis Nord, a dorit să introducă troleibuze. Şi la Botoşani, Guvernul Norvegiei a introdus mijloace de transport ecologice, numai la Constanţa nu se studiază posibilitatea introducerii troleibuzelor”, spune inginerul.
Programul etapizat de introducere a troleibuzelor
Potrivit schemei propuse autorităţilor locale, în 2008 ar putea fi introduse troleibuze pe traseele 101 şi 102, fiind necesari 28 de kilometri de reţea. Tramvaiele scoase din circulaţie ar putea fi valorificate prin vânzarea lor către alte regii de transport public, banii obţinuţi putând fi folosiţi în infrastructura deja existentă - substaţii de redresare, stâlpi, traversee de sârmă, console, izolatori etc. În anul 2009 ar putea fi introduse troleibuze pe traseul 100, unde ar fi necesari 11,7 kilometri de reţea, în anul 2010 ar putea fi introduse mijloace de transport ecologice pe traseele 2, 2b, 44, 49 şi 51, fiind necesari 32 de kilometri de reţea. În anul 2011 ar urma să fie înlocuite autobuzele de pe traseele 42, 42b şi 43 şi opt kilometri de reţea. Tot în acest an ar fi retrase din circulaţie autobuzele MAZ, pentru că ar expira durata de viaţă a lor. Ultimul traseu înlocuit ar fi, după propunerea lui Silviu Sîntea, 40, construindu-se şi şapte kilometri de reţea.
La sfârşitul anului 2012 Constanţa ar fi putut avea, conform planului, tot parcul înnoit. Potrivit lui Silviu Sîntea, durata de viaţă a unui autobuz este de opt ani, a unui tramvai de 15-35 de ani. „Troleibuzele au norma de poluare zero, autobuzele Euro 4”, a completat Silviu Sîntea.
Efortul financiar necesar s-ar ridica undeva la 154.700.000 lei dacă ar fi achiziţionate modelele cele mai ieftine sau 297.500.000 lei pentru cele mai scumpe, iar banii ar putea veni de la Uniunea Europeană, dacă s-ar face proiecte pentru fonduri nerambursabile.
În prezent, regia constănţeană de transport în comun are, potrivit site-ului, 15 troleibuze ROCAR 412E, achiziţionate în 2002, şi cinci troleibuze DAC 212E, achiziţionate în anul 2000.Roxana - Marina GLAVAN Cuget Liber, 20.11.2008 http://www.cugetliber.ro/1227132000/art ... pa-mazare/
|
|