Cu ocazia comemorarii pioase a trecerii celor 75 de ani de la celebra "Ceferiada" din 1939 si de la infiintarea muzeului atat de greu de vizitat in ultima vreme, au avut loc zilele trecute o serie de manifestari in amintirea gloriei de odinioara. Batrana supravietuitoare "CFR 43 Calugareni" a fost scoasa la plimbare (evident nu spre uzul neingradit al muritorilor de rand), dupa 20 de ani de letargie in Depoul Bucuresti-Calatori, cu garnitura de vagoane reconstruita in anii 60 intr-o maniera asemanatoare cu originalul. O serie de alte piese istorice au stat expuse in Gara de Nord, in timp ce amatorii de inedit s-au putut da cu o mocanita construita ad-hoc in lungul Caii Grivitei, probabil spre spalarea pacatelor sponsorului binecunoscut in lumea "trenulisticii".
S-a dat publicitatii si filmul documentar despre istoria muzeului, o istorie trista - exact ca si a tarii in perioada respectiva, in general. Un fel de necesar "ce-am fost si ce-am ajuns", care ne trezeste unora mai vechi amintiri greu de ferit de lacrimi, iar altora mai tineri nedumerire si surpriza.
La scurt timp dupa sarbatorile din 1939 a fost publicat si un impresionant album de referinta, plin cu informatii si imagini inedite, pe care probabil multi il cunoasteti deja. Acum, dupa trei sferturi de veac, un astfel de album nu si-ar mai avea obiectul...
Attachments:
1930-1940-CFR.jpg [ 127.06 KiB | Viewed 5283 times ]
Batrana supravietuitoare "CFR 43 Calugareni" a fost scoasa la plimbare (evident nu spre uzul neingradit al muritorilor de rand), dupa 20 de ani de letargie in Depoul Bucuresti-Calatori
Din pacate doar pentru putini kilometri (vezi si intreruperea brusca a filmarii), caci suntem desigur in Romania - colonia tuturor posibilitatilor. In urma unei revizii efectuate de persoane fara calificare, locomotiva a fost pusa in miscare cu piese montate viciat, ceea ce a dus la o defectiune majora survenita la scurt timp de la plecare, din fericire nu si la vreun "eveniment"... S-a difuzat apoi un pretext pueril, pentru a ascunde adevarul pentru care "Calugareni" a iesit din cursa.
Locomotiva Călugăreni - ca, de altfel, toate locomotivele cu abur de cale normală din România - are cazanul expirat. Faptul că a putut face câteva curse, alimentată cu cărbuni proşti (probabil de grătar, luaţi de la supermarket) e lucru mare (e lucru mare pentru noi, care am ajuns să ne bucurăm că vedem o aburoasă cum se chinuie să tragă 3 vagoane pe 14 km o dată pe zi). În plus, cum nimeni nu prea mai cunoaşte modul de menţinere în funcţiune al unei astfel de locomotive, între curse locomotiva rămânea rece şi nu mai prea mai putea fi pornită (că nu e ca la EA să apeşi două butoane şi să ridici pantograful). Trenul Călugăreni a circulat astfel: - marţi: dimineaţa Călugăreni, după-amiaza anulat; - miercuri: dimineaţa Călugăreni, după-amiaza LDH (cu 90 minute întârziere) - joi: dimineaţa Călugăreni, după-amiaza Călugăreni - vineri: dimineaţa Călugăreni, după-amiaza LDH - sâmbătă: dimineaţa Călugăreni, după-amiaza LDH - duminică: LDH la ambele curse - vineri: dimineaţa Călugăreni
Ca fapt divers, din câte ştiu, doar Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca mai este (sau era) autorizat să efectueze revizii la cazanele de locomotive pentru cale normală. Însă Remarul a anunţat încă din 2009 că nu va mai efectua astfel de lucrări, refuzând chiar şi clienţii tradiţionali şi care plăteau la timp, precum CFI Criscior (până la urmă, oamenii s-au autorizat la ISCIR, dar pentru locomotive de cale normală trebuie şi avizul AFER).
Parerea ta de om care activeaza in domeniu este ca a fost OK, din punct de vedere al sigurantei/legislatiei feroviare, sa se puna in circulatie in aceasta stare tehnica, tocmai pe magistrale de mare trafic si de mare complexitate a semnalizarilor si cu echipa de bord care a fost disponibila? Am inteles si ma bucur ca aspectul nostalgic a fost OK, sunt si eu un impatimit al istoriei, dar totusi calea ferata trebuie in primul rand sa nu puna in pericol vieti.
Nu am atribuţii în verificarea materialului rulant. Organismul responsabil este Autoritatea Feroviară Română.
Din fericire, orice lucru legat de calea ferată - fie că este un vehicul, un cupon de linie sau un şurub - are multiple ,,siguranţe". De aia materialul rulant rezistă atâtor improvizaţii (de la cele care se văd cu ochiul liber până la roţi de diametre diferite, arcuri în foi făcute artizanal în depou din foi de la arcuri casate, furtune de apă folosite pe post de tuneluri de cablu ş.a.). Faptul că locomotiva a circulat fără autorizare ISCIR şi AFER (dacă nu cumva or fi făcut-o între timp, dar nu ştiu unde ar fi putut să o facă, ţinând cont că locomotiva nu a mai ieşit din depou de câţiva ani) e un lucru grav, dar asta nu înseamnă că locomotiva era un real pericol pentru cei din jur, mai ales că a circulat la presiune mică şi cu viteză redusă (cât a reuşit să circule). Şi sigur a circulat pe semnătura cuiva (dar nu ştiu a cui; oricum, a fost şi un OMT pentru acest eveniment). Echipa nu ştiu de unde a fost luată, că CFR Călători nu mai are fochişti şi frânari în schema de personal de mult timp... probabil or fi luat un mecanic ajutor (obligatoriu la circulaţia fără INDUSI si DSV), un şef de tren (autorizat la proba frânei şi, eventual, la însoţit mecanicul pe pantele mari - gen Predeal, deci unul care să ştie cât de cât să frâneze un tren) pentru frână şi un lăcătuş de revizie pentru băgat cărbuni. Ideea de bază e că publicul a fost numeros, fericit... şi că directorul CENAFER a fost mazilit după acest eveniment (!).
Dacă ai şti câte locomotive diesel au scadenţa la revizie majoră depăşită şi cu câţi ani... pe toate rapoartele ce privesc incendierea unor DA-uri se menţionează că termenele de revizie erau depăşite cu 2 ... 4 ani.
Ca să mai facem puţin exces de zel, locomotiva diesel care a remorcat trenul la anumite curse este înregistrată strict ca locomotivă de manevră, de fapt a şi circulat cu lampă albastră. Acea locomotivă nu are voi să remorcheze trenuri, ci doar convoaie de manevră, iar în convoaiele de manevră nu au voie călătorii... or trenul Călugăreni a circulat ca tren Regio, operator SNTFC ,,C.F.R. Călători" S.A.. Chiar dacă ar fi fost prevăzut în livret a circula cu LDH 1250 cp, trebuia utilizat un LDH autorizat pentru a remorca trenuri de călători.
Joined: Thu 03 Nov 2005 21:03 Posts: 208 Location: Brasov
Oameni buni nu v-ati obisnuit ca la CFR, indiferent ca se cheama Infra, Calatori sau Marfa totul este o improvizatie si o carpeala? Nu ai cum sa faci ca totul sa fie conform instructiilor.
Oameni buni nu v-ati obisnuit ca la CFR, indiferent ca se cheama Infra, Calatori sau Marfa totul este o improvizatie si o carpeala? Nu ai cum sa faci ca totul sa fie conform instructiilor.
Da, dar uneori "carpeala" asta depaseste anonimatul si primeste din banul public un buget cu sapte cifre in euro, ca in cazul de fata, iar dupa cum stim bine calea ferata are exact in acelasi timp reputatia de a fi falimentara, iar muzeul sarbatorit are faima de a fi fost devalizat de ce avea mai bun, de cateva ori din '90 incoace...
Muzeul nostru e o casă cu trenuleţe la scară... fie că vorbim de diorama făcută, parcă, de cei de la Trains Addicted, fie că vorbim de locomotivele şi vagoanele făcute la diverse scări, mai mult sau mai puţin corecte, prin liceele CFR sau pe la Facultatea de Transporturi, mare parte din exponate sunt machete. Pentru că nici nu ai unde să organizezi un muzeu în adevăratul sens al cuvântului, să pui nişte locomotive şi vagoane. Nu mai zic că potenţialele exponate sunt împrăştiate peste tot prin ţară... o parte expuse prin faţa gărilor, o parte expuse prin diverse parcuri sau chiar în mijlocul drumului (vezi Zlatna şi cele 3 locomotive), o parte prin depouri, o parte prin ,,muzeul" de la Sibiu şi altă parte în muzeul neoficial de la Dej, care muzeu nu ştiu ce viitor va avea după privatizarea CFR Marfă.
Users browsing this forum: No registered users and 18 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum