Situatia actualaToate hartile sunt format foarte mare, atentie cand le deschideti, pot manca multa memorie si incetini semnificativ calculatorul!
Harta Helsinki (plus cateva linii regionale):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... njat_0.pdfHarta zona centrala (cuprinde si tramvaiele):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... skusta.pdf (format A1)
Harta Espoo-Kauniainen (intern + liniile regionale):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... iainen.pdfHarta Vantaa-Kerava (intern + liniile regionale):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... kerava.pdfHarta Sipoo (intern + liniile regionale):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... /sipoo.pdfHarta Kirkkonummi (intern + liniile regionale):
https://www.hsl.fi/sites/default/files/ ... ummi_3.pdfCateva observatii personale de natura mai mult cosmetica: Ar fi util ca pe toate hartile liniile si statiile de tren local sa devina violet (noua culoare de referinta) si sa fie mai vizibile, in genul liniei de metrou. In plus, lipsa bilingvismului la numele statiilor de cale ferata mi se pare o gafa majora, care (daca ii vin vreunui procesoman idei cretze) ar putea avea si consecinte legale. Pe harta generala (unde lipsesc majoritatea liniilor regionale) ar mai trebui marcate cu linie intrerupta, in genul hartii centrale, liniile de feribot urban, si (toate cu aceeasi culoare, verde inchis) rutele de tramvai. Ar fi o idee buna marcarea rutelor de tramvai si pe hartile Espoo si Vantaa.
In tabelul de mai jos gasiti parcul de autobuze:
Linja = linia
2-akselisia kokopäivä + ruuhka = autobuze cu 2 axe zi + ora de varf
telejä kokopäivä + ruuhka = autobuze cu 3 axe (14,5 m) zi + ora de varf
liikennöitsijä = operator. Anume: HELB: Helsingin Bussiliikenne, TLL = Tammelundin Liikenne, Nobina Finland, TDF = Transdev Finland (fost Veolia), PL = Pohjolan Liikenne, ESLL = Etelä-Suomen Liikenne, ÅL = Åbergin Linjat
alihankinta = subcontractare
Sopimus voimassa = durata de valabilitate a contractului (luna/an)
Yhteensä: total
Seutuliikenne: linii regionale
http://www.kuukankorpi.com/paikallislii ... aarat.htmlFiecare operator are numerele de parc proprii. La HelB si Veolia (nu ma pot obisnui cu noul nume, Transdev, de nici un fel) primele doua cifre reprezinta anul fabricatiei autobuzului, urmatoarele doua cifre sunt un numar de ordine. De exemplu, al 18-lea autobuz din 2012 din dotare trebuie sa aiba numarul de parc 1218. La ceilalti operatori nu stiu sa existe vreo logica.
Poze cu parcul de autobuze in circulatie al fiecarui operator (sortat dupa anul fabricatiei) se pot vedea aici:
http://www.kuukankorpi.com/paikallislii ... ussit.htmlPoze cu autobuzele scoase din circulatie (lista evident incompleta), sortate dupa operator si anul fabricatiei, aici:
http://www.kuukankorpi.com/paikallislii ... _pois.htmlDupa cum se vede, in toata zona HSL circula 1191 de autobuze maxim la ore de varf, dintre care 446 pe rute interne din Helsinki, si 473 pe linii regionale. Dintre liniile regionale spre Espoo si cele de Espoo interne o mare parte vor disparea sau vor fi scurtate in august 2016 odata cu deschiderea metroului (toate liniile marcate cu länsimetro in tabel) - liniile vor fi scurtate la proxima statie de metrou, in genul rutelor din estul Helsinki, 80-99, si a rutelor din nordul Espoo la statiile de tren local Espoo-centru si Leppävaara. Dupa deschiderea liniei circulare in Vantaa in august, numarul de autobuze in circulatie a scazut de la 1255 la 1191 (v. tabelul Historia). Scaderea datorata metroul vestic va fi foarte mare fiindca acesta deserveste o zona dens populata, doua centre comerciale majore si un campus universitar cu 20.000 de studenti si 8.000 de angajati, Universitatea Aalto (politehnica).
Un numar de maxim 14 autobuze pot fi la un moment dat integral acoperite in reclama, dar nu mai mult de 5% din numarul total de autobuze ale unui operator, insa acestea trebuie distribuite astfel incat maxim 20% din vehiculele de pe o linie sunt cu reclama exterioara completa. Sigla HSL, a operatorului si numarul de parc trebuie intotdeauna sa fie clar vizibile.
Nu exista autobuze articulate. Au fost cumparate in numar mare intre 1985 si 1991, insa dupa incetarea duratei lor de viata (ultimele 2007) nu s-au achizitionat altele. Tot densitatea urbana scazuta a dus la legea nescrisa ca un vehicul cu persoane care nu au loc de sezut este deja considerat supraaglomerat (valabil si la metrou, tramvai, tren local si feribot). Astfel, densitatea scaunelor din autobuzele urbane din Helsinki este mai mare decat in alte orase, si in spatiul din mijloc incap maxim trei carucioare pentru copii (amplasate perpendicular pe directia de mers), sau doua pentru adulti cu handicap. Inainte de deschiderea liniei ferate spre aeroport, autobuzele folosite pe liniile de aeroport 615 si Vantaa 61 aveau in locul unui rand de scaune rafturi pentru bagaje voluminoase. Acestea au fost scoase intre timp (pe linia 615, spre marea nemultumire a calatorilor).
Un autobuz articulat ar avea in aceasta configuratie de scaune un numar aproximativ egal de scaune cu unul de 14,5-15 m nearticulat, ceea ce face inutila in practica achizitia de articulate in situatia actuala. Evident, un articulat ofera mai multe locuri in picioare decat un autobuz scurt, insa scopul este ca toata lumea sa aiba loc de sezut. Sunt doar cateva linii care se "supraaglomereaza" relativ frecvent. Primele care imi vin acum in minte sunt 39, 68, 71, 102, 506, 550, 615. Barurile si cluburile trebuie prin lege sa inchida la ora 4, deci autobuzele de noapte de weekend dinspre centru spre cartiere dintre orele 4-5 sunt foarte des supraincarcate. In mod normal, daca soferul considera ca in autobuz e prea mare inghesuiala si timpul de asteptare pana la urmatorul autobuz e rezonabil, are dreptul sa nu permita urcarea de pasageri suplimentari. Acest lucru se intampla insa destul de rar.
Autobuzele circula in principiu intre orele 5 (6 in weekenduri) si 23. Un numar de linii (cam un sfert din total) circula pana pe la 2.00, eventual pe un traseu usor modificat fata de cel normal (in acest caz varianta de noapte are litera N dupa numarul de linie), respectiv toata noaptea in weekenduri si sarbatori legale.
Harta benzilor speciale pentru autobuze:
http://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/Li ... aistat.pdf rosu: benzi de autobuze,
albastru: sector de drum cu circulatia permisa doar transportului public urban.
Conform legislatiei, benzile de autobuz pot fi folosite tot timpul si de ciclisti (in cazul in care nu exista pista pe strada respectiva - acestia au dreptul sa ocupa toata banda, nu exista obligatia in acest caz sa circule pe marginea dreapta), taxiuri, autocare in curse regulate si, doar in afara orelor de varf, vehicule de aprovizionare si mentenanta. Eu personal, cand sunt pe bicicleta pe banda de autobuz profit de acest privilegiu si prefer sa circul pe mijlocul benzii (deci nu ii fac loc autobuzului sa ma depaseasca) atunci cand e traficul aglomerat, fiindca trecerea razanta a unui autobuz prin stanga mea la distanta mica, atunci cand nu are loc sa ma depaseasca la o departare sigura din cauza traficului de pe celelalte benzi, imi da o senzatie de discomfort. Fiindca sunt un ciclist rapid, nu incurc prea tare traficul.
Un numar semnificativ de soferi este de origine imigranta, in special estoni si somalezi. Ocazional mai sunt incidente xenofobe, si sindicatul a cerut in mai multe randuri separarea cabinei soferului, paza pe cursele de noapte, si camere de supraveghere. Dupa un atac asupra unui sofer de culoare in 2013 pe o linie de noapte intr-o suburbie, majoritatea soferilor (inclusiv bastinasi) au refuzat sa efectueze cursele de dupa ora 23 pana la cresterea gradului de siguranta. Greva a durat mai multe zile.
Merita cateva cuvinte linia de autobuz 86. Terminusul sudic al liniei este pe insula Santahamina, care este baza militara, plus academia marinei militare, zona accesibila doar cu autorizatie speciala. Autobuzele trec de bariera si parcurg toata baza, si actele sunt verificate la intrare. Soferii de pe aceasta linie, conform cerintelor armatei, trebuie sa fie cetateni finlandezi nativi cu stagiul militar satisfacut si fara antecedente penale.
Pe langa cartierele noi care apar in zone centrale si unde vor circula tramvaie (v. topicul relevant), se construieste mult si in zone mai marginase, unde transportul public este / va fi cu autobuze.
Un exemplu este
Kuninkaantammi, la marginea nord-vestica a orasului. Deservirea se va face cu autobuze, astfel: deja circula pe acolo linia-magistrala transversala 560. La momentul oportun, liniile 415 si 431 dinspre centru (circula cu frecventa buna la ore de varf, rar in timpul zilei) vor parasi autostrada cu un nod mai devreme, la nodul Kannelmäki-Hakuninmaa si vor merge via Hakuninmaa - Kuninkaantammi la destinatiile lor. In plus, linia 66, al carei capat nordic de linie este la gura tunelului Paloheinä (folosit acum de linia 560 si sapat special pentru aceasta) va fi prelungita prin tunel pana la Kuninkaantammi. Prelungirea liniei 43 ca linie directa spre centru a fost scoasa din calcul fiindca deja este o linie foarte aglomerata, si are un traseu lung si sinuos, pe cand ruta lui 66 este mult mai dreapta.
Pentru celalalt cartier nord-vestic in constructie,
Honkasuo, este suficienta prelungirea spre nord a liniilor 39N, 45 si 51 cu doua sau trei statii de la actualul capat de linie din Malminkartano. Pentru acces facil la trenurile locale si un nod important de transfer, ar fi o idee buna prelungirea dinspre nord-est a unora dintre liniile de la Myyrmäki (de exemplu 572 si 574, pentru legaturile transversale bune).
Construirea cartierului
Viikki, inceputa in anii 90, este aproape incheiata. Principala linie de autobuz catre centru, 68, a devenit una din cele mai solicitate din oras. Dupa terminarea prelungirii strazii Latokartanonkaari si a intersectiei denivelate intre autostrada inelara si Kivikontie - Latokartanonkaari, linia 68 va fi prelungita spre sud pana la statia de metrou Mellunmäki, si linia 57 spre est la Kontula. Asta va duce la imbunatatirea legaturlor transversale, simplificarea liniilor existente in zona Kontula - Kivikko si disparitia actualului capat de linie comun din Latokartano pentru 57 si 68, Von Daehnin Katu.
In zona centrala, doar in
Kalasatama vor exista modificari la autobuze: si linia 56, care acum are capat de linie la statia de metrou, va fi prelungita pana la marginea sudica a cartierului nou.
Si ce as face eu apropo de numerele de linie: As da tuturor liniilor transversale Helsinki interne: 50, 51, 52, 54, 56, 57, 59 numere formate din trei cifre. Cu numere de doua cifre ar fi doar Jokeri-urile (500, 506, 550, 560 - voi scrie mai incolo despre ele), plus linia 55. Atunci 78 si 79 pot primi numar "corect" cu 5 in fata, ca rute transversale, si 68 poate deveni 78. La reorganizarea din aceasta vara a liniilor din Vantaa (datorata deschiderii liniei ferate urbane circulare) au fost si linii care au ramas nemodificate, dar au primit un numar nou, care sa corespunda mai bine cu traseul.