TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Thu 28 Mar 2024 13:08

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Tue 02 May 2006 17:27 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56062
L-ati vazut?


Attachments:
bus 0110.JPG
bus 0110.JPG [ 77.27 KiB | Viewed 11816 times ]
bus 0112.JPG
bus 0112.JPG [ 73.7 KiB | Viewed 11817 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Oct 2007 09:09 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 84
Location: Tg-Mures
Cit am lucrat la AUTOBUZUL ,detasat fiind de la fosta IRA Tg-Mures,printre altele si acest prototip a fost expus la TIB atunci,dar nimeni nu s-a interesat de el .Printre greselile contructive majore ,unul este ca motorul ,un ROMAN inclinat sau vertical nu mai retin este asezat in interior in fata,din cauza asta usa fata este mai in spate ,altfel n-ai avea loc sa urci ,un fel de SKODA KAZAN.Pe cind deja la acea vreme tendinta era sa se puna motorul sub podea ,sau in spate pt reducerea zgomotului,din aceasta cauza compartimentul calatori era f.zgomotos si trepida motorul destul de urit.Dupa cite imi amintesc,dupa TV 20 si RDT 111 a fost al treilea tip cu croseria construita pe sasiu de camion si nu autobuz monobloc,de aici si rigiditatea vehicolului.A fost ca un regres,vechile autobuze CIRA A 8 facute la IRA GRIVITA pe sasiu de SAVIEM incepusera sa dispara,si aparuse construit dupa acelasi principiu noul ROCAR URBIS.A fost un esec total,cred ca cel din poza a fost unicul,cel putin eu doar pe acesta l-am vazut in probe.......


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Oct 2007 09:43 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
Este un "urmas" al fostelor autobuze IAM (carosate la Automecanica Medias), are aceeasi alcatuire de principiu, inclusiv motorul in fata. S-a mai incercat o data prin 1980 sa se produca o varianta urbana de IAM, am vazut acel vehicul (foarte asemanator cu cel din imagine, insa mai putin modern la acea vreme) circuland cu calatori pe linia 31R (actual 331) din Bucuresti. Cred ca a fost tot un prototip supus probelor, care de asemenea nu a mai cunoscut productia de serie.

IAM-urile ( sau Roman A8 ), au avut si ele doua generatii: una cu caroserie foarte rudimentara, ca o cutiuta, care avea pe masca motorului inscris doar cuvantul "Diesel", fara bara de protectie in fata si avand faruri duble, si una mai cizelata, usor rotunjita la colturi, cu faruri in bara de protectie asemanatoare camioanelor Roman. Motivul pentru care acestea nu s-au fabricat la Bucuresti a fost lipsa capacitatii de productie, in conditiile cererii uriase de autobuze mai mari de la vremea aceea.


Attachments:
Autobuz IAM Diesel (Roman A8).jpg
Autobuz IAM Diesel (Roman A8).jpg [ 165.93 KiB | Viewed 11603 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 09 Oct 2007 13:15 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 84
Location: Tg-Mures
Ce pot sa spun cu certitudine ,este ca AUTOMECANICA MEDIAS nu a carosat niciodata nici un fel de autobuz,doar utilitare gen frigorifice,izoterme ,remorci pt TIR-urile acelea foarte lenese romanesti,si dube cu duiumul numite autospeciale de asistenta tehnica sau interventii, pt transportul muncitorilor,chiar au existat in citeva locuri asemenea dube pe rute care mergeau in locuri cu drum prost.(la noi TG-Muresul avusese citeva la fosta autobaza 3 calatori).Ce spui ,tu ,brassovia trebuie putin corectat:acele autobuze de care pomenesti au fost produse la fosta intreprindere de reparatii auto GRIVITA din Bucuresti,vreo citiva ani dar pt ca nici aspectuoase nici performante nu erau nu s-au mai produs,plus ca au primit obsevatii "de sus"ca nu pot sa-l produca ,ca nu e cazul sa produca si altii autobuze,cind avem deja o fabrica (Autobuzul),si sa-si vada de reparatii auto.Asa am patit si noi cind la IRA TgMures am facut primul prototip,care era mult superior lui 111 RDT dpdv. tehnic,dar nu ne-au lasat sa-l producem.Ulterior IRA Grivita a produs citeva mici drezine pt CFR pt interventii,citeva se pot vedea citeodata ,au parbriz de autobuz in fata si in spate (DAC 117)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Oct 2007 13:29 
asa cum am spus si pe celalalt forum, aratarea de mai sus, (nu Urbis 111UDF) a fost carosata la UMT Timisoara aproape sigur.


Top
  
 
PostPosted: Tue 09 Oct 2007 17:47 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 84
Location: Tg-Mures
Prieteni,IMT TIMISOARA producea material rulant,diferite macarale si altele,si pe vremuri ,inainte de '90 ea nu apartinuse de acelasi minister decit cu AUTOBUZUL.Deci exista MTTC adica ministerul transporturilor si telecomunicatiilor,de care apartineau TOATE ITA-urile,TOATE IRA-urile,si care erau insarcinate cu transportul si reparatiile.Fiecare IRA isi avea si ea o mica particularitate si producea anumite piese de schimb.In tara doar DOUA dintre IRA aveau abilitatea si echipamentul necesar reparatiei capitale pt autobuze :IRA OBOR si IRA Tg-Mures.Ca IRA Grivita a produs o scurta perioada acele A 8-uri,e........s-a intimplat.dar nici o alta intreprindere ,pina in '90 nu a produs autobuze,si nici nu a carosat decit :IRA GRIVITA a 8 -uri,AUTOBUZUL ,tot ce cunoasteti, si RK in masa IRA OBOR si IRA TG-Mures.Deci va spun sigur IMT TIMISOARA nu a carosat niciodata nimic ce se poate numi autobuz.Ca or fi fost incercari dupa '90,asta e altceva............nu cunosc,dar ma indoiesc.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 10 Oct 2007 13:40 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3297
zoli_gido wrote:
Prieteni,IMT TIMISOARA producea material rulant,diferite macarale si altele,si pe vremuri ,inainte de '90 ea nu apartinuse de acelasi minister decit cu AUTOBUZUL.Deci exista MTTC adica ministerul transporturilor si telecomunicatiilor,de care apartineau TOATE ITA-urile,TOATE IRA-urile,si care erau insarcinate cu transportul si reparatiile.Fiecare IRA isi avea si ea o mica particularitate si producea anumite piese de schimb.In tara doar DOUA dintre IRA aveau abilitatea si echipamentul necesar reparatiei capitale pt autobuze :IRA OBOR si IRA Tg-Mures.Ca IRA Grivita a produs o scurta perioada acele A 8-uri,e........s-a intimplat.dar nici o alta intreprindere ,pina in '90 nu a produs autobuze,si nici nu a carosat decit :IRA GRIVITA a 8 -uri,AUTOBUZUL ,tot ce cunoasteti, si RK in masa IRA OBOR si IRA TG-Mures.Deci va spun sigur IMT TIMISOARA nu a carosat niciodata nimic ce se poate numi autobuz.Ca or fi fost incercari dupa '90,asta e altceva............nu cunosc,dar ma indoiesc.

A8 a fost gandit ca un autobuz de confort scazut, pe trasee cu public nepretentios si pentru care era important sa mai poata transporta si unele obiecte specifice: coasa, grebla, galeti, baloti etc. Din cate imi aduc aminte primele exemplare aveau chiar o usa speciala la spatele vehiculului in acest scop (acestea nu aveau pe lateral decat 1 usa). Mai apoi s-a mai "rotunjit" forma caroseriei si au aparut 2 usi pe lateral, si barele de protectie. Nu cred ca a reprezentat vreodata o concurenta pentru I. Autobuzul, mai ales ca au aparut ceva mai inainte ca ITA sa primeasca primele 112 UD. Mi s-a spus la vremea respectiva, de catre un inginer care lucra in domeniu, dar si de un alt pasionat al transporturilor, ca sunt carosate la IAM, dar nu am dovezi scrise. Ceea ce este sigur este ca nu au fost doar cateva exemplare izolate, ele au fost livrate in numar apreciabil in toata tara, inlocuind in principiu autobuzele TV 71. Oare Grivita avea capacitatea de a produce constant si intr-un timp atat de lung (1974-1980) acest vehicul?


Attachments:
A8 model imbunatatit, langa un TV 71.jpg
A8 model imbunatatit, langa un TV 71.jpg [ 55.25 KiB | Viewed 11543 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 11 Oct 2007 09:04 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 84
Location: Tg-Mures
Intr-adevar erau destinate sa inlocuiasca TV 71 ,dar si pentru ca sufla vintul deja in ceea ce se poate numi "dieselisarea" parcului auto(directiva de la pcr) la vremea respectiva,motorina era mult mai ieftina atunci decit benzina,si intr-adevar au fost primele autobuze diesel (acestea erau cu motor de SAVIEM) pe care le-au primit ITA-urile.Cronologic,urmau RD 109,RD 111,si mai apoi au inceput sa primeasca si UD 112 intrucit ITA se multumea cu orice, numai autobuz sa fie.Si da,IRA GRIVITA avea capacitatea de a produce aceste autobuze,aveau o hala intreaga,destul de mare pt carosari.Procesul de fabricatie arata cam asa:venea pe CFR sasiul si axele,caseta de directie samd ,se manevra in curte de unde se descarca la montaj.De aici pina la carosare era doar un pas.Totul mergea destul de repede,masinile nefiind pretentioase(fara suspensii pneumatice ,fara parbrize curbate la inceput)de ex.),ele fiind destul de repede carosate.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 11 Oct 2007 09:20 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 84
Location: Tg-Mures
.......De fapt ,daca stau sa ma gindesc bine au existat la vremea respectiva citeva autobuze cu motor pe benzina ,principiile constructive fiind aceleasi cu ale A 8-ului!Aceeasi marime , o usa in mijloc pe dreapta ,motor pe benzina (in interior!!!,va dat seama ce zgomot era in interior),schimbatorul de viteze era la podea incovoiat dinspre spate inspre fata,avea fata de TV 20 dar in mijloc in locul siglei avea o grila mare pt radiator pt ca avea motorul in fata ca A8-ul!!! Am prins doar de citeva ori sa circul la Sighisoara la bunici cu asemenea raritate,cred ca nu aveam mai mult de 6-7 ani atunci.....
Ei ...........pe astea deja nu mai stiu cine le-a facut GRIVITA sau AUTOBUZUL.......dar la scurt timp au disparut complet,si aparusera A 8-urile.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 11 Oct 2007 17:41 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
"F" indica pozitia motorului?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 11 Oct 2007 19:24 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 84
Location: Tg-Mures
Ca notiunea UD inseamna urban diesel asta o stim cu totii,dar F -ul din denumire sa fi insemnind ca are motorul in fata..............probabil, nu pot sa ma pronunt ......nici eu nu stiu.Sau sa insemne ca motorul e pozitionat FRONTAL ,si asta e posibil.........in orice caz in doar cele aproape 4 luni cit am petrecut la AUTOBUZUL,am vazut multe prototipuri atit noi cit si din cele care erau inca in probe prin tara, cu saci de nisip puse pe fiecare scaun,pt ca aici exista o sectie numita prototip.Dar acest urban diesel a fost total nereusit dupa parerea mea.............curaj,spuneti-va si voi parerea,indiferent cum e.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Oct 2007 00:17 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Quote:
curaj,spuneti-va si voi parerea,indiferent cum e.


Cu riscul de a fi considerat rau
1. Este o sinteza, ca sa nu zic un amalgam intre:
-camionul Roman cu motor licenta Saviem
-IK4 (a se vedea parbrizul din fata)
-Ikarus seria 200 (ferestrele)
-DAC (a se vedea usile si locul numarului de linie situat in spatele usii din spate)
Deci, o compilatie; luam dintr-o parte, luam din alta parte si obtinem ceva care sa umble pe roti. Ca acel ceva respecta sau nu niste standarde care tin, in primul rand de bunul simt, nu mai conteaza. Are vreo importanta daca pasagerii sunt zgaltaiti? Ba mai mult, conteaza daca cei care calatoresc sunt supusi unui nivel sonor care face imposibil un dialog civilizat? Urlatul in urehea celui / celei cu care vrei sa stai de vorba era o trasatura a calatoriei cu autobuzele anilor '80. De ce sa nu exploatam la maxim aceasta "caracteristica"?
2. Nu credeam ca Autobuzul se compromite scotand pe piata un cadru de camion carosat pentru transportul de persoane. Sincer, nu credeam ca asa ceva e posibil.
3. Caracteristicile unui autobuz urban nu sunt definite clar. Distanta dintre usi e cam mare; un asemenea autobuz ar fi trebuit sa stea cam mult timp in statii


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 12 Oct 2007 02:25 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Apr 2006 02:38
Posts: 20
Location: Pedro Muñoz,Spania
Aceste "aratari" de autobuze au fost facute in Bucuresti sigur dar nu la Autobuzul ori IRA Grivita ori IRA Oltenita actuala Romprim,ori cum au fost niste autobuze extrem de proaste,si rocar 112 rdt erau facute pe un sasiu de camion dar modificat pentru motor in spate si aveau o fata de autocar nu de cutie de chibitruri.
Nu conteaza sasiul ci carosierii care fac caroseria sau sa folosim un cuvint modern designerii.
Pentru "aratarile" alea au pus pe sasiul de saviem nemodificat o cutie cu geamuri si a iesit "autobuz".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Autobuze ROCAR 111 UDF
PostPosted: Tue 16 Oct 2007 12:40 
Offline

Joined: Mon 12 Mar 2007 10:27
Posts: 84
Location: Tg-Mures
Am fost de nenumarate ori in delegatie la toate IRA-urile din tara pe vremuri ,si am avut ocazia sa vad fiecare cam ce producea.A 8 -urile erau facute la IRA GRIVITA,aici se afla pe vremuri si CIRA care insemna centrala industriala de reparatii auto de care ,ca for tutelar apartineau toate IRA-urile.Ei fiind mai aproape de toate sursele si aprobarile ,in capitala,probabil de-asta au avut curajul sa produca A 8-uri.De aici primeau toti repartitiile pt toate materialele,astfel ca am umblat la ei de cel putin 30 ori/an.(a fost off topic ,scuze.)In ce priveste RDT-urile,si acestea au fost facute pe sasiu lung de camion dar nemodificat,singura "inversare" a fost ca sasiul a fost carosat invers,adica motorul a ramas la locul lui in partea largita de sasiu,iar axele fata cu spate au fost schimbate intre ele, si pozitionate conform proiectului autobuzului.Deci pe sasiu s-a construit in pozitie inversa caroseria,astfel fiind cu motorul in spate.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group