TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 11:30

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
PostPosted: Mon 31 Mar 2008 23:02 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56083
Mai avem mult de explorat.

Am descoperit o frumusete de Skoda 706 RTO Karosa in curtea unei fabrici din Comanesti. Asta da vehicul de muzeu!


Attachments:
rto -Comanesti.JPG
rto -Comanesti.JPG [ 444.28 KiB | Viewed 27326 times ]
rto -Comanesti 1.JPG
rto -Comanesti 1.JPG [ 396.99 KiB | Viewed 27325 times ]
rto -Comanesti 2.JPG
rto -Comanesti 2.JPG [ 386.23 KiB | Viewed 27326 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Apr 2008 00:18 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
E superba! E modelul autocar de lux, cu geamuri zenitale mari. Nu credeam sa mai existe asa ceva in Romania, ultimul astfel de vehicul in functiune cred ca l-am vazut prin 1992 (daca n-o fi fost chiar acesta!). Chiar si SM 11 ramase le numeri pe degetele de la o mana. Ar fi interesant de stiut povestea sa - daca a fost adusa in tara abia dupa 1990, asta ar explica faptul ca s-a conservat. Totusi, are minimum 39 ani vechime! Mi-ar place sa-i mai aud vreodata pe viu torsul motorului... Avea un ton aparte cu o frecventa tipica in ralanti, cam ceva de ordinul a 4 Hz. Ceva absolut inconfundabil, un amestec de sonoritate calda, pe mai multe registre suprapuse, si miros de motorina usor inecacios... Desigur, nu corespunde la Euro 4, dar la vehicule de epoca se accepta...

Daca exista chiar si cea mai mica sansa de a salva acest specimen rarisim, imi ofer toata disponibilitatea de a ajuta in orice fel. Ar putea fi restaurat si transformat in vehicul de nostalgie. Exista cateva zeci, poate, in Cehia, Polonia si Ungaria, dar si acolo sunt considerate o mare raritate.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Apr 2008 01:00 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7777
La halul in care arata, nu cred ca mai e functional... deasemenea, nu cred sa mai aiba motor, cutie etc.. :( Totusi, avand in vedere starea in care e, inclin sa cred ca proprietarul l-ar vinde la pret de fier vechi.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Apr 2008 01:17 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Dr2005 wrote:
La halul in care arata, nu cred ca mai e functional... deasemenea, nu cred sa mai aiba motor, cutie etc.. :( Totusi, avand in vedere starea in care e, inclin sa cred ca proprietarul l-ar vinde la pret de fier vechi.

Functional sigur nu mai este, dar e posibil sa mai aiba ceva prin interior. Cu sprijinul cel putin logistic al uneia din numeroasele asociatii de fani Karosa din Cehia, s-ar putea incerca o restaurare... Poate visez la aceasta ora, dar visez frumos. Trebuie sa recunosc ca asupra copilariei mele acest tip de autobuz a avut un mare impact emotional. Si astazi, dupa ce n-am mai calatorit de 30 de ani cu asa ceva, mi se intampla cateodata sa am vise (in stare de somn!) in care intalnesc pe strada o Skoda-Karosa 706 RTO. Sau alteori, macar un IK 4... Noapte buna!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Apr 2008 08:16 
Offline
User avatar

Joined: Tue 18 Oct 2005 08:49
Posts: 56083
Atunci va trebui sa ne deplasam urgent in Moldova. Sa aflam ce fabrica e aia. Si sa il luam cu orice pret. Mai ales ca este vorba (asa cum a spus si Brassovia) de modelul Skoda 76 RTO LUX.

Postez si alte poze cu zona in care a fost identificat autobuzul nostru, in localitatea Comanesti judetul Bacau. Oricine are drum in zona si poate trece pe la acea fabrica rog sa ma anunte.


Attachments:
Fabrica loc. Comanesti.JPG
Fabrica loc. Comanesti.JPG [ 439.37 KiB | Viewed 27300 times ]
Fabrica loc. Comanesti 29.JPG
Fabrica loc. Comanesti 29.JPG [ 402.5 KiB | Viewed 27299 times ]
Fabrica loc. Comanesti 30.JPG
Fabrica loc. Comanesti 30.JPG [ 460.79 KiB | Viewed 27302 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 01 Apr 2008 10:03 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Chiar daca nu poate fi facut deocamdata functional, un astfel de exemplar poate fi foarte valoros intr-un muzeu, chiar si numai ca exponat static, in care vizitatorii pot intra, il pot admira in detaliu.

Va trebui negociat rapid... Va dati seama ca in orice moment poate cadea prada stim noi cui... Probabil acolo a fost uitat de lume sau a existat un om pasionat care nu s-a indurat sa scape de el. Dar atentie: vehiculul de tipul acesta e foarte masiv, are greutate relativ mare (este din constructie mai greu decat un SM 11!). Va trebui gasita o modalitate de a fi luat pe un trailer si apoi imediat pus la adapost de vandalizare. Daca actiunea demareaza, am sa incerc sa vorbesc cu un pasionat de transporturi in comun care lucreaza in domeniul transporturilor de marfa, sa vad daca ne poate ajuta cu o solutie.

Urgenta 1: localizarea amplasamentului, identificarea proprietarului si oferta! Din pacate nu mai cunosc pe nimeni in zona Comanestiului.


Attachments:
Comanesti.jpg
Comanesti.jpg [ 109.46 KiB | Viewed 27287 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Apr 2008 22:07 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Dupa cum arata imaginile, s-ar putea sa fie cladirile fostului CPL Comanesti (Combinatul de Prelucrarea Lemnului), cea mai importanta unitate economica de pe vremuri, devenita dupa 1990 COMPREL SA si falimentata prin ingineriile financiare ale unui oarecare Bojescu. In prezent se vinde la bucata de catre executori, pentru stingerea datoriilor. Asta poate fi si un avantaj, daca autobuzul este intr-adevar in curtea fostului CPL.

Informatii despre cum sunt executate de creditori ramasitele Comprel:

http://www.evenimentul.ro/articol/ramas ... utate.html

Am gasit pe net si anuntul unuia care vinde o hala din fostul CPL:

Date de contact ale vanzatorului
Firma MOPAL COMANESTI Telefon 0745500579
Tara Romania Fax 0234374321
Functia ----- Adresa email Contactati vanzatorul
Persoana de contact RUSU NECULAI
Data Publicare 2006-07-11 Data Expirare

Vand hala productie in suprafata de 1300 mp cu utilitati asigurate , situata pe platforma fostului CPL Comanesti - judetul Bacau .


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 05 Apr 2008 22:12 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Iata si adresa raposatului combinat:

COMPREL SA , COMANESTI , CRINULUI 15 , JUD. BACAU


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun 06 Apr 2008 15:20 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Who's who.


Attachments:
Skoda Karosa 706 RTO Lux VIEWS.jpg
Skoda Karosa 706 RTO Lux VIEWS.jpg [ 77.33 KiB | Viewed 27157 times ]
Skoda Karosa 706 RTO Lux PHOTO.jpg
Skoda Karosa 706 RTO Lux PHOTO.jpg [ 42.79 KiB | Viewed 27157 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Apr 2008 21:04 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Autobuzele Skoda 706-RO (impropriu numite "cazan"!) au fost precursoarele celor de tip 706-RTO si au fost fabricate incepand din 1947, in Romania fiind importate dupa 1948. Au existat la noi doua modele de baza usor diferite: modelul 1947 avea usi armonica din 4 canaturi si nu avea turela de afisaj, iar modelul 1952 avea usi batante din 2 canaturi si turela de afisaj patrata. Ambele aveau si dispozitiv de afisaj in exterior, pe dreapta botului. Din acest ultim model a derivat 706-RTO, care a insemnat marirea vehiculului si imbunatatirea confortului.


Attachments:
1 Skoda 706-RO model 1953, C Victoriei (cca 1956).jpg
1 Skoda 706-RO model 1953, C Victoriei (cca 1956).jpg [ 116.85 KiB | Viewed 27044 times ]
1 Skoda 706-RO model 1953, P Victoriei (cca 1956).jpg
1 Skoda 706-RO model 1953, P Victoriei (cca 1956).jpg [ 160.58 KiB | Viewed 27045 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 07 May 2008 10:50 
Silviu Sintea wrote:
Oricine are drum in zona si poate trece pe la acea fabrica rog sa ma anunte.


Fabrica este sectia de spalare si sortare a Exploatarii Miniere Comanesti, nu apartine de Combinatul de Prelucrare a Lemnului. Parcul industrial este de vanzare, mijloace fixe si mobile. Autobuzul se poate cumpara, la pret de fier vechi. A fost folosit ca autocar pentru excursii organizate de sindicat precum si pentru excursii scolare. A fost scos din uz pe la mijlocul anilor '90. Am un coleg din Comanesti caruia i'am aratat pozele ca urmare a anuntului facut de Silviu si de sarbatori a dat o tura pe la fabrica cu pricina. Din pacate "factorii de raspundere" erau plecati si mai multe informatii n'a putut obtine de la paznic.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009 02:27 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
Din dorinta de a nu strica sirul amintirilor lui Brassovia la topicul aferent din cadrul judetului Brasov, am sa pun aici cateva intrebari si remarci legate de RTO-urile brasovene:

1. Cate viteze aveau? Prima treapta era folosita sau si atunci plecatul cu treapta a II-a era la moda

2. Skoda 706 RTO a avut - cel putin la Bucuresti - o varianta articulata (nu stiu daca toate articulate la URAC sau unele au venit asa din fabrica). La Brasov au existat asemenea exemplare? La Constanta eu, unul, nu stiu sa fie existat RTO-uri articulate

3. Sunetul produs de RTO mi-l aduc aminte ca fiind destul de puternic. Gresesc?

4. Evacuarea gazelor se facea undeva in spate, nu intre puntile A si B (asta daca ITBV nu a modificat sistemul de evacuare; la Cluj s-au practicat, intr-o vreme, astfel de modificari)

5. Rotile aveau jenti cu model radial, similare:
-camioanelor LIAZ
-IK 4
-generatiei vechi de IK 2xx


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 09 Jan 2009 11:13 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
OAB wrote:
Din dorinta de a nu strica sirul amintirilor lui Brassovia la topicul aferent din cadrul judetului Brasov, am sa pun aici cateva intrebari si remarci legate de RTO-urile brasovene:

1. Cate viteze aveau? Prima treapta era folosita sau si atunci plecatul cu treapta a II-a era la moda

2. Skoda 706 RTO a avut - cel putin la Bucuresti - o varianta articulata (nu stiu daca toate articulate la URAC sau unele au venit asa din fabrica). La Brasov au existat asemenea exemplare? La Constanta eu, unul, nu stiu sa fie existat RTO-uri articulate

3. Sunetul produs de RTO mi-l aduc aminte ca fiind destul de puternic. Gresesc?

4. Evacuarea gazelor se facea undeva in spate, nu intre puntile A si B (asta daca ITBV nu a modificat sistemul de evacuare; la Cluj s-au practicat, intr-o vreme, astfel de modificari)

5. Rotile aveau jenti cu model radial, similare:
-camioanelor LIAZ
-IK 4
-generatiei vechi de IK 2xx


1. Indiciile sunt ca aveau 5 trepte, cu urmatoarele rapoarte de transmisie: 7,64; 4,27; 2,6; 1,59; 1. Nu se pornea niciodata cu ele in treapta II. Nu ar fi facut fata ambreiajul si motorul. Si probabil, nici nu exista atunci generatia de soferi cu apucaturi de tractoristi. Motorul avea cuplul maxim la o turatie destul de scazuta (1000 rpm), si lucrul asta "se auzea", vehiculul necirculand cu motorul foarte turat decat pe pante mari. Nu tin minte sa fi auzit frecvent caraituri de pinioane la schimbarea vitezelor, ca la Romanuri. Reactia la pedala de acceleratie era lenta insa se descurca foarte bine pe pante (mult mai bine decat contemporanele TV 2, dar uneori chiar si decat SM 11!).

2. Toate Skodele articulate din Bucuresti au fost confectionate in regim manufacturier la ITB, dintr-un vehicul vechi in stare buna si un altul cu motorul / partea din fata compromise. Nu a circulat in alte orase asa ceva. Skodele articulate de fabrica - fie ele Karosa sau Jelcz - aveau cu totul alt aspect si nu au fost niciodata importate in Romania.

3. Da, sunetul era puternic, si se resimtea ca atare si in interiorul vehiculului, izolarea fonica a motorului nefiind la moda. Tin minte ca, dupa o cursa pe Poiana, in momentul in care coboram din vehicul mi se parea ca, brusc, lumea s-a cufundat in tacere, insa inca cateva minute imi zornaiau urechile. Un alt inconvenient, resimtit insa doar de fruntea oamenilor mai inalti, la coborare, era inaltimea libera mica in deschiderea usilor.

4. Evacuarea se facea in spate, nu lateral. La batranete, fumul era foarte negru si vitezele se schimbau greu, cu motorul ambalat la maximum. In toate cazurile insa, la schimbarea vitezei intr-o treapta superioara se simtea o scadere dramatica a turatiei, totusi motorul nu se inneca, precum la TV-uri. Reversul pozitiv era insa o buna compresie in frana de motor. O caracteristica unica a fost si consola-spate foarte lunga in raport cu vehiculul, dar si raportul foarte mic de transmisie al puntii spate (doar 4,87).

5. Roata fata avea model radial cu 6 spite, mostenit de la generatia 706-RO (vezi atasament). La spate era butuc subtire. Doar modelul de autocar "Lux" a avut capace ornamentale.


Attachments:
ROATA FATA RTO.jpg
ROATA FATA RTO.jpg [ 29.65 KiB | Viewed 26610 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jun 2010 15:26 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
In filmulet, la momentul 0:38-0:45, se vede cum soferul actioneaza maneta orizontala din dreapta bordului. Imi aduc aminte cu nostalgie de aceasta manevra, care tin minte ca era facuta in momentul cand vehiculul rula in frana de motor. Stie cineva cum se numeste corect maneta si cum anume actioneaza asupra motorului?



Attachments:
frana de motor S 706 RTO.jpg
frana de motor S 706 RTO.jpg [ 89.76 KiB | Viewed 25486 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jun 2010 15:27 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Sunetul motorului de Skoda 706 nu se uita niciodata, daca l-ai auzit. Desi in filmulete calitatea acustica este sub orice critica, totusi se pot distinge cateva din caracteristicile sale inconfundabile:

- volum amplu, frecvente suprapuse si tonalitate inchisa, plina;
- in special in ralanti, nu este "rotund", creandu-se cicluri de ambalare;
- ilustreaza ideea de motor diesel in plenitudinea sa dintru inceputuri: simti eliberarea energiei sub o forma cu totul particulara.

In Polonia, autobuzul a fost fabricat sub licenta ca "Jelcz 272", dar avand acelasi motor. Se diferentiaza doar la constructia farurilor. Acest tip apare de fapt in ultimele doua clipuri. Se pare ca polonezii au avut sansa sa pastreze mai multe exemplare, acest tip fabricandu-se la ei inca 5 ani dupa ce in Cehoslovacia se sistase productia.

La succesul acestui vehicul - pe buna dreptate considerat o bijuterie a tehnicii acelei vremi - a contribuit si design-ul aparte, care este meritul renumitului Otakar Diblik. El l-a inzestrat cu forma aerodinamica ce i-a atras porecla de "ou" sau "castravete", realizata prin imbinare de suprafete curbe in spatiu, perfect racordate. Nici un autobuz din epoca sa nu a beneficiat de o personalitate atat de bine conturata si, in acelasi timp, de un aspect foarte prietenos, fara exagerari tehniciste.







Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jun 2010 15:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Brassovia wrote:
Imi aduc aminte cu nostalgie de aceasta manevra, care tin minte ca era facuta in momentul cand vehiculul rula in frana de motor. Stie cineva cum se numeste corect maneta si cum anume actioneaza asupra motorului?

Si autocamioanele si autobuzele diesel cu motor Roman au avut dispozitiv pentru frana de motor.

Din cartea tehnica a autobuzului DAC 117 UD, rezulta ca facilitatea era disponibila prin comanda la nivelul piciorului. Ce inseamna "pompa de injectie la zero"?


Attachments:
frana de motor DAC 117 UD.jpg
frana de motor DAC 117 UD.jpg [ 24.48 KiB | Viewed 25482 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jun 2010 16:00 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Autobuze Skoda 706 RO mai supravietuiau izolat in vremea cand abia atingeam inaltimea rotilor lor. Din pacate nu am avut sansa sa calatoresc cu ele, fiind exilate pe trasee externe sau curse speciale. Mai existau si exemplare ale unor organizatii obstesti. Obisnuiam sa admir unul parcat mereu langa parcul mic din laterala Postei Centrale Brasov. Cred ca era al B.T.T. (Biroul de Turism pentru Tineret - de fapt serviciul turistic al U.T.C.). Era varianta interurbana cu o usa, model 1947, culoare maro spre gri-inchis. La data cand il descoperisem avea probabil 16 ani vechime. La scurt timp a disparut, BTT Brasov dotandu-se cu o noua Skoda 706 RTO CAR alba cu dungi albastre, mai tarziu si aceasta fiind inlocuita de o Karosa SL-11.1307-T, tot de aceeasi culoare.

In alte colturi ale Europei ex-comuniste se mai pastreaza si astazi ca old-timer un numar foarte redus de 706 RO. Puteti vizionna mai jos un documentar de epoca despre productia autobuzului, dar si aspecte din calatorii nostalgice recente.





Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 08 Jun 2010 17:26 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Si inca o frumoasa poza cu doua Skode vechi in Bucuresti, una interurbana, alta oprita in statia ITB.


Attachments:
706RO 1947 BdBalcescu.jpg
706RO 1947 BdBalcescu.jpg [ 99.04 KiB | Viewed 25461 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu 17 Jun 2010 09:19 
Offline
User avatar

Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03
Posts: 208
Location: Brasov
Pe acest film la min. 2'02'' apre o Skoda 706 RTO deschisa. Au circulat asa ceva in Constanta sau fac eu o confuzie? Eram foarte mic si cand mergeam la mare am impresia ca le-am vazut. Daca da erau modificate in Romania din autobuze clasice (cum au fost Skodele 706 RTO articulate in Bucuresti) sau asa au fost importate din Cehoslovacia?

http://www.youtube.com/watch?v=2B3XcpzD ... re=related


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri 18 Jun 2010 20:36 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Kappa wrote:
Pe acest film la min. 2'02'' apre o Skoda 706 RTO deschisa. Au circulat asa ceva in Constanta sau fac eu o confuzie? Eram foarte mic si cand mergeam la mare am impresia ca le-am vazut. Daca da erau modificate in Romania din autobuze clasice (cum au fost Skodele 706 RTO articulate in Bucuresti) sau asa au fost importate din Cehoslovacia?

Nu am vazut niciodata la Constanta Skoda deschisa, dar asta nu inseamna ca nu a existat. Prin 1958 s-au modificat autobuze vechi in Constanta, pentru a deveni deschise. Apoi, la inceputul anilor 70 s-a modificat un TV 2 pentru Constanta, la Autobuzul, pentru a deveni etajat si cu platforma superioara deschisa. Mai multe nu cunosc.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 23 Nov 2011 16:41 
Offline
User avatar

Joined: Sat 07 Mar 2009 23:41
Posts: 118
Location: BUCURESTI sect 2 Cart TEI
In Constanta


Attachments:
CONSTANTA sfarsitul anilor '60.jpg
CONSTANTA sfarsitul anilor '60.jpg [ 221.31 KiB | Viewed 22479 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 24 Dec 2014 13:44 
Offline
User avatar

Joined: Mon 12 Mar 2007 20:28
Posts: 245
Location: Brasov
In august 2012 autobuzul inca exista in curtea fabricii.
https://www.google.ro/maps/@46.4239644,26.4245504,3a,75y,268.47h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sl9N66hzIyepf_3gXqYodPQ!2e0
Mai stie cineva ceva de el de atunci?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 09 Mar 2016 00:54 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Se cunoaste prea putin ca a existat si la noi in transportul public local o oarecare varietate de Skoda-Karosa 706 RTO.

Exemplific in cele ce urmeaza cu Bucurestiul - pozele din Constanta, Brasov sau Sinaia fiind mai rare.

FOTO 1) In primul rand, alaturi de doua bucati fara caseta de linie (probabil de tip suburban cu o singura usa), cu inscriptie de linia 45, apar si doua frumoase RTO LUX, cu geamuri zenitale si cu tabla foarte mica de traseu, inghesuita de semnalizatoarele in pozitie inalta. Oare ce culori aveau? La autocarele ONT fondul era gri-bej si dungile maro. Ulterior, ITB-ul le-a revopsit pe toate in rosul caracteristic. Linia lor dedicata era se pare 48. In spate, alte surate cu caseta de linie probabil adaugata artizanal (prin 1959 caseta nu o fi fost in dotarea standard la livrare?).

FOTO 2) si 3) O alta schema de vopsire decat ne-am astepta la un autobuz urban. Caseta de traseu pare clar adaugata, sau in orice caz de o alta constructie decat la seriile ulterioare, nesolidara cu restul caroseriei; de altfel, semnalizatoarele in pozitie coborata erau tipice pentru varianta cu tabla de linie pe bot. Oare ce culori o fi avut? Se dorea diferentierea prin culori a vehiculelor de pe anumite trasee, sau a fost doar un joc al intamplarii?

FOTO 4) Exemplar rar, cu caseta de traseu la spate! A se remarca si ciudata dispunere a ochiurilor mobile de la ferestre (varianta "tropicala"). Si in Brasov s-au livrat in 1966 doua bucati cu caseta la spate, dar n-am sesizat niciodata problema ferestrelor, nu as putea spune cum le aveau.

FOTO 5) si 6) In fine, binecunoscutul mutant marca URAC, cu celebra articulatie necompensata a carei rupere accidentala a bagat cateodata in mormant calatori. De necrezut, dar au rezistat pana in vara lui 1973 cel putin. Oare aveau vreo aprobare de modificare din partea producatorului sau, fiind iesite din garantie, nu mai trebuia? Totusi, omologarile erau deja necesare in anii 70. In ultima poza, varianta "tropicala" pentru ferestre, dar pare-se doar pe partea stanga si nici acolo cu consecventa!

PS. La Constanta in 1968 circulau spre Mangalia Nord niste 706-RTO (suburbane?), cu doua dungi albastre pe fond crem. Au existat pana in 1970 si vehicule rosii cu o singura usa (poate revopsite?). Mai imi amintesc ca in 1968 ajungeau in Mangalia si unele fara caseta de traseu, cu acea tabla de linie prinsa pe exteriorul botului si lateral spre fata. Oare or fi fost de la inceput livrate la ITC sau proveneau prin transfer din colectia veche si ciudata a ITB-ului?


Attachments:
706 RTO (1).jpg
706 RTO (1).jpg [ 124.64 KiB | Viewed 15797 times ]
706 RTO (2).jpg
706 RTO (2).jpg [ 77.04 KiB | Viewed 15797 times ]
706 RTO (3).jpg
706 RTO (3).jpg [ 199.41 KiB | Viewed 15797 times ]
706 RTO (4).jpg
706 RTO (4).jpg [ 163.44 KiB | Viewed 15797 times ]
706 RTO (5).jpg
706 RTO (5).jpg [ 162.95 KiB | Viewed 15797 times ]
706 RTO (6).jpg
706 RTO (6).jpg [ 189.84 KiB | Viewed 15794 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 09 Mar 2016 10:25 
M-am uitat mai atent la acel articulat tip "ITB" si modificarile au fost mai complexe decat simpla "taiere" a 2 autobuze identice si apoi cuplarea lor, cu consolidarile necesare.
Vad ca sunt modificari structurale masive, in afara stalpului ingrosat, al carui rost sa zicem ca il inteleg, nu pricep care e rostul celorlalte modificari ale pozitionarii stalpilor si apoi a permutarii tipurilor de ferestre utilizate, ba chiar apare o fereastra cu dimensiuni atipice, cea mai ingusta, de imediat de dupa articulatie...

Am suprapus "tractorul" cu remorca, luand ca punct "fix" axa spate si iata cam cum arata, comparativ, structurile celor doua care, teoretic, ar fi trebuit sa fie aproape identice:


Attachments:
706 RTO-A-1.JPG
706 RTO-A-1.JPG [ 94.93 KiB | Viewed 15784 times ]
Top
  
 
PostPosted: Wed 09 Mar 2016 18:24 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Catalin Ghita wrote:
... Am suprapus "tractorul" cu remorca, luand ca punct "fix" axa spate si iata cam cum arata, comparativ, structurile celor doua care, teoretic, ar fi trebuit sa fie aproape identice:
Da, s-au facut modificari mari la ambele sectiuni. Sectiunea B sprijina prin articulatie, ca semiremorca, pe sectiunea A. Era nevoie de o anumita echilibrare a lungimii parghiilor, mai ales ca vehiculul nu dispunea de suspensie pe perna de aer si articulatia in sine avea multe imperfectiuni fata de ce era produs de fabrici cu experienta (de ex. Ikarus, ca sa nu zic MAN sau altele). Sigur, era si mult mai ieftina...

Dar suprapunerea trebuia facuta cu un exemplar de serie, nu intre doua sectiuni modificate. Atunci s-ar fi observat ca ambele sectiuni aveau inlaturata o portiune semnificativa din consola-spate, si anume cam cat 75% din fereastra din dreptul taxatoarei! Usa din spate a avansat in acest fel inspre roata, la ambele sectiuni... La vehiculul original, consola-spate era foarte lunga, nici nu stiu sa mai fi existat vreun alt tip de autobuz postbelic cu o asemenea consola. Rezultase din prelungirea in singura directie posibila a vechiului 706-RO. Deci sasiul si caroseria aveau modificari majore... De aici si necorelarea ferestrelor. Partitionarea de la semiremorca nu are nici o legatura cu aspectul initial, iar la vehiculul tractor apare evidenta ruptura de ritm dintre nou si vechi, prin acel montant atipic.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 09 Mar 2016 21:54 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Brassovia wrote:
La vehiculul original, consola-spate era foarte lunga.
Spre ilustrare.
Cand calatoreai in picioare langa luneta si masina era goala si in viteza, te arunca suspensia pe arcuri ca pe-o minge de ping-pong, mai tare chiar decat la IK-4. Noroc ca avea cele doua bare orizontale de-a latul lunetei, de care te puteai tine bine, indiferent ca erai copil sau adult.


Attachments:
S706RTO lateral.jpg
S706RTO lateral.jpg [ 104.98 KiB | Viewed 15761 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 10 Mar 2016 18:15 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Pentru cei ce nu au avut ocazia placuta de a calatori vreodata cu Skoda-Karosa 706-RTO, cred ca cea mai fidela restaurare a unui vehicul de epoca identic ca aspect cu cele livrate in Romania este cea facuta de P.M.D. Plzen (societatea de transport local). Fidelitatea fata de aspectul original al acestui supravietuitor din 1964 a fost dusa pana in cele mai mici detalii, cu mare grija. Singura modificare notabila este adaugarea pe interior a unui portbagaj in consola spate, cu acces printr-o trapa creata la exterior, precum si a unui carlig pentru remorca, modificare datorata actualei destinatii a vehiculului: aceea de old-timer de inchiriat pentru diferite evenimente. Au mai fost puse si doua scaune in plus la spate si poate ca s-a renuntat la unul de pe partea stanga. Dar este de apreciat ca s-a pastrat caracterul urban, fara a fi transformat in autocar, precum in cazul altor restaurari. Nuanta originala de rosu (ceva mai inchis si usor inspre bordeaux) nu cred ca ar mai fi putut fi in prezent reconstituita, fiind interzisi intretimp colorantii ce se foloseau in acele vremuri (contineau saruri de uraniu sau alte substante nesanatoase). In rest, pana si postul taxatoarei a fost reconstituit fidel. Pentru cei ce am trait vremurile, a privi acum aceste imagini reprezinta o adevarata intoarcere in timp. Atunci insa, aceste bijuterii straluceau si mai mult, in mijlocul unui transport definit la nivel national prin precaritate, rugina, praf si miros de benzina sufocant.

Surse:
http://www.pmdp.cz/
http://www.pmdp.cz/o-nas/fotogalerie/ga ... rop-2c.htm
http://www.pmdp.eu/services/rental-of-h ... -vehicles/
http://www.rto-bus.cz/
http://www.seznam-autobusu.cz (foto Zdeněk Kresa)


Attachments:
706RTO_#51-Plzen_1.jpg
706RTO_#51-Plzen_1.jpg [ 104.1 KiB | Viewed 15749 times ]
706RTO_#51-Plzen_2.jpg
706RTO_#51-Plzen_2.jpg [ 84.42 KiB | Viewed 15749 times ]
706RTO_#51-Plzen_3.jpg
706RTO_#51-Plzen_3.jpg [ 87.29 KiB | Viewed 15749 times ]
706RTO_#51-Plzen_4.jpg
706RTO_#51-Plzen_4.jpg [ 82.14 KiB | Viewed 15749 times ]
706RTO_#51-Plzen_5.jpg
706RTO_#51-Plzen_5.jpg [ 81.24 KiB | Viewed 15749 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 10 Mar 2016 19:21 
Offline

Joined: Tue 18 Oct 2005 13:32
Posts: 7777
Autobuzele utilizate în Bucureşti aveau acel ,,scaun al copilotului" în dreapta şoferului? Şi, dacă da, putea sta pe el şi altcineva decât rudele/colegii şoferului?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 10 Mar 2016 21:01 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Dr2005 wrote:
Autobuzele utilizate în Bucureşti aveau acel ,,scaun al copilotului" în dreapta şoferului? Şi, dacă da, putea sta pe el şi altcineva decât rudele/colegii şoferului?
Acel scaun a existat la toate. Nu era vorba de niciun copilot, ci de un loc public la fel ca toate celelalte. Pe vremea aia nu era inca la moda dictatura rudelor soferului. In general, multi soferi nu-i lasau insa pe copii sa se aseze pe acel scaun, din motive lesne de inteles. Totusi, era exact fructul interzis la care tanjeau copiii si uneori devenea prilej pentru o satisfactie imensa si o experienta de neuitat... In caz ca nu se putea, te resemnai si cu un loc chinuit stand pe-o buca pe capota calda si vibranta a motorului, care insemna premiul II...


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 10 Mar 2016 21:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Si pentru ca sonorul era o parte deloc neglijabila a calatoriei, postez inca un clip cu acel Jelcz pe care il puteti auzi si mai sus in pagina (varianta poloneza, echipata cu exact acelasi motor). Atentie mai ales la inceput, remarcati torsul sacadat in ralanti si apoi secventa tipica a demarajului, care dadea masura unui animal greu de invins. Interesant este ca motorul era cel folosit si la generatia anterioara (Skoda 706-RO), deci a fost produs si vandut cu succes timp de cel putin 25 de ani (1947-1972). Era simplu, fiabil, usor de intretinut, suporta cel putin doua reparatii capitale. Consumul, mediul si acustica nu contau atat de mult in acele vremuri. Demarajul pare greoi (vehiculul insusi era foarte greu in raport cu puterea motorului), dar in traseu se comporta dinamic mai bine ca SM-11, am asistat la depasiri spectaculoase pe drumuri de munte intre aceste vehicule. Soferul parea un fel de marinar la carma, levierul schimbatorului si clapeta de frana de motor solicitau miscarea intregului corp, ceasul celebru de pe bord era ca o busola...



Si un alt clip bine sustinut acustic (din pacate nu si vizual), cu o calatorie ceva mai lunga. Schimbari de viteze, frana de motor.



Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group