REGULAMENT privind efectuarea serviciilor de transport public local în municipiul Brasov
CAPITOLUL I. DISPOZITII GENERALE
ART. 1. - Prezentul Regulament privind efectuarea serviciilor de transport public local în municipiul Brasov a fost întocmit în baza urmatoarelor acte normative:
-OG nr.109/2005 cu modificarile si completarile aduse de Legea nr.102/2006 privind transporturile rutiere;
-Legea nr.92/2007 privind serviciile de transport public local;
-Norme de aplicare a Legii serviciilor de transport public local nr.92/2007 din 23 noiembrie 2007;
-Ordinul nr.972/2007 pentru aprobarea Regulamentului-cadru pentru efectuarea transportului public local si a Caietului de sarcini-cadru al serviciilor de transport public local;
-Ordinul nr.207/2007 pentru aprobarea Regulamentului-cadru de acordare a autorizatiilor de transport în domeniul serviciilor de transport public local;
-Legea nr.51/2006 privind serviciile comunitare de utilitati publice;
-Ordonanta Guvernului României nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, cu modificarile si completarile aduse de Rectificarea nr. 2 din 12 iulie 2001; Ordonanta de Urgenta nr. 16 din 20 februarie 2002; Legea nr. 180 din 11 aprilie 2002; Ordonanta nr. 61 din
29 august 2002; Legea nr. 357 din 11 iulie 2003; Ordonanta de Urgenta nr. 108 din 24 octombrie 2003;
ART. 2. -ÃŽn sensul prezentului regulament, termenii si notiunile utilizate se definesc dupa cum urmeaza:
1. activitate de transport public local -suma operatiunilor de transport care asigura, nemijlocit, deplasarea marfurilor sau a persoanelor cu ajutorul vehiculelor sau al combinatiei de vehicule, pe distante si în conditii prestabilite, efectuate în cadrul unuia dintre serviciile prevazute la art. 5;
2. autoritate de autorizare -compartimentul sau serviciul specializat de transport local din subordinea Primariei Municipiului Brasov;
3. autorizatie de transport -documentul eliberat de autoritatea de autorizare, prin care se atesta ca transportatorul îndeplineste conditiile pentru accesul la efectuarea transportului public local;
4. caiet de sarcini al licentei de traseu -documentul care însoteste licenta de traseu, care cuprinde în principal cerintele pentru asigurarea programului de circulatie si realizarea unui transport în conditii de siguranta si confort;
5. copie conforma a autorizatiei de transport -documentul eliberat de autoritatea de autorizare, în baza autorizatiei de transport sau, dupa caz, a licentei de transport, pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de vehicule rutiere detinute conform legii, care atesta atribuirea unuia dintre serviciile de transport public local nominalizate la art. 5;
6. copie conforma a licentei de transport -documentul eliberat în baza licentei de transport de catre Autoritatea Rutiera Româna - A.R.R., în conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005 privind transporturile rutiere, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 102/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru fiecare dintre autovehiculele sau ansamblurile de vehicule rutiere utilizate de operatorul de transport rutier la operatiuni de transport rutier;
7. licenta de transport -documentul eliberat de Autoritatea Rutiera Româna -A.R.R., în conditiile legii, care atesta ca detinatorul îndeplineste conditiile de onorabilitate, capacitate financiara si competenta profesionala, aceasta având acces la transportul rutier public;
8. licenta de traseu -documentul care da dreptul operatorului de transport rutier sa efectueze transport public local de persoane prin curse regulate sau curse regulate speciale cu autobuze pe un anumit traseu, conform programului de transport;
9. persoana desemnata -persoana fizica care are calitatea de manager al activitatii de transport rutier, posesoare a unui certificat de competenta profesionala si care este angajata pe baza de contract de munca sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport a operatorului de transport/transportatorului autorizat; în cazul persoanelor fizice/asociatiilor
familiale autorizate ca transportator, persoana desemnata trebuie sa fie persoana fizica sau unul dintre membrii asociatiei familiale;
10. program de circulatie -documentul utilizat în transportul public local de persoane prin curse regulate, care contine în principal informatii privind traseul, capetele de traseu, lungimea traseului, statiile pentru îmbarcarea/debarcarea calatorilor, distantele dintre statii si intervalele de succedare a curselor;
11. program de transport public local -programul propus si aprobat de consiliul local al municipiului Brasov, prin care se stabilesc traseele pentru transportul public local de persoane prin curse regulate pe raza teritorial-administrativa a municipiului Brasov, programele de circulatie, capetele de traseu, statiile publice, numarul si capacitatea autobuzelor necesare;
12. statie publica -punctul de pe traseul unui serviciu de transport public local de persoane prin curse regulate, amenajat corespunzator, semnalizat printr-un indicator rutier si care sa aiba în dotare un panou suplimentar pe care este atasat orarul conform caruia opresc
autobuzele pentru urcarea si coborârea persoanelor transportate;
13. traseu -parcursul care asigura legatura între mai multe localitati si/sau obiective, cuprinse între doua capete, pe care se efectueaza transport public local de persoane prin curseregulate si curse regulate speciale. În functie de amplasarea capetelor si de itinerarul dintre acestea, traseele pot fi judetene sau locale;
14. utilizator al serviciului de transport public local -persoana fizica sau juridica beneficiara a unui serviciu de transport public local.
ART. 3. -Prevederile prezentului regulament se aplica urmatoarelor servicii de transport public local:
a) servicii de transport public local de persoane prin curse regulate efectuat cu autobuze, troleibuze;
b) servicii de transport public local de persoane prin curse regulate speciale;
c) servicii de transport public local de marfuri în regim contractual;
d) servicii de transport public local de marfuri efectuat cu tractoare cu remorci;
e) servicii de transport public local efectuat cu vehicule speciale destinate serviciilor funerare.
CAPITOLUL II. EFECTUAREA TRANSPORTULUI PUBLIC LOCAL
SECTIUNEA 1 Principiile si obiectivele efectuarii transportului public local
ART. 4. - Serviciul de transport public local de persoane si de marfuri se organizeaza de catre autoritatea administratiei publice locale a municipiului Brasov, pe raza administrativ-teritoriala a municipiului Brasov, cu respectarea urmatoarelor principii:
a) promovarea concurentei între operatorii de transport, respectiv transportatorii autorizati, carora li s-a atribuit executarea serviciului;
b) garantarea accesului egal si nediscriminatoriu al operatorilor de transport si al transportatorilor autorizati la piata transportului public local;
c) garantarea respectarii drepturilor si intereselor utilizatorilor serviciului de transport public local;
d) rezolvarea problemelor de ordin economic, social si de mediu ale municipiului Brasov;
e) administrarea eficienta a bunurilor apartinând sistemelor de transport proprietate a unitatilor administrativ-teritoriale;
f) utilizarea eficienta a fondurilor publice în activitatea de administrare sau executare a serviciului de transport public local;
g) deplasarea în conditii de siguranta si de confort, inclusiv prin asigurarea de risc a marfurilor si a persoanelor transportate, precum si a bunurilor acestora prin polite de asigurari;
h) asigurarea executarii unui transport public local suportabil în ceea ce priveste tariful de transport;
i) recuperarea integrala a costurilor de exploatare, reabilitare si dezvoltare prin tarife/taxe suportate de catre beneficiarii directi ai transportului, denumiti în continuare utilizatori, si prin finantarea de la bugetele locale, asigurându-se un profit rezonabil pentru operatorii de
transport si transportatorii autorizati;
j) autonomia sau independenta financiara a operatorilor de transport si a transportatorilor autorizati;
k) sustinerea dezvoltarii economice a localitatilor prin realizarea unei infrastructuri de transport moderne;
l) satisfacerea cu prioritate a nevoilor de deplasare ale populatiei, ale personalului institutiilor publice si ale operatorilor economici pe teritoriul unitatilor administrativteritoriale prin servicii de calitate;
m) protectia categoriilor sociale defavorizate, prin compensarea costului transportului de la bugetul local;
n) integrarea tarifara prin utilizarea unui singur tip de legitimatie de calatorie pentru toate mijloacele de transport public local de persoane prin curse regulate;
o) dispecerizarea transportului public local de persoane realizat prin programe permanente;
p) consultarea asociatiilor reprezentative ale operatorilor de transport si/sau ale transportatorilor autorizati, precum si ale utilizatorilor în vederea stabilirii politicilor si strategiilor locale privind transportul public local si modalitatile de functionare a acestui serviciu.
ART. 5. -Modul de organizare si functionare a serviciilor de transport public local de persoane are ca obiective:
a) asigurarea competitiei dintre operatori si deschiderea pietei;
b) cresterea calitatii si eficientei serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate;
c) asigurarea transparentei în ceea ce priveste delegarea gestiunii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate si stabilirea tarifelor;
d) cresterea sigurantei în exploatare si asigurarea continuitatii serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate.
ART. 6. - Transportul public local se efectueaza numai în conditiile respectarii prevederilor Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 109/2005, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 102/2006, cu modificarile si
completarile ulterioare, ale reglementarilor nationale si ale Uniunii Europene în vigoare din domeniul transporturilor rutiere, precum si ale acordurilor si conventiilor internationale la care România este parte.
ART. 7. -(1) Transportul public local se poate efectua numai cu vehicule rutiere a caror stare tehnica corespunde reglementarilor specifice în vigoare, având inspectia tehnica periodica valabila, acestea fiind clasificate/încadrate corespunzator, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Pentru accesul la infrastructura rutiera, vehiculele rutiere fabricate în tara sau în strainatate, înmatriculate sau care urmeaza sa fie înmatriculate în România, sunt supuse omologarii în vederea înmatricularii ori înregistrarii si/sau inspectiei tehnice periodice, dupa
caz, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(3) Transportul public local de marfuri si/sau de persoane se efectueaza numai cu vehicule rutiere destinate prin constructie tipului respectiv de transport si, dupa caz, dotate cu tahografe si limitatoare de viteza, în conformitate cu reglementarile în vigoare.
ART. 8. -Transportul public local se efectueaza cu respectarea ansamblului reglementarilor care contribuie la îmbunatatirea sigurantei rutiere, referitoare la conditiile pe care trebuie sa le îndeplineasca mijloacele de transport, infrastructura rutiera, persoanele cu atributii care
concura la siguranta circulatiei si ceilalti participanti la trafic.
ART. 9. - Efectuarea serviciului de transport public local trebuie sa asigure:
a) cresterea nivelului de calitate al serviciului si de confort al utilizatorilor serviciilor publice de transport public local de persoane prin curse regulate;
b) accesul la serviciile de transport public local si protectia categoriilor sociale defavorizate;
c) informarea publicului calator;
d) executarea transportului public local de persoane prin curse regulate în conditii de regularitate, siguranta si confort;
e) corelarea capacitatii de transport cu fluxurile de calatori existente;
f) continuitatea serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate.
SECTIUNEA a 2-a Licente, autorizatii si alte documente necesare pentru efectuarea transportului public local
1. Transportul public local de persoane prin curse regulate
ART. 10. -Serviciile de transport public local de persoane prin curse regulate se efectueaza numai de catre operatorii de transport rutier/transportatorii autorizati care detin licenta de traseu valabila.
ART. 11. -Serviciile de transport public local de persoane prin curse regulate se efectueaza pe raza administrativ-teritoriala a municipiului Brasov.
ART. 12. -Operatorii de transport/transportatorii autorizati au obligatia de a detine la bordul mijlocului de transport în comun, pe toata durata transportului public de persoane prin curse regulate, urmatoarele documente:
a) licenta de traseu si caietul de sarcini al acesteia eliberat de Primaria Municipiului Brasov;
b) programul de circulatie;
c) copia conforma a licentei de transport, în cazul autobuzelor;
d) legitimatia de serviciu valabila a conducatorului auto, din care sa reiasa ca este angajat al operatorului de transport/transportatorului autorizat;
e) contractul de leasing în original ori o copie conforma cu originalul, în cazul în care autobuzul este utilizat în baza unui asemenea contract;
f) actul prin care se dovedeste dreptul de munca în România, în cazul conducatorilor auto straini;
g) asigurarea pentru persoanele transportate si bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport/transportatorului autorizat, în copie;
h) certificatul de competenta profesionala al conducatorului auto pentru transportul rutier public de persoane, valabil, dupa caz.
ART. 13. -Licenta de traseu se elibereaza pentru traseele cuprinse în programele de transport rutier de persoane prin curse regulate, însotita de caietul de sarcini al acesteia si de programul de circulatie.
ART. 14. -Licenta de traseu se elibereaza în numarul de exemplare corespunzator numarului mijloacelor de transport în comun utilizat pentru efectuarea tuturor curselor prevazute în programul de circulatie.
2. Transportul public local de persoane prin curse regulate speciale
ART. 15. -Serviciile de transport public local de persoane prin curse regulate se efectueaza numai de catre operatorii de transport rutier care detin licenta de traseu valabila.
ART. 16. -Serviciile de transport public local de persoane prin curse regulate speciale se efectueaza pe teritoriul municipiului Brasov.
ART. 17. -Operatorii de transport au obligatia de a detine la bordul vehiculului, pe toata durata transportului public de persoane prin curse regulate, urmatoarele documente:
a) licenta de traseu si caietul de sarcini al acesteia eliberat de Primaria Municipiului Brasov;
b) contractul de transport încheiat între beneficiarul transportului sau persoana care a angajat transportul si operatorul de transport rutier;
c) lista persoanelor transportate, ca anexa la contractul de transport;
d) copia conforma a licentei de transport;
e) legitimatia de serviciu valabila a conducatorului auto, din care sa reiasa ca este angajat al operatorului de transport;
f) contractul de leasing în original ori o copie conforma cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este utilizat în baza unui asemenea contract;
g) actul prin care se dovedeste dreptul de munca în România, în cazul conducatorilor auto straini;
h) asigurarea pentru persoanele transportate si bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina operatorului de transport, în copie;
i) certificatul de competenta profesionala al conducatorului auto pentru transportul rutier public de persoane, valabil;
j) legitimatii de serviciu valabile, eliberate de beneficiarul transportului pentru persoanele transportate, în cazul transportului angajatilor institutiilor/operatorilor economici.
ART. 18. -Licenta de traseu se elibereaza în numarul de exemplare corespunzator numarului de autobuze necesar efectuarii traseului.
3. Transportul public local de marfuri în regim contractual
ART. 19. -(1) Serviciul de transport public local de marfuri în regim contractual se realizeaza de catre transportatorii autorizati de autoritatea de autorizare din cadrul Primariei Municipiului Brasov, pe baza de contract de transport încheiat cu utilizatorul transportului.
(2) Serviciul de transport public local de marfuri în regim contractual se efectueaza în municipiului Brasov.
ART. 20. -Transportatorii autorizati au obligatia de a detine la bordul vehiculului, pe toata durata transportului public local de marfuri în regim contractual, urmatoarele documente:
a) copia conforma a autorizatiei de transport eliberata de Primaria Municipiului Brasov;
b) contractul de transport;
c) actele de însotire a marfii, care dovedesc provenienta si destinatarul acesteia;
d) legitimatia de serviciu valabila a conducatorului auto, din care sa reiasa ca este angajat al transportatorului autorizat, cu exceptia persoanelor fizice/asociatiilor familiale autorizate ca transportator, în cazul în care conducatorul auto este persoana fizica sau unul dintre membrii asociatiei familiale;
e) contractul de leasing în original ori o copie conforma cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este utilizat în baza unui asemenea contract;
f) actul prin care se dovedeste dreptul de munca în România, în cazul conducatorilor auto straini;
g) documente specifice transporturilor de marfuri perisabile, marfuri periculoase, deseuri, animale vii.
4. Transportul public local de marfuri cu tractoare cu remorci
ART. 21. -(1) Serviciul de transport public local de marfuri cu tractoare cu remorci se realizeaza de catre transportatorii autorizati de autoritatea de autorizare din cadrul Primariei Brasov, pe baza de documente fiscale pentru contravaloarea transportului perceputa si încasata de la utilizatorul transportului.
(2) Serviciul de transport public local de marfuri cu tractoare cu remorci se realizeaza în municipiul Brasov.
ART. 22. -Transportatorii autorizati au obligatia de a detine la bordul vehiculului, pe toata durata transportului public local de marfuri cu tractoare cu remorci, urmatoarele documente:
a) copia conforma a autorizatiei de transport eliberata de Primaria Municipiului Brasov;
b) documentul fiscal care atesta ca serviciul a fost platit anticipat;
c) actele de însotire a marfii, care dovedesc provenienta si destinatarul acesteia, în conditiile în care marfa nu face obiectul bunurilor din gospodaria proprie a utilizatorului;
d) legitimatia de serviciu valabila a conducatorului auto, din care sa reiasa ca este angajat al transportatorului autorizat, cu exceptia persoanelor fizice/asociatiilor familiale autorizate ca
transportator, în cazul în care conducatorul auto este persoana fizica sau unul dintre membrii asociatiei familiale;
e) contractul de leasing în original ori o copie conforma cu originalul, în cazul în care vehiculul rutier este utilizat în baza unui asemenea contract;
f) actul prin care se dovedeste dreptul de munca în România, în cazul conducatorilor auto straini;
g) certificatul de competenta profesionala al conducatorului auto pentru transportul rutier public de persoane, valabil, în cazul în care masa totala maxima autorizata a ansamblului de vehicule rutiere depaseste 3,5 tone;
h) documente specifice transporturilor de marfuri perisabile, marfuri periculoase, deseuri, animale vii.
5. Transportul public local efectuat cu vehicule speciale destinate serviciilor funerare
ART. 23. -Serviciul se realizeaza de transportatorii autorizati de autoritatea de autorizare din cadrul Primariei Municipiului Brasov, în municipiul Brasov, pe baza de document fiscal pentru tariful perceput si încasat de la persoanele care au comandat serviciul.
ART. 24. -Transportatorii autorizati au obligatia de a detine la bordul vehiculului urmatoarele documente:
a) copia conforma a autorizatiei de transport eliberata de Primaria Municipiului Brasov;
b) documentul fiscal care atesta ca serviciul a fost platit anticipat;
c) legitimatia de serviciu valabila a conducatorului auto, din care sa reiasa ca este angajat al transportatorului autorizat, cu exceptia persoanelor fizice/asociatiilor familiale autorizate ca transportator, în cazul în care conducatorul auto este persoana fizica sau unul dintre membrii asociatiei familiale;
d) actul prin care se dovedeste dreptul de munca în România, în cazul conducatorilor auto straini.
SECTIUNEA a 3-a Siguranta rutiera
ART. 25. -ÃŽn scopul prevenirii cauzelor generatoare de evenimente rutiere, operatorii de transport/transportatorii autorizati care efectueaza servicii de transport public local au obligatia sa adopte masurile necesare pentru cunoasterea, aplicarea si respectarea reglementarilor legale privind siguranta rutiera si a conditiilor pe care trebuie sa le
îndeplineasca mijloacele de transport si persoanele cu atributii care concura la siguranta circulatiei.
ART. 26. -Operatorii de transport/transportatorii autorizati care efectueaza servicii publice de transport local au urmatoarele îndatoriri:
1. sa respecte reglementarile legale privind omologarea, înmatricularea, efectuarea inspectiilor tehnice periodice, repararea, întretinerea, reglarea, modificarea constructiva si reconstructia mijloacelor de transport;
2. sa utilizeze mijloace de transport a caror stare tehnica corespunde reglementarilor nationale de siguranta rutiera si de protectie a mediului înconjurator, cu inspectia tehnica periodica/revizia tehnica periodica valabila si certificate/ clasificate/încadrate corespunzator, conform prevederilor legale în vigoare;
3. în intervalul dintre doua inspectii tehnice periodice/revizii tehnice periodice, sa asigure mentinerea mijloacelor de transport într-o stare tehnica corespunzatoare, în vederea încadrarii în normele tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si în categoria de
folosinta conform destinatiei, utilizând în acest scop numai sisteme, echipamente, componente, entitati tehnice, piese de schimb, materiale de exploatare si dotari obligatorii de origine sau omologate/certificate conform legislatiei în vigoare;
4. sa monteze, prin operatori economici autorizati, tahografe si limitatoare de viteza cu aprobare de model la vehiculele pentru care acestea sunt obligatorii;
5. sa nu permita plecarea în cursa a vehiculelor care au tahograful sau limitatorul de viteza defect, nesigilat ori fara suficiente foi de înregistrare pentru efectuarea întregului parcurs al transportului;
6. sa informeze conducatorii mijloacelor de transport si lucratorii mobili cu privire la regulamentele interne ale întreprinderii si prevederile relevante ale contractelor colective de munca;
7. sa verifice pe foile de înregistrare sau pe cartelele conducatorilor auto utilizate modul în care acestia respecta prevederile legale în vigoare privind perioadele de conducere si de odihna si sa ia masurile necesare pentru a împiedica repetarea unor nereguli în acest sens;
8. sa verifice functionarea tahografului si a limitatorului de viteza, inclusiv cu ocazia analizarii diagramelor-tahograf sau a înregistrarilor stocate în memoria cardului conducatorului auto/tahografului digital, dupa caz;
9. sa nu permita interventia persoanelor neautorizate asupra tahografelor si a limitatoarelor de viteza;
10. sa angajeze transporturile si sa întocmeasca programul de executare a transporturilor, astfel încât conducatorii mijloacelor de transport si lucratorii mobili sa poata respecta prevederile legale privind timpul de lucru, de odihna si de repaus;
11. sa se asigure ca conducatorii mijloacelor de transport respecta normele de protectie a muncii, protectie a mediului, prevenire si combatere a incendiilor, pe tot timpul efectuarii
transportului;
12. sa permita efectuarea transporturilor numai cu respectarea maselor totale maxime autorizate de autoritatea competenta si/sau în limita numarului de locuri înscris în certificatul de înmatriculare; sa se asigure spatii libere suficiente pentru transportul bagajelor pasagerilor si sa permita transportul marfurilor/coletelor doar în limita spatiilor disponibile;
13. sa respecte procedurile ce trebuie urmate în caz de accident si sa aplice procedurile corespunzatoare pentru a preveni producerea unor noi accidente sau a unor încalcari grave ale regulilor de circulatie;
14. sa respecte si sa aplice reglementarile legale în vigoare privind transportul rutier al marfurilor periculoase;
15. sa respecte întocmai legile si reglementarile specifice fiecarei categorii de transport rutier pe care o executa.
ART. 27. -Responsabilitatile ce revin persoanei desemnate sa conduca permanent si efectiv activitatea de transport sunt cele stabilite prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 761/1999 privind desemnarea, pregatirea si atestarea profesionala a persoanelor care conduc permanent si efectiv activitati de transport rutier, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 28. -Sarcinile consilierului de siguranta sunt cele prevazute în Regulamentul pentru desemnarea, pregatirea profesionala si examinarea consilierilor de siguranta pentru transportul rutier, feroviar sau pe caile navigabile interioare al marfurilor periculoase, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 1.044/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
ART. 29. - Conducatorii mijloacelor de transport au urmatoarele atributii si responsabilitati:
1. sa se prezinte pentru efectuarea examinarii medicale si psihologice, initiala si periodica, si sa respecte recomandarile comisiilor medicale si psihologice;
2. sa respecte normele si regulile privind conducerea în conditii de siguranta rutiera si conduita preventiva;
3. sa respecte regulile privind prevenirea accidentelor de munca în circulatia rutiera;
4. sa respecte regulile privind încarcarea, repartizarea încarcaturii, asigurarea si fixarea marfurilor transportate;
5. sa cunoasca si sa respecte masurile ce trebuie luate dupa un accident sau incident în ceea ce priveste asigurarea vehiculului, protectia personala si a celorlalti participanti la trafic, protectia mediului, protectia bunurilor;
6. sa respecte perioadele de conducere si perioadele de odihna, conform reglementarilor legale în vigoare, si sa utilizeze corect tahograful;
7. sa nu intervina asupra tahografului sau a limitatorului de viteza pentru scoaterea acestora din uz sau modificarea caracteristicilor de functionare;
8. sa respecte întocmai legile si reglementarile specifice fiecarei categorii de transport rutier pe care o executa.
ART. 30. -Operatorii de transport/transportatorii autorizati care efectueaza servicii de transport public local vor întreprinde o investigatie pe linie administrativa în toate cazurile de accidente de circulatie în care au fost angajate vehiculele utilizate, indiferent de gravitatea accidentului.
ART. 31. -Rezultatele cercetarii administrative vor sta la baza adoptarii masurilor ce se impun pentru eliminarea repetarii cauzelor generatoare de evenimente rutiere.
SECTIUNEA a 4-a Conditii privind efectuarea transportului public local de persoane
1. Transportul public local de persoane prin curse regulate pe raza administrativ-teritoriala a municipiului Brasov
ART. 32. -Operatorii de transport/transportatorii autorizati vor efectua serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate cu respectarea urmatoarelor obligatii:
1. sa asigure afisarea la partile din fata si laterala dreapta ale mijlocului de transport a indicativului si a capetelor traseului; la partea din spate a mijlocului de transport se va afisa cel putin indicativul traseului. Elementele de informare mentionate anterior vor fi iluminate
corespunzator pe timp de noapte sau în conditii de vizibilitate scazuta;
2. în salonul mijlocului de transport va fi asigurata informarea publicului calator prin mijloace vizuale si sonore cu privire la denumirea statiei care urmeaza si la legaturile cu alte mijloace de transport public local de persoane;
3. sa asigure afisarea în salonul mijlocului de transport a numelui conducatorului acestuia, a hartii schematice care sa permita vizualizarea traseului si a retelei de trasee, a instructiunilor privind modul de desfasurare a transportului, a obligatiilor publicului calator si a altor
informatii de utilitate publica privind transportul, stabilite prin reglementarile în vigoare;
4. sa asigure vânzarea legitimatiilor/abonamentelor de calatorie în toate statiile stabilite de comun acord cu autoritatea administratiei publice locale si nominalizate într-o anexa la hotarârea de dare în administrare, respectiv la contractul de delegare a gestiunii aprobat prin hotarârea de atribuire;
5. în statiile din programul de circulatie, sa asigure afisarea codului traseului, a intervalelor de succedare a curselor, precum si a hartilor simplificate cu indicarea traseelor si statiilor pentru informarea publicului calator;
6. sa emita abonamente de calatorie cu respectarea reglementarilor în vigoare, inclusiv pentru categoriile sociale care beneficiaza de reduceri ale costului abonamentului;
7. sa asigure accesul liber si nediscriminatoriu la transport, în baza documentelor stabilite de reglementarile legale în vigoare, al persoanelor care beneficiaza de facilitati/gratuitati la transport;
8. sa asigure transportul gratuit al copiilor sub 5 ani;
9. mijlocul de transport trebuie sa aiba locuri rezervate pentru persoane cu handicap, batrâni, femei însarcinate, persoane cu copii în brate;
10. sa supravegheze urcarea si coborârea calatorilor, sa nu plece mijlocul de transport din statii cu usile deschise sau cu calatori aflati pe scarile acestuia, precum si cu calatori agatati de exteriorul caroseriei;
11. sa nu admita la transport în salonul mijlocului de transport materii mirositoare, inflamabile, butelii de aragaz, tuburi de oxigen sau alte gaze, butoaie cu carbid, materiale explozibile, produse caustice ori acide, alte materiale sau obiecte care, prin format ori dimensiune, pot produce daune, vatamari corporale sau, prin natura materialului, pot murdari,
ori alte obiecte sau marfuri interzise la transportul public;
12. sa nu îmbarce calatori peste capacitatea maxima admisa a mijlocului de transport;
13. sa asigure spatiile necesare pentru bagajele de mâna ale calatorilor;
14. sa îmbarce/debarce calatori numai în statiile special amenajate, prevazute în programul de circulatie;
15. sa utilizeze numai legitimatii/abonamente de calatorie cu regim special, agreate de autoritatea administratiei publice locale;
16. sa nu permita transportul calatorilor decât pe baza de legitimatii/abonamente de calatorie valabile sau alte documente prevazute de reglementarile legale în vigoare;
17. sa asigure calatorii si bagajele acestora pentru riscurile ce cad în sarcina operatorului de transport;
18. sa tina evidenta curselor sosite si plecate, la fiecare capat de linie;
19. sa asigure înlocuirea mijlocului de transport imobilizat pe traseu;
20. sa asigure, prin dispecerate si dotari speciale, urmarirea si coordonarea în trafic a mijloacelor de transport, de interventie si de depanare, precum si aplicarea cu operativitate a
masurilor ce se impun în caz de eveniment, incident, accident sau alte situatii care pot afecta desfasurarea transportului, în vederea asigurarii conditiilor asumate privind regularitatea, siguranta si confortul;
21. sa dispuna de echipaje de interventie si depanare dotate corespunzator pentru degajarea drumului public sau a caii de rulare în cazul defectarii mijlocului de transport, precum si pentru interventii la reteaua electrica de contact sau calea de rulare a tramvaielor etc.;
22. sa asigure informarea anticipata a publicului calator în legatura cu
modificarea/suspendarea programului de circulatie sau a unui traseu în caz de forta majora;
23. sa asigure, zilnic si ori de câte ori este nevoie, salubrizarea, spalarea si dezinfectarea mijloacelor de transport;
24. sa asigure conditiile de executie a transportului în conditii de regularitate, siguranta si confort;
25. mijloacele de transport trebuie sa fie echipate cu instalatie de încalzire/conditionare a aerului în stare de functionare;
26. sa asigure aspectul estetic corespunzator al mijlocului de transport;
27. pe partile laterale ale mijlocului de transport va fi inscriptionata denumirea executantului transportului;
28. la bordul mijlocului de transport trebuie sa existe mijloace de prevenire si combatere a incendiilor, precum si ciocan pentru spart geamurile în caz de necesitate;
29. mijloacele de transport trebuie sa aiba inspectia tehnica periodica sau, dupa caz, revizia tehnica periodica efectuata la termen.
2. Transportul public local de persoane prin curse regulate speciale
ART. 33. -Operatorii de transport vor efectua serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate speciale cu respectarea urmatoarelor conditii:
1. sa utilizeze pe timpul executarii transportului rutier placa de traseu, cu indicarea executantului, a traseului si a tipului de transport;
2. sa preia la transport numai persoanele nominalizate în lista cu persoanele transportate,
anexa la contractul de transport încheiat cu beneficiarul serviciului;
3. sa asigure preluarea persoanelor transportate din vehiculele ramase imobilizate pe traseu;
4. sa asigure instruirea conducatorilor auto cu privire la obligatiile ce le revin;
5. sa preia la transport marfuri sau colete doar în limita spatiilor disponibile destinate acestui scop;
6. sa asigure urcarea si coborârea bagajelor în/din portbagajul vehiculului. Bagajele se manipuleaza numai de catre conducatorul auto;
7. îmbarcarea/debarcarea persoanelor transportate trebuie sa se faca în statii stabilite special, altele decât statiile publice, în locul unde îsi desfasoara activitatea sau la domiciliu/resedinta;
8. sa opreasca în toate statiile prevazute în graficul de circulatie aferent licentei de traseu, fara a opri pentru urcarea sau coborârea persoanelor transportate în alte locuri decât cele prevazute în graficul de circulatie;
9. sa transporte persoane doar în limita numarului de locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare;
10. mijlocul de transport sa nu circule cu usile deschise sau cu pasageri pe scara acestuia;
11. sa nu admita la transport în salonul autovehiculului:
-materii greu mirositoare;
-materii inflamabile;
- butelii de aragaz;
- butoaie cu carbid;
- tuburi de oxigen;
-materiale explozibile;
- filme cinematografice neambalate în cutii metalice;
- produse caustice;
-materiale sau obiecte care prin natura, formatul ori dimensiunile lor pot produce daune sau pot murdari autovehiculul, bagajele ori îmbracamintea calatorilor;
- obiecte sau marfuri interzise la transport prin dispozitiile legale;
12. sa nu supraîncarce autovehiculul peste capacitatea utila de transport, exprimata prin numarul de locuri pe scaune înscris în certificatul de înmatriculare;
13. sa asigure calatorii si bagajele acestora pentru riscurile ce cad în sarcina operatorului de transport;
14. în salonul autovehiculului pot fi transportate numai bagajele de mâna, care pot fi tinute în mâna sau în plasa portpachet. În salonul autovehiculului nu pot fi transportate bagajele care:
- nu se încadreaza în categoria bagajelor de mâna;
- contin produse neadmise la transport;
- sunt asezate pe culoarul de acces sau pe platforma din fata ori din spate a autovehiculului;
15. nu se admit la transport bagajele asezate pe scaunele libere din salonul autovehiculului,
chiar daca spatiul ramas neutilizat de catre pasageri ar permite acest lucru;
16. bagajele depuse în spatiul destinat bagajelor se manipuleaza numai de catre conducatorul auto;
17. autovehiculele trebuie sa aiba inspectia tehnica periodica efectuata la termen;
18. autovehiculele trebuie salubrizate, spalate si dezinfectate;
19. la bordul autovehiculului trebuie sa existe mijloace pentru combaterea si prevenirea incendiilor, precum si ciocan pentru spart geamurile în caz de necesitate;
20. în perioada de iarna, autovehiculul trebuie sa fie echipat corespunzator circulatiei pe drumuri cu aderenta scazuta;
21. autovehiculele trebuie sa fie dotate cu tahograf, care va fi în functiune pe toata durata desfasurarii transportului, conform reglementarilor în vigoare.
SECTIUNEA a 5-a Drepturi si obligatii
ART. 34. -Operatorii de transport/transportatorii autorizati care desfasoara activitati de transport public local au urmatoarele drepturi:
a) cei care îsi desfasoara activitatea pe baza unui contract de delegare a gestiunii au dreptul sa întrerupa prestarea serviciului de transport public local în cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre autoritatile administratiei publice locale, cu obligatia de a notifica întreruperea prestarii serviciului în termenul si în conditiile prevazute în contractul de delegare a gestiunii;
b) sa încaseze tarifele aferente transportului public local de persoane prin curse regulate;
c) sa actualizeze semestrial tarifele aferente transportului public local de persoane prin curse regulate cu rata inflatiei;
d) sa includa în tarifele de transport percepute calatorilor primele de asigurare pentru acestia si pentru bagajele lor, precum si pentru riscurile ce pot decurge din efectuarea operatiunilor de transport, în cazul transportului public local de persoane prin curse regulate;
e) sa utilizeze patrimoniul propriu sau concesionat pentru asigurarea serviciului public local de calatori prin curse regulate;
f) sa utilizeze infrastructura tehnico-edilitara a sistemului de transport public local de persoane, în conditiile stabilite conform hotarârii de dare în administrare sau contractului de delegare a gestiunii, dupa caz;
g) sa beneficieze de o despagubire adecvata si efectiva pentru prejudiciile aduse în caz de modificare unilaterala a contractului de delegare a gestiunii de catre concedent, fara respectarea termenelor si conditiilor prevazute în acesta;
h) sa ceara întreruperea serviciului în cazul în care continuarea activitatii ar conduce la crearea de prejudicii importante patrimoniului încredintat spre administrare;
i) în cazul nerespectarii obligatiilor contractuale de catre concedent, conform legislatiei în vigoare, se pot adresa instantei competente.
ART. 35. -Suplimentar fata de obligatiile ce decurg din prevederile sectiunilor a 3-a si a 4-a ale cap. II, operatorii de transport si, dupa caz, transportatorii autorizati au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte întocmai legile si reglementarile specifice fiecarei categorii de transport pe care o executa;
b) sa asigure prestarea serviciului conform prevederilor contractuale sau ale hotarârii de dare în administrare, dupa caz;
c) sa respecte sarcinile asumate potrivit hotarârii de dare în administrare, contractului de delegare a gestiunii serviciului sau contractului de transport încheiat cu beneficiarul, dupa caz;
d) sa respecte indicatorii de performanta si de calitate stabiliti prin contractul de delegare a gestiunii, prin hotarârea de dare în administrare sau prin contractul de transport încheiat cu beneficiarul;
e) sa permita accesul liber si nediscriminatoriu al utilizatorilor la serviciul de transport public local;
f) sa asigure respectarea drepturilor utilizatorilor în efectuarea serviciului de transport public local;
g) sa efectueze transportul public de persoane prin curse regulate, conform prevederilor programului de circulatie, în conditii de calitate, siguranta, regularitate si confort;
h) sa asigure continuitatea serviciului de transport public local de persoane prin curse regulate;
i) sa coreleze capacitatea de transport cu fluxurile de calatori existente;
j) sa fundamenteze si sa supuna concedentului tarifele ce vor fi utilizate în activitatea de transport public local de persoane prin curse regulate;
k) sa nu încarce în mod artificial costurile de operare;
l) sa puna la dispozitia publicului calator mijloace de transport care sa îndeplineasca conditiile impuse de legislatia în vigoare privind siguranta circulatiei si protectia mediului;
m) sa efectueze întretinerea curenta, reparatiile curente si accidentale care se impun, în limita bugetului aprobat, la bunurile concesionate/închiriate de la concedent, conform programelor de întretinere, reparatii, dotari si investitii aprobate de acesta;
n) sa fundamenteze necesarul anual de fonduri pentru investitii din surse proprii, precum si diferenta de tarif pentru protectie sociala, conform legislatiei în vigoare, pentru a fi supuse aprobarii consiliului localal municipiului Brasov;
o) în cazul în care sesizeaza existenta sau posibilitatea existentei unei cauze de natura sa conduca la reducerea activitatii, sa notifice de îndata acest fapt concedentului, în vederea luarii masurilor ce se impun pentru asigurarea continuitatii activitatii;
p) sa încheie si sa onoreze contractele de asigurari pentru mijloacele de transport detinute, precum si asigurarea calatorilor si bunurilor acestora, conform prevederilor legislatiei în vigoare privind asigurarile;
q) sa informeze permanent calatorii cu privire la traseele, programele de circulatie, tarifele aplicate, precum si modificarea acestora;
r) sa aplice normele de protectie a muncii specifice activitatii desfasurate în cadrul serviciului contractat;
s) sa asigure accesul organelor de control ale concedentului la informatiile privind executarea serviciului concesionat si modul de exploatare a mijloacelor de transport, a infrastructurii aferente si a bunurilor concesionate/închiriate, dupa caz;
sh) sa planifice efectuarea inspectiilor tehnice periodice/reviziilor tehnice periodice pentru mijloacele de transport, astfel încât sa se asigure respectarea programului de circulatie si a prevederilor reglementarilor legale în vigoare privind siguranta rutiera;
t) sa detina la sediul social urmatoarele documente, în functie de tipul de transport public local efectuat:
-asigurarea pentru persoanele transportate si bagajele acestora pentru riscuri de accidente ce cad în sarcina transportatorului;
-cartile de identitate ale vehiculelor, în original pentru cele detinute în proprietate, respectiv în copie pentru cele detinute în baza unui contract de leasing;
- contractele de leasing pentru vehiculele utilizate;
-avizele medicale si psihologice valabile pentru persoana desemnata sa conduca permanent
si efectiv activitatea de transport rutier, precum si pentru conducatorii auto;
-toate documentele care atesta mentinerea conditiilor initiale care au stat la baza eliberarii
licentei de transport/autorizatiei de transport si a delegarii gestiunii, dupa caz;
-formularul de expeditie/transport si formularul pentru aprobarea transportului în cazul transportului de deseuri, pentru anul în curs si anul precedent;
-documentele doveditoare din care sa rezulte angajarea în conditii legale a persoanelor cu functii care concura la siguranta circulatiei;
-evidenta si planificarea inspectiilor tehnice periodice/ reviziilor tehnice periodice pentru mijloacele de transport;
-evidenta accidentelor de circulatie, documentele de cercetare administrativa a accidentelor de circulatie;
- alte documente prevazute de reglementarile legale în vigoare;
tz) sa furnizeze autoritatii administratiei publice locale a municipiului Brasov, respectiv autoritatilor de reglementare competente conform legii, informatiile solicitate si sa asigure accesul la documentatiile si la actele individuale pe baza carora presteaza serviciul, necesare verificarii si evaluarii modului de prestare a serviciului;
u) sa plateasca despagubiri persoanelor fizice sau juridice pentru prejudiciile aduse din culpa, conform prevederilor legale si/sau contractuale, daca acestea nu sunt acoperite prin polite de asigurare;
v) sa asigure finantarea pregatirii profesionale si efectuarea examinarilor medicale si psihologice ale propriilor angajati;
w) sa puna în aplicare metode performante de management, care sa conduca la reducerea costurilor de operare, inclusiv prin aplicarea procedurilor concurentiale impuse de normele legale în vigoare privind achizitiile de lucrari sau bunuri;
x) sa gestioneze serviciul public pe criterii de competitivitate si eficienta economica;
y) sa promoveze dezvoltarea, modernizarea si exploatarea eficienta a bazei tehnicomateriale aferente serviciului prestat.
ART. 36. -Au calitatea de utilizatori beneficiarii serviciilor de transport public local, persoane fizice sau juridice.
ART. 37. - (1) Principalele drepturi ale utilizatorilor sunt urmatoarele:
a) sa beneficieze, liber si nediscriminatoriu, de serviciul de transport public local în municipiul Brasov;
b) sa aiba acces la informatiile publice cu privire la serviciul de transport public local. Autoritatile administratiei publice locale din cadrul Primariei Municipiului Brasov au obligatia de a comunica informatii cu privire la indicatorii de calitate ai serviciului, la structura tarifara si la clauzele contractuale care sunt de interes public;
c) sa le fie aduse la cunostinta hotarârile consiliului local, cu privire la transportul public local în municipiul Brasov;
d) sa conteste hotarârile consiliului local al municipiului Brasov, în vederea prevenirii sau repararii unui prejudiciu direct ori indirect provocat de acestea, în conditiile legii;
e) sa solicite si sa primeasca, în conditiile legii, despagubiri sau compensatii pentru daunele provocate lor de operatorii de transport rutier sau de transportatorii autorizati, prin nerespectarea obligatiilor asumate prin contractele de atribuire a gestiunii;
f) sa sesizeze autoritatilor administratiei publice locale din municipiul Brasov orice deficiente constatate în efectuarea serviciilor de transport public local si sa faca propuneri vizând înlaturarea acestora;
g) sa renunte, în conditiile legii, la serviciile contractate;
h) sa fie consultati, direct sau prin intermediul unor organizatii neguvernamentale reprezentative, în procesul de elaborare si adoptare a deciziilor, strategiilor si reglementarilor privind serviciul de transport public local;
(2) Anumite categorii de utilizatori, persoane fizice, beneficiaza, în conditiile legii, de facilitati pentru plata serviciului de transport public local.
ART. 38. - Principalele obligatii ale utilizatorilor sunt urmatoarele:
a) sa detina legitimatii de calatorie valabile sau alte documente de transport stabilite prin lege;
b) sa achite costul legitimatiilor de calatorie valabile pentru calatoriile pe care le efectueaza, conform tarifelor mentionate lizibil pe acestea;
c) sa achite, în termenele stabilite, contravaloarea serviciului furnizat/prestat pe baza contractelor;
d) sa nu aduca prejudicii bunurilor sistemelor de transport din domeniul public sau privat;  
e) sa aiba un comportament civilizat în raport cu personalul prestatorilor de servicii, precum si cu ceilalti utilizatori.
SECTIUNEA a 6-a Indicatori de performanta
ART. 39. -(1) Indicatorii de performanta privind efectuarea transportului public local de persoane prin curse regulate în municipiul Brasov sunt urmatorii:
1. numarul de curse, trasee pe care operatorul a suspendat sau a întârziat executarea transportului fata de programul de circulatie;
2. numarul de trasee pe care operatorul nu a efectuat transportul public local de calatori pe o perioada mai mare de 24 de ore;
3. numarul de calatori afectati de situatiile prevazute la pct. 1 si 2;
4. numarul total de mijloace de transport utilizate zilnic comparativ cu numarul necesar pentru realizarea programului de circulatie;
5. numarul de reclamatii ale calatorilor privind calitatea transportului, dintre care:
a) numarul de reclamatii justificate;
b) numarul de reclamatii rezolvate;
c) numarul de reclamatii la care calatorii nu au primit raspuns în termenele legale;
6. numarul autovehiculelor atestate Euro 3 sau Euro 4 raportat la numarul total de autovehicule necesar pentru realizarea programului de circulatie;
7. vechimea mijloacelor de transport si dotarile de confort pentru calatori;
8. despagubirile platite de catre operatorii de transport/transportatorii autorizati pentru nerespectarea conditiilor de calitate si de mediu privind desfasurarea transportului;
9. numarul abaterilor constatate si sanctionate de personalul împuternicit privind nerespectarea prevederilor legale;
10. numarul de accidente de circulatie produse din vina personalului propriu sau a operatorului de transport/ transportatorului autorizat.
(2) În efectuarea serviciului de transport public local în municipiul Brasov se vor respecta indicatorii de performanta prevazuti în prezentul regulament.
(3) Consiliul local al Municipiului Brasov, poate aproba si alti indicatori de performanta în efectuarea serviciului de transport public local, pe baza unor studii de necesitate si oportunitate în care se va tine seama de necesitatile comunitatilor locale, nivelul de dezvoltare a infrastructurii tehnico-edilitare, precum si de cerintele reglementarilor legale în vigoare din domeniul transporturilor rutiere.
(4) Indicatorii de performanta se stabilesc cu respectarea prevederilor prezentului regulament.
(5) Obligativitatea, periodicitatea, modul de analiza si evaluare a gradului de respectare a indicatorilor de performanta precum si planul de masuri pentru îndeplinirea indicatorilor de performanta si sanctiunile aplicabile pentru nerespectarea acestuia vor fi precizate în cadrul
contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local.
CAPITOLUL III RASPUNDERI SI SANCTIUNI
ART. 40. -Încalcarea dispozitiilor prezentului regulament atrage raspunderea disciplinara, patrimoniala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, în conditiile Legii serviciilor comunitare de utilitati publice nr. 51/2006, , precum si ale actelor normative din domeniul
transporturilor rutiere.
ART. 41. -Pe lânga contraventiile prevazute în Art.45 din Legea nr.92/2007, constituie contraventii în domeniul serviciului de transport public local, faptele prevazute în H.C.L. NR.25/1992 republicata conf. H.C.L. nr.449 din 25.11.2002, completata conf. H.C.L. nr.106/2004, 547/noiembrie 2004 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
activitatea de transport în comun, aprobata de Consiliul Local al Municipiului Brasov.
CAPITOLUL IV DISPOZITII FINALE SI TRANZITORII
ART. 42. -Constatarea si sanctionarea contraventiilor se fac de catre personalul împuternicit de autoritatea administratiei publice locale a municipiului Brasov numai pe raza administrativ-teritoriala a municipiului Brasov, conform legii.
CAIET DE SARCINI
al serviciilor de transport public local
CAP. I Obiectul caietului de sarcini
ART. 1 Prezentul caiet de sarcini stabileste conditiile de efectuare a serviciului de transport public local prin curse regulate, stabilind nivelurile de calitate si conditiile tehnice necesare efectuarii acestui serviciu în conditii de eficienta si siguranta.
ART. 2 Prezentul caiet de sarcini a fost elaborat spre a servi drept documentatie tehnica si de referinta în vederea stabilirii conditiilor specifice de efectuare a serviciului de transport public
local prin curse regulate, indiferent de tipul de gestiune.
ART. 3 Caietul de sarcini face parte integranta din documentatia necesara efectuarii activitatilor de realizare a serviciului de transport public local prin curse regulate si constituie ansamblul cerintelor tehnice de baza.
ART. 4 (1) Prezentul caiet de sarcini contine specificatiile tehnice care definesc caracteristicile referitoare la nivelul calitativ, tehnic si de performanta si siguranta în exploatare.
(2) Caietul de sarcini precizeaza reglementarile obligatorii referitoare la protectia muncii, prevenirea si stingerea incendiilor si protectia mediului, care trebuie respectate pe parcursul efectuarii serviciului de transport public local.
ART. 5 Terminologia utilizata este cea prevazuta în regulamentul serviciilor de transport public local, elaborat de autoritatea locala de transport si aprobat prin hotarâre a consiliului local al municipiului Brasov.
CAP. II Cerinte organizatorice minimale
ART. 6 Operatorii serviciilor de transport public local vor asigura:
a) numarul si tipul corespunzator de mijloace de transport necesare realizarii programului de circulatie si care satisfac conditiile impuse privind siguranta circulatiei, confortul pasagerilor si protectia mediului;
b) numarul de mijloace de transport pentru înlocuirea celor care efectueaza cursele cuprinse în programul de circulatie, în cazul aparitiei unor defectiuni ale acestora;
c) respectarea reglementarilor legale privind omologarea, înmatricularea/înregistrarea si efectuarea inspectiilor tehnice periodice/reviziilor tehnice periodice pentru mijloacele de transport propuse pentru efectuarea serviciului;
d) operatiile de întretinere si reparatii necesare parcului de mijloace de transport, stabilit prin contractul de atribuire a gestiunii, cu respectarea reglementarilor legale în vigoare privind efectuarea acestor activitati (autorizarea operatorului economic, baza tehnico-materiala,
personalul utilizat etc.);
e) mentinerea starii tehnice corespunzatoare a mijloacelor de transport, a instalatiilor auxiliare si a curateniei acestora;
f) conditii pentru spalarea, salubrizarea si dezinfectarea mijloacelor de transport;  
g) spatii în suprafata suficienta pentru parcarea mijloacelor de transport;
h) dispecerat si dotari speciale pentru urmarirea si coordonarea în trafic a mijloacelor de transport, de interventie si de depanare;
i) personal calificat si vehicule de interventie operativa;
j) respectarea prevederilor legale în vigoare privind angajarea, desemnarea, pregatirea profesionala, examinarea medicala si psihologica a persoanelor cu functii care concura la siguranta circulatiei;
k) asigurarea pasagerilor si a bagajelor acestora pentru riscurile ce cad în sarcina operatorului de transport/ transportatorului autorizat;
l) respectarea capacitatilor de transport si a programelor de circulatie impuse prin contractul de atribuire a gestiunii;
m) mentinerea starii tehnice corespunzatoare a mijloacelor de transport, a instalatiilor auxiliare si a curateniei acestora;
n) respectarea indicatorilor de performanta si de calitate stabiliti prin contractul de delegare a gestiunii sau prin hotarârea de dare în administrare a serviciului si precizati în regulamentul serviciilor de transport public local elaborat de autoritatea locala de transport si aprobat prin hotarâre a consiliului local;
o) furnizarea catre autoritatea administratiei publice locale, a informatiilor solicitate si accesul la toate informatiile necesare, în vederea verificarii si evaluarii functionarii si dezvoltarii serviciului de transport public local;
p) realizarea unui sistem de evidenta a sesizarilor si reclamatiilor si de rezolvare operativa a acestora;
q) statistica accidentelor si analiza acestora;
r) aplicarea de metode performante de management care sa conduca la reducerea costurilor de operare;
s) respectarea reglementarilor legale în vigoare din domeniul transporturilor;
t) respectarea legislatiei în vigoare privind protectia muncii, protectia mediului, prevenirea si combaterea incendiilor;
u) planificarea inspectiilor tehnice periodice astfel încât sa fie asigurat în fiecare zi numarul de vehicule necesar pentru acoperirea curselor cuprinse în programul de circulatie;
v) alte conditii specifice stabilite de autoritatea administratiei publice locale.
ART. 7 Obligatiile si raspunderile personalului cu functii care concura la siguranta circulatiei sunt cuprinse în regulamentul serviciului de transport public local.
ART. 8 Conditiile de realizare a investitiilor, precum si a altor cheltuieli pe care le va face operatorul serviciului de transport public local prin curse regulate, vor fi precizate în cadrul contractelor de delegare a gestiunii serviciilor de transport public local, specificându-se modul de aprobare si decontare a acestora în cadrul relatiilor contractuale dintre autoritatea publica locala si operatorul serviciului de transport public local.
CAP. III Sistemul de transport public local de persoane
ART. 9 Operatorul de transport rutier are dreptul sa efectueze, în conditiile legislatiei în vigoare, transport rutier public local prin curse regulate, în aria administrativ-teritoriala a municipiului Brasov.
ART. 10 Operatorul de transport/transportatorul autorizat are obligatia sa efectueze serviciul de transport public local de persoane prin curse regulate în municipiul Brasov, cu respectarea programului de transport, care contine conditiile specifice privind traseele, perioadele si programul de circulatie, capacitatea mijloacelor de transport, numarul mijloacelor de transport necesare, prezentat în anexa nr. 1.
ART. 11 Denumirea statiilor si amplasarea lor pentru fiecare traseu sunt prezentate în anexa nr. 1
ART. 12 În vederea realizarii unui sistem de transport public local de persoane pe raza administrativteritoriala a municipiului Brasov, care sa asigure deplasarea calatorilor în conditii de siguranta a circulatiei rutiere si pietonale, confort, regularitate si continuitate, operatorul de
transport/transportatorul autorizat trebuie sa îndeplineasca urmatoarele cerinte:
1. sa asigure afisarea la partile din fata si laterala dreapta ale mijlocului de transport a indicativului si capetelor traseului; la partea din spate a mijlocului de transport se va afisa cel putin indicativul traseului. Elementele de informare mentionate anterior vor fi iluminate corespunzator pe timp de noapte sau în conditii de vizibilitate scazuta ; 2. în salonul mijlocului de transport se va asigura informarea publicului calator prin mijloace vizuale si sonore cu privire la denumirea statiei care urmeaza si la legaturile cu alte mijloace de transport public local de persoane; 3. sa asigure afisarea în salonul mijlocului de transport a numelui conducatorului acestuia, a hartii schematice care sa permita vizualizarea traseului si a retelei de trasee, a instructiunilor privind modul de desfasurare a transportului, a obligatiilor publicului calator si a altor informatii de utilitate publica privind transportul, stabilite prin reglementarile în vigoare; 4. sa asigure vânzarea legitimatiilor/abonamentelor de calatorie în toate statiile stabilite de comun acord cu autoritatea administratiei publice locale si nominalizate printr-o anexa la hotarârea de dare în administrare, respectiv la contractul de delegare a gestiunii aprobat prin hotarâre de atribuire; 5. în statiile din programul de circulatie, sa asigure afisarea codului traseului, a intervalelor de succedare a curselor, precum si a hartilor simplificate cu indicarea traseelor si statiilor pentru informarea publicului calator; 6. sa emita abonamente de calatorie cu respectarea reglementarilor în vigoare, inclusiv pentru categoriile sociale care beneficiaza de reduceri ale costului abonamentului; 7. sa asigure accesul liber si nediscriminatoriu la transport, în baza documentelor stabilite de reglementarile legale în vigoare, al persoanelor care beneficiaza de facilitati/gratuitati la transport; 8. sa asigure transportul gratuit al copiilor sub 5 ani; 9. mijlocul de transport trebuie sa aiba locuri rezervate pentru persoane cu handicap, batrâni, femei însarcinate, persoane cu copii în brate; 10. sa supravegheze urcarea si coborârea calatorilor, mijlocul de transport sa nu porneasca din statii cu usile deschise sau cu calatori aflati pe scarile acestuia, precum si cu calatori agatati de exteriorul caroseriei; 11. sa nu admita la transport în salonul mijlocului de transport materii mirositoare, inflamabile, butelii de aragaz, tuburi de oxigen sau alte gaze, butoaie cu carbid, materiale explozibile, produse caustice ori acide, alte materiale sau obiecte care, prin format ori dimensiune, pot produce daune, vatamari corporale sau, prin natura materialului, pot murdari ori alte obiecte sau marfuri interzise la transportul public; 12. sa nu îmbarce calatori peste capacitatea maxima admisa a mijlocului de transport, exprimata prin numar de locuri pe scaune; 13. sa asigure spatiile necesare pentru bagajele de mâna ale calatorilor; 14. sa îmbarce/debarce calatori numai în statiile special amenajate, prevazute în programul de circulatie; 15. sa utilizeze numai legitimatii/abonamente de calatorie cu regim special, agreate de autoritatea administratiei publice locale; 16. sa nu permita transportul calatorilor decât pe baza de legitimatii/abonamente de calatorie valabile sau alte documente prevazute de reglementarile legale în vigoare; 17. sa asigure calatorii si bagajele acestora pentru riscurile care cad în sarcina operatorului de transport; 18. sa tina evidenta curselor sosite si plecate, la fiecare capat de linie; 19. sa asigure informarea anticipata a publicului calator în legatura cu modificarea/suspendarea programului de circulatie sau a unui traseu, în caz de forta majora; 20. sa asigure, zilnic si ori de câte ori este nevoie, salubrizarea, spalarea si dezinfectarea mijloacelor de transport; 21. sa asigure conditiile de executie a transportului în conditii de regularitate, siguranta si confort; 22. mijloacele de transport trebuie sa fie echipate cu instalatie de încalzire/conditionare a aerului în stare de functionare; 23. mijloacele de transport trebuie sa aiba un aspect estetic corespunzator; 24. pe partile laterale ale mijlocului de transport va fi inscriptionata denumirea executantului transportului; 25. la bordul mijlocului de transport trebuie sa existe mijloace pentru prevenirea si combaterea incendiilor, precum si ciocan pentru spart geamurile în caz de necesitate; 26. mijloacele de transport trebuie sa aiba inspectia tehnica periodica sau, dupa caz, revizia tehnica periodica efectuata la termen; 27. mijloacele de transport trebuie sa îndeplineasca conditiile impuse de legislatia în vigoare privind siguranta circulatiei si protectia mediului; 28. sa fundamenteze necesarul anual de fonduri pentru investitii din surse proprii, precum si diferenta de tarif pentru protectie sociala, conform legislatiei în vigoare, pentru a fi supuse aprobarii consiliului local al municipiului Brasov; 29. sa elaboreze bugetul privind întretinerea curenta, reparatiile curente si accidentale la bunurile concesionate/închiriate de la concedent, conform programelor de întretinere, reparatii, dotari si investitii aprobate de acesta; 30. sa asigure informarea permanenta a calatorilor cu privire la traseele, programele de circulatie deservite, tarifele aplicate, precum si modificarea acestora; 31. sa aplice normele de protectie a muncii specifice activitatii desfasurate în cadrul serviciului contractat;
continuare in mesajul urmator
|