Catalin Ghita wrote:
Brassovia wrote:
Verzi din cate stiu nu au fost pana acum in Romania decat autobuzele din Brasov
Autobuzele Roman 112UD din Medgidia (IJTL Constanta-A7) erau vopsite undeva in perioada 1977-1986, cand am locuit acolo, in schema "traditionala" pentru Roman 112UD, insa erau si autobuze rosu/crem, si autobuze
verde/crem, un verde inchis cam cum e cel cu care am scris.
Ma refeream la culoarea verde ca si culoare aleasa intentionat de un transportator pentru a fi folosita la intregul parc, ca altfel autobuze/troleibuze vopsite intamplator cu verde, din fabrica sau cu ocazia reparatiilor, au fost destule in Romania.
Au existat patru scheme originale de culoare cu verde-inchis pe fond crem sau alb, folosite de "Autobuzul" pentru Roman 112 UD:
- in 1975 (vara), schema cu trei dungi si bot colorat;
- in 1976-1977, schema cu o singura dunga imediat sub geamuri si bot colorat si cea doar cu dunga respectiva sub geamuri;
- in 1978-1979, schema cu doua dungi foarte groase.
Troleibuzele Dac-Romania 112E au avut si ele o schema cu verde (doua dungi groase), livrata la inceputul verii anului 1977 la Constanta (in acelasi lot consistent ce continea si alte vehicule vopsite similar, dar cu albastru-intens, rosu-visiniu si rosu-portocaliu - toate avand numerele cuprinse intre 330 si 369, daca nu ma insel).
Si o intamplare in sprijinul celor afirmate mai sus despre "politizarea culorilor".
In vara lui 1975, I. T. Brasov a primit de la uzina doua autobuze Roman 112 UD, unul cu trei dungi albastre pe fond alb, altul cu trei dungi verzi pe fond crem (acesta din urma fara geamuri inferioare la usile 2-3). Mai avea in dotare alte doua frumoase autobuze albastre-total sub geamuri, de vreo doua luni, si care (culmea!) isi vor pastra aceasta culoare pana la momentul retragerii lor. Vehiculele livrate veneau pe rotile lor pe sosea si se presupune ca un delegat facea anterior receptia la Bucuresti, la iesire din uzina. Directorul de atunci al I. T. Bv. a refuzat pur si simplu vehiculele livrate, dupa ce acestea ajunsesera deja la poarta garajului de pe Str. 13 Decembrie, pe motiv ca unul era verde (!). Era de notorietate aversiunea sa fata de aceasta culoare. S-a facut apoi un troc (nu stiu cat de legal...) cu Autobaza 2 ITA Brasov, aceasta preluand cele doua autobuze - cel albastru fiind inmatriculat cu nr. 31-BV-5593 si circuland ani de zile pe traseul Predeal, iar cel verde fiind inmatriculat 31-BV-5574. In schimb, I. T. Bv. a luat de la ITA doua alte autobuze Roman sosite in aceeasi perioada si care erau cu dungi rosii. Deci: verde niet! (sau "nem!", mai bine zis)... Bine, nu a fost singura ocazie in care respectivul director, urcat in tron pe criterii pur politice, si-a dovedit competenta.
Scuze de off-topic, dar culoarea verde in Romania are niste (false) probleme, care meritau zic eu putina atentie. Posibil ca si revopsirea intregului parc de vagoane de calatori CFR la mijlocul anilor 80 sa fi avut exact acelasi motiv (dar invocat la nivel mult mai inalt), fiind tocmai era nationalismului-ceausist-comunist cel mai gretos. Poate continuam discutia in alt topic mai potrivit, nu stiu acum unde s-ar putea regasi un astfel de subiect...