1. Termenul de tramvai EP este, oarecum, impropriu. Ce este EP-ul, de fapt? Un V51 (dupa alte surse V951) construit initial la ITB-URAC, tramvai cunoscut si cu denumirea de Festival iar apoi fabricat la Electroputere, avand doua tipuri de design: unul pentru orasele din vestul Romaniei si altul pentru celelalte orase
2. Fiind gandit doar ca vagon motor, frecvent se puteau intalni "rame" caraghioase de tip "mama" + "copil", adica EP + V12, remorca respectiva fiind, de fapt, gandita sa circule cu V58
3. Nu am inteles daca remorcile:
-V13 (identica ca aspect cu EP-ul, despre care se spune ca ar fi vagon motor cu elementele de tractiune demontate)
-V14 (asemanatoare cu vagonul motor, avand usa mica + 3 ferestre + usa mare + 3 ferestre + usa mica); atentie usile mici de pe V14 erau identice cu usile de V56
-V15 (usa + 3 ferestre + usa + 2 ferestre + usa)
erau produse la Electroputere sau la ITB? De ce usile mici ale remorcii V14 erau identice cu usile de V56?
4. La Oradea, ramele "mama" + "copil" faceau un zgomot infernal
5. Uneori, mai luau foc
6. Din punct de vedere estetic, tramvaiele EP bucurestene au fost suferit atunci cand au primit boghiuri si alte echipamente de V3A. Am avut ocazia sa vad pe viu un astfel de tramvai si pot spune ca avea ceva nefiresc, ceva care, parca nu i se potrivea. Botul tramvaului vazut de mine semana nu cu V3A-urile actuale, ci cu cele ale V3A-urilor cu 4 usi. Doua faruri ovale, pe o proeminenta, ambele in total dezacord cu designul EP-ului.
7. Tramvaiul 4013 bucuresean a sfarsit la EP. De ce? Nu se stie exact nici acum. Ba mai mult, nu se stie daca 4013 a fost canibalizat la EP sau a luat drumul spre un alt oras, avand o alta identitate.
8. Uzinele Electroputere au dat-o in bara cu doua produse ingemanate:
-Rama electrica suburbana de 1870 kw
-Rama electrica de 2720 kw
De fapt, este vorba de 080 TEA (Tren Electric Automotor), ulterior seria 55 / 56 / 57 alcatuit:
-fie din 4 vagoane avand, fiecare, tractiune integrala; aceste 4 vagoane se comporta ca doua unitati, fapt ce justifica grupul de cifre 080
-fie din 4 vagoane motoare (doua unitati), intre al treilea si al patrulea putandu-se intercala vagoane nemotoare
|