LINII TURISTICE SI DE AGREMENT LA BRASOV SI IN IMPREJURIMI
Cea mai importanta linie turistica/de agrement si singura inca in functiune si astazi este actuala linie 20 (Livada Postei-Poiana Brasov). Istoricul sau detaliat il puteti gasi insa in topicul dedicat 'Poiana Brasov'. Aici voi expune doar istoria celorlaltor linii cu acest specific. Trebuie mentionat ca unele linii erau gandite in exclusivitate pentru scopuri turistice/de agrement, in timp ce altele erau linii obisnuite, dar care, in anumite perioade ale anului sau ale saptamanii, aveau si un pronuntat caracter turistic/de agrement. Pentru claritate, renunt la enumerarea lor in ordinea aparitiei, in favoarea ordonarii dupa zonele de interes servite.
1. Zona Poiana Brasov
- Transportul turistic mecanizat intre orasul Brasov si statiunea Poiana Brasov debuteaza in anii 30 si are o istorie bogata si interesanta.
- In paralel, incepand din 1958, apare un traseu cu caracter mixt, care a fost tratat multa vreme ca si traseu turistic in zile de odihna, cand circulatia era mult suplimentata datorita cererii mari: Piata Unirii-Pietrele lui Solomon. La inceput a fost denumit linia 9 si dubla partial traseul de atunci spre Poiana, linia 10 (Piata Unirii-drumul vechi-Poiana). Din 1961 a fost renumerotat ca linia 19, functionand neintrerupt pana in 1982, cand a fost redus la cateva curse la ore de varf ale zilelor de lucru, iar in 1984 a fost suspendat pentru "economie". Circulatia a fost reluata din 1992, insa cu frecvente mai scazute. O vreme a circulat combinat cu unele curse de pe linia 12. A fost desfiintat la 1 decembrie 2006, partial lipsa sa fiind suplinita de noul traseu 50 barat. Pe linia 19 (ex 9) au circulat vehicule tot-teren deschise ZIS/ZIL carosate pentru calatori, autobuze pe benzina de medie si mica capacitate, inclusiv autobuze deschise realizate prin modificare din autobuze normale, iar dupa 1979 autobuze diesel nearticulate.
- Intre 1990-1992 a circulat si linia 21 cu caracter de traseu turistic direct (Gara-[Livada Postei-]Poiana Brasov) - vezi topicul 'Poiana Brasov'.
2. Zona Noua
- Intre 1892-1960, Noua, care a fost initial o suburbie cu caracter de statiune climaterica de vara, a fost servita de trenul suburban pe traseul (Bartolomeu-Promenada-)Hidromecanica-Noua-Darste-Satulung, cunoscut si sub numele de "tramvai cu abur". Vezi toate detaliile la topicul 'Primul tramvai brasovean'.
- In anul 1959 se imbogateste zona de agrement Noua cu un strand, un lac cu debarcader si restaurant si un parc zoologic, si apare linia 11 (Str. Balcescu/Eroilor-Hidromecanica-Carpatilor-Levanticai-Prunului-Strand Noua). Dupa 1961 va fi renumerotata ca linia 17, scurtata apoi la Hidromecanica, iarasi prelungita la Livada Postei din 1965, insa prin Str. I. Maniu (in ambele sensuri), si in celalalt sens prelungita la Darste. In perioada estivala si in special duminicile avea un pronuntat caracter de agrement si o uriasa clientela. De aceea s-a introdus in 1972-74 in paralel la ore de varf si in unele duminici de vara si linia 17 barat rapida, care realiza o legatura mai directa (prin Calea Bucuresti). Pe aceste trasee au circulat ocazional si autobuze de mica capacitate TV 7, TV 71R. In a doua parte a anilor 70 a circulat scurt timp duminica si o varianta de agrement a liniei 25 (Autocamioane-Darste-Noua-Str. Garoafelor) pe traseul modificat: Saturn-Darste-Strand Noua.
3. Zona Dambul Morii
- Pana in anul 1960, cand a fost desfiintata halta CFR Dambul Morii, accesul spre aceasta zona se facea doar pe calea ferata. Din 1960, IRTA a introdus traseul turistic Autogara (Str. Balcescu)-Darste-Dambul Morii. In 1961 traseul intra in exploatarea ITBv, fiind numit linia 23. La scurt timp capatul de linie central a fost mutat la Hidromecanica si mai apoi la Uzina Steagul Rosu. Dupa 1965 a fost prelungita la Timisu de Jos. Duminica in sezon frecventa pe acest traseu ajungea si la 10 min, in rest era de 30-60 min. S-au utilizat autobuze pe benzina de tip TV de medie sau mica capacitate. In anul 1975 este preluata de ITA, care introduce o vreme in zile de incarcare mare si Ikarus 280 cu 2 usi (cele albastre). Circulatia se suspenda dupa 1982, fiind reluata pentru o scurta perioada in 1991 de Transbus S.A. (succesoarea autobazei 2 ITA). RAT obtine aprobarea prin 1994 pentru a redeschide traseul ca linia 26 (Autocamioane-Dambul Morii), insa interese contrarii anuleaza in ultimul moment repunerea in functiune. Nici astazi, desi inca exista in sezon un flux de agrement foarte bogat intre Darste si Dambul Morii, nu circula aici nici un traseu care sa il preia.
- In anul 1983 s-au pus in functiune noi instalatii de transport turistic pe cablu, printre care si telescaunul Bunloc. Intrucat s-a dovedit ca aceasta investitie, dictata politic, nu prea avea clienti, s-a facut o exceptie de la interdictia de infiintare de linii de autobuze care exista in acea perioada si s-a pus in circulatie duminica intre orele 8-16 un autobuz IK 4 cu frecventa pe traseu la 60 min, pe linia 26 (Autocamioane-Darste-Telescaun Bunloc). Acest traseu a fost desfiintat in 1984-85.
4. Zona Predeal
- Autobuze intre Brasov si Predeal au circulat inca din perioada interbelica.
- In anii 50, traseul servit de RATA, apoi IRTA, nu facea fata numarului mare de pasageri datorita lipsei de vehicule si starii tehnice precare a acestora. Din 1961, ITBv exploateaza linia 24 Brasov-Predeal ca traseu preorasenesc cu pronuntat caracter turistic, insa parcul auto modest face ca transportul pe calea ferata sa fie in continuare de baza. In prelungirea acestui traseu a circulat din 1962-63 si linia 25 Predeal-Paraul Rece, care in scurte perioade a avut plecarea si din Brasov. La fel ca si linia 23, linia 24 a fost in final scurtata la Steagul Rosu. Din 1970 circula sezonier si linia 50 (Gara Predeal-Cabana Trei Brazi), servita de mini-buze TV 7/TV 71R. In Predeal mai circula si linia 24 interior, pe traseul (Cioplea-)Gara-Malu Ursului. Toate acestea au fost preluate de ITA din 1975, care a amplificat mult traficul prin introducerea autobuzelor Roman 112 UD si mai apoi 111 RD, insa dupa 1983 au mai supravietuit doar cateva curse pentru salariati intre Brasov si Predeal, servite din Autogara 3. Traseul Brasov-Predeal a fost reluat dupa 1990 din Autogara 1.
- Din 1999, RAT a preluat iarasi circulatia din zona Predealului, infiintand liniile: 40 (Brasov Str. Poienelor-Predeal-Malu Ursului), 41 (Brasov Str. Poienelor-Predeal-Paraul Rece), 42 (Malu Ursului-Gara Predeal-Trei Brazi), 43 (Malu Ursului-Gara Predeal), 44 (Gara Predeal-Paraul Rece ) si, o vreme, si 45 (Malu Ursului-Paraul Rece). Toate acestea aveau intervale mari de succedare (2-6 ore, cu mici exceptii) si erau servite de cele mai noi autobuze Rocar din dotare. Clientela stabila s-a recastigat curand, insa doar pe liniile 40 si 41. Cand in sfarsit devenisera profitabile, in 2001, au fost preluate din nou de Transbus (Codreanu), care mentine insa doar 2 trasee, servite din Autogara 1 (Gara): Brasov-Predeal-Azuga si Brasov-Predeal-Paraul Rece.
5. Zona Sacele-Muntele Ciucas
- La inceputuri, zona era aceesibila doar cu "tramvaiul cu abur", care avea statia finala in Satulung, dupa ce traversa drumul spre Tarlungeni.
- Din anii 30-40 au inceput sa circule si autobuze ale Asociatiei Comunelor Sacelene intre Brasov (Posta) si Satulung si Zizin.
- La inceputul anilor 50, traseul Brasov (Centru)-Sacele era servit de ICOS, ca traseu urban extern fara numar. Din 1956 a fost preluat de IRTA, iar in 1961 revine la ITBv ca linia 21. Initial, plecarea din Brasov s-a facut din Str. Hirscher, Str. Balcescu, Posta si Livada Postei. Dupa preluarea de catre ITBv s-a scurtat la Hidromecanica, apoi la Steagul Rosu.
- In prelungirea liniei 21, au functionat si linia 41 (Sacele-Santul Vechi, Bradet) si, dupa 1967 si linia 42 (Sacele-Cab. Babarunca), care era pur turistica, fiind servita sezonier. La inceputul anilor 70, aceasta a circulat o scurta perioada chiar din Brasov (Autocamioane).
- O data cu toate trasele preorasenesti, ITA a preluat in exploatare in 1975 si cele din Sacele, a introdus o vreme si un traseu turistic Brasov Autocamioane-Sacele-Babarunca-Cheia. Dupa 1981 dispare traseul spre Babarunca, iar in anii din urma, RAGCPS Sacele a desfiintat si cursele spre Santuri (Bradet). Daca in prezent mai circula traseul Brasov-Valenii de Munte, care fusese initiat de ITA Prahova, acesta e singura modalitate de acces in zona muntelui Ciucas. Traseul RAGCPS Sacele-Autocamioane, care circula si in prezent, si-a pierdut in totalitate caracterul turistic si conditiile de transport sunt jenante.
6. Zona Rasnov
- In perioada 1967-1974, ITBv a exploatat sezonier linia 27A (Brasov Stadion-Rasnov-Cab. Cheia). Preluata de ITA in 1975, a mai supravietuit pana in 1982. In prezent, traseul Transbus Brasov-Rasnov a fost prelungit pana in vestul Rasnovului, dar la Cheia nu exista legatura de transport.
7. Zona Codlea
- ITBv a servit in anii 1961-1974 traseele sezoniere linia 26A (Brasov-Codlea-Strandul Codlea) si 26 local (Codlea-Strand Codlea). La cativa ani dupa preluarea de catre ITA, traseele au fost desfiintate.
8. Zona Zarnesti
- In afara de linia CFR si de autobuzele Brasov-Zarnesti (IRTA, linia 28 ITBv, ITA), a circulat in 1973-1974 si traseul experimental sezonier al ITBv Linia 28E (Brasov-Zarnesti-Cab. Plaiul Foii). Inainte de 1970, cabana Plaiul Foii era accesibila mai mult sau mai putin legal si cu vagonetele liniei ferate forestiere inguste.
9. Zona Bran
- Primele legaturi cu autobuze spre Bran au aparut inca din anii 20, insa nu aveau caracter turistic. Abia dupa crearea retelei de transport metropolitan preorasenesc al ITBv in 1961, punerea in circulatia publica a Castelului Bran si declararea satului Sirnea ca sat turistic, traseele din zona au inceput sa aiba un caracter turistic, insa nu predominant. Dintre cele peste 15 linii exploatate in zona de ITBv intre 1961-1974, cele mai importante turistic au fost linia 30 (Brasov-Bran-Moeciu de Jos) si linia 29 (Brasov-[Sirnea-]Fundata), cu varianta 29A (Brasov-Sirnea). Cu ocazia sarbatorii anuale "Nedeia Muntilor", ITBv punea in circulatie un impresionant numar de autobuze care circulau pana in zona festivitatilor din Fundata.
- Dupa trecerea la ITA in 1975 si reducerile de trasee din anii 80, Bus-Bran (Trubli) si Transbus au reluat in anii 90 partial circulatia, insa nici astazi nu prezinta nici pe departe o calitate a serviciilor demna de o zona turistica atat de importanta. In afara de Bran, Moeciu si Fundata, celelalte sate branene nu mai au in prezent transport public.
|