209: Ram. Cisnadie - Cisnadie
Mina de aur a transportului: caile ferate Un grup de lucru constituit in cadrul Clubului Economic German (DWS) a pus bazele unui proiect care sa relanseze transportul public din si in jurul Sibiului -cel pe caile ferate.
In Sibiu si in localitatile apropiate exista o retea bine distribuita de cai ferate. Majoritatea nu sunt folosite decat de transportul de marfa, unele fiind in continuare inchise, dupa cum este cea spre Cisnadie. Grupul de lucru din cadrul DWS focusat pe transportul public a elaborat o schita de proiect, care porneste de la ideea faptului ca un astfel de sistem nu necesita costuri foarte mari datorita infrastructurii existente. "In momentul de fata, lipsa centurii ocolitoare a ingreunat traficul din Sibiu, inclusiv transportul in comun. Necesarul de forta de munca este luat din ce in ce mai mult din localitatile invecinate ale Sibiului, localitati inspre care migreaza oamenii din Sibiu, pentru a locui acolo deoarece este mai ieftin. Tocmai de aceea este nevoie de mijloace de transport alternative, iar transportul pe distante scurte pe caile ferate existente este o astfel de solutie", declara Jens Kielhorn, purtator de cuvant al grupului de lucru amintit.
Jens Kielhorn a mai lucrat si in Germania in cadrul unui birou de proiectare orientat pe astfel de proiecte. Acesta a luat in calcul si faptul ca, in momentul de fata, accesul in Sibiu se realizeaza prin trei puncte majore, toate trei gatuite de trafic. "Liniile de cale ferata fie nu sunt folosite in momentul de fata, fie pe ele circula foarte putine trenuri", declara Kielhorn.
Cei din cadrul DWS au identificat sase trasee care ar putea duce si aduce calatori pe distante scurte. Pe ruta Saliste - Sibiu, in momentul de fata sunt sase curse pe zi, dinspre Talmaciu sunt sapte, dinspre Turnu Rosu, sase, dinspre Loamnes, noua, iar caile ferate care leaga Sibiul de Cisnadie si centrul orasului de Aeroport/Zona Industriala Vest nu sunt utilizate. Pe majoritatea traseelor circulate exista si cateva curse care circula noaptea, ineficiente pentru transportul in regiune, iar cursele circula cu pauze cuprinse intre 2,5 si patru ore.
Primul traseu pentru care grupul de lucru din cadrul DWS a elaborat mai multe detalii este cel care conectecteaza Zona Industriala Vest de Cisnadie, via gara mare a Sibiului. Pentru acest traseu a fost elaborata o documentatie ampla, de catre o companie din Germania.
Potrivit celor de la DWS, acest traseu poate fi impartit in trei segmente. Primul este reprezentat de linia de cale ferata industriala intre Bricomat si gara CFR Turnisor, aflata in proprietate privata, detinuta de Moara Cibin si Bricomat. Linia magistrala CFR nr. 200 intre garile Turnisor si Selimbar ar fi al doilea segment, care face parte din infrastructura feroviara interoperabila din Romania. In fine, cel de-al treilea segment este reprezentat de linia ferata dintre Selimbar si Cisnadie, care face parte din infrastructura feroviara neinteroperabila din Romania. Si acest segment se afla in proprietate privata si, al fel ca si in cazul primului, proprietarii au apreciat pozitiv un astfel de proiect.
Unul din avantajele acestui traseu ar fi rapiditatea -traversarea lui cu toate cele 15 puncte de oprire nu ar lua mai mult de jumatate de ora, iar traseul Cisnadie - Sibiu s-ar parcurge in 18 minute. De altfel, pentru acest traseu reprezentantii DWS intentioneaza sa efectueze o cursa de proba in luna noiembrie, cel tarziu decembrie, a acestui an. Pana atunci, initiatorii acestui proiect intentioneaza sa inchirieze un astfel de automotor si sa obtina avizele necesare pentru o astfel de calatorie.
Investitii necesare
Printre investitiile solicitate de un astfel de traseu se numara si reabilitarea terasamentului, acolo unde situatia o cere. In aceasta categorie intra linia industriala din vestul orasului si ramificatia Selimbar Cisnadie, unde este necesara o refacare temeinica a terasamentului. Pentru Imbunatatirea confortului de calatorie, ar fi recomandabila sudarea sinelor care in prezent aproape pe tot parcursul nu au joante sudate. In gara Turnisor trebuie montata o linie de ocolire pentru incrucisarile de trenuri, iar liniile de intrare si iesire din linia principala CFR trebuie integrate in postul central de manevra existent. Pe cinci treceri la nivel, intre care se numara si trecerea drumului national langa Selimbar, trebuie instalate sisteme de siguranta. Segmentul CFR gara Turnisor - gara Sibiu - ramificatie Selimbar va fi folosit in comun si nu necesita nici o modificare, concluzioneaza initiatorii proiectului.
Punctele de oprire sunt importante, in viziunea initiatorilor. Acestia sustin ca acestea ar urma sa creeze un cadru placut, cu acces comod in tren, un design uniformizat care sa permita urcarea in tren fara trepte. Toate peroanele ar trebui prevazute cu acoperis protector, banci, iluminare si tablite de informare a pasagerilor. Accesul la statii s-ar realiza prin intermediul rampelor, fara trepte.
In total vor fi necesare 16 peroane, din care noua intra in competenta CFR. Pe langa statiile propriu-zise, vor trebui rearanjate spatiile limitrofe statiilor. Aici intra indicatoare spre punctul de oprire, locuri de parcare pentru masini personale si taxiuri, suporturi pentru parcarea bicicletelor si, eventual, mutarea statiilor de autobuz in apropierea punctelor de oprire. De asemenea, o initiativa intersanta este amenajarea unor asa-numite park&ride -parcari unde pasagerii sa isi poata lasa masinile personale, urmand ca mai departe si inapoi sa utilizeze trenul regional.
Pe aceste trasee ar urma sa circule automotoare Diesel, de tipul sagetii albastre. "Aceste automotoare sunt folosite si in Germania pentru transportul regional. Nu stiu de ce aici, in Romania, au fost puse pe trasee lungi si sunt considerate trenuri de lux, pentru ca nu sunt", aminteste Jens Kielhorn.
Pentru traseul amintit ar fi necesare trei automotoare pe traseu, plus unul de rezerva sau pentru suplimentare in conditii de trafic de varf. Pretul unui asemenea tren este de maxim doua milioane de euro.
Calcule economice
Proiectul amintit are si o sectiune dedicata efortului economic pe care il presupune o astfel de investitie. Astfel, in linii mari, refacerea si adaptarea infrastructurii ar necesita aproximativ 7,6 milioane de euro. Achizitionarea automotoarelor, alte opt milioane de euro.
Evident, un astfel de serviciu de transport ar trebui subventionat de autoritati, dar ar aduce si venituri. Initiatorii proiectului prevad un tarif al biletelor corespunzator actualelor tarife practicate de Tursib si Transmixt. Astfel, in orasul Sibiu, biletul pentru o calatorie cu trenul regional ar fi de aproximativ 0,5 euro, intre Sibiu si Selimbar, 0,75 euro, iar intre Sibiu si Cisnadie, un euro. Abonamentele pe aceste trasee ar fi de 10, 15 respectiv 20 de euro. O atentie sporita i-a fost acordata aeroportului. cu un terminal nou si o pista modernizata. aeroportul este asteptat sa infloreasca la propriu in viitorul apropiat. "Distanta de la aeroport pana la aceasta linie de cale ferata este de 150 de metri. In Frankfurt, unde exista un astfel de sistem de transport, distanta este de peste 500 de metri. Cu un sistem de benzi rulante, ar putea fi dirijat tot transportul de pasageri de la aeroport la acest tren regional", spune Jens Kielhorn.
Pe portiunea Sibiu - Cisnadie, la un orar de circulatie la interval de 30 de min. in zilele lucratoare si la interval de o ora la sfarsit de saptamana si 35 calatori pe tren, initiatorii proiectului au calculat incasari de 476.000 euro pe an, la un castig mediu de 0,56 euro pe calator.
Pe celalalt segment, Zona Industriala Vest - Sibiu, incasarile anuale sunt aproximate la 264.000 euro pe an, ceea ce duce la incasari anuale totale de pe urma vanzarii legitimatiilor de calatorie de aproximativ 740.000 euro pe an.
Proiectul unui astfel de sistem de tren regional va fi depus mai multor autoritati locale, urmand ca discutiile sa fie aprofundate la inceputul anului viitor.
Propuneri de statii
Nr. km Punct de oprire Distanta intre punctele de oprire 1 0,000 Bricomat Nord - 0 2 0,535 Bricomat 535 m 3 1,050 Aeroport 515 m 4 2,385 METRO/Ambient 1.335 m 5 3,115 Str. Ogorului 730 m 6 3,695 Str. Frigoriferului 580 m 7 4,375 Str. Surii Mici (gara Turnisor) 680 m 8 4,900 Str. Tractorului 525 m 9 5,400 Str. Tiglarilor 500 m 10 6,180 Sibiu Halta 780 m 11 6,695 Str. D. Bagdazar 515 m 12 7,750 Sibiu 1.055 m 13 9,490 Atelier Zona (cartier V. Aaron) 1.740 m 14 10,550 Sibiu Triaj 1.060 m 15 12,250 Sibiu Gr. Selimbar 1.700 m 16 19,655 Cisnadie 7.405 m
Estimari
Avand in vedere ca nu este nevoie de achizitia terenurilor, se poate vorbi de o punere rapida in practica a proiectului. (1) Obtinerea aprobarilor necesare - 2 luni (2) Modernizarea terasamentului - 2 luni (3) Costructia punctelor de oprire - 6 luni (4) Lucrari de imbunatatire a spatiilor limitrofe punctelor de oprire - 6 luni (5) Angajarea si scolarizarea personalului - 3 luni (6) Livrarea automotoarelor - 15 luni (in perioada de asteptare a livrarii se pot inchiria vagoane) Toate activitatile (cu exceptia celor de la punctul 1) se pot desfasura simultan.
Sursa: DWS
Traian DELEANU Data aparitiei: 2007-10-04 ZIARUL DE SIBIU
|