O frumoasa descriere a perioadei in care se fabricau TV-uri apartine reputatului inginer de elita, aviator, pilot de incercari si sportiv de renume Alexandru (Dudu) Frim (1908-1985). Redau fragmentele semnificative.
[...] ERAM MULTUMIT DE STEAGUL ROSU INSA FAMILIA MEA ERA LA BUCURESTI IAR EU LOCUIAM LA CAMINUL DE UCENICI IN CARE MI SE AFECTASE O CAMERA. INTR-O ZI, LA SFARSITUL LUNII DECEMBRIE 1956 AM FOST CHEMAT LA CONDUCERE. AM GASIT IN BIROU PE INGINERUL VOINESCU CARE INDEPLINEA FUNCTIA DE DIRECTOR GENERAL IN MINISTERUL CONSTRUCTIILOR DE MASINI. IL CUNOSTEAM PE INGINERUL VOINESCU DE CAND TINERI AMANDOI ERAM LA BRASOV IN 1938, EU LA IAR IAR EL LA ASTRA VAGOANE, CUM SE NUMEA STEAGUL ROSU PE ATUNCI.
NE-AM BUCURAT DE REVEDERE SI MI-A PROPUS SA FIU DE ACORD SA MA MUTE IN INTERES DE SERVICIU LA BUCURESTI LA NOUA UZINA TUDOR VLADIMIRESCU, UZINA CARE FUSESE ANI DE ZILE UZINA DE MASINI AGRICOLE SI ACUM MINISTERUL CONSTRUCTIILOR DE MASINI DOREA SA O TRANSFORME IN UZINA DE AUTOBUZE. MI-A ARGUMENTAT CA NOUA UZINA ARE ELEMENTE FOARTE BUNE CA INGINERI INSA DIN CEI CARE AU LUCRAT MULT LA UTILAJELE AGRICOLE SI ACUM AVEAU NEVOIE SI DE OAMENI CARE SA CUNOASCA AUTOMOBILUL. AM FOST DE ACORD, MINISTERUL A FACUT FORMELE DE TRANSFER SI LA 1 IANUARIE 1957 M-AM PREZENTAT LA DIRECTORUL TEHNIC, INGINERUL URZICA, CEL CARE IN VREMEA ACEEA TINEA LOCUL SI DE DIRECTOR GENERAL. NU M-A PRIMIT CU BUCURIE SI MULT TIMP AM FOST URMARIT DE LIPSA LUI DE SIMPATIE. LA INCEPUT A HOTARAT SA LUCREZ IN BIROU CU INGINERUL PITULESCU, SEFUL PRODUCTIEI, CA SA CUNOSC UZINA. AM LUCRAT ACOLO CATEVA LUNI DUPA CARE AM FOST NUMIT SEFUL CTC, UNDE L-AM AVUT CA AJUTOR PE INGINERUL GHINEA, UN BAIAT EXCELENT CU CARE M-AM INTELES PERFECT SI CARE MI-A FOST DE MARE AJUTOR. LUCRURILE MERGEAU GREU. UZINA LUCRA BATOZE SI ALTE UTILAJE AGRICOLE LA CARE PREDOMINA LUCRUL IN LEMN, PRECUM SI NISTE REMORCI TIP AMERICAN FOARTE INTERESANTE, DAR PREA FRAGILE PENTRU OAMENII NOSTRI CARE URMAU SA LE UTILIZEZE. CONTROLORII MEI ERAU IN MAJORITATE TAMPLARI SI SE PRICEPEAU PUTIN LA PARTEA MECANICA.
TOT LA UZINA „TUDOR VLADIMIRESCU” S-A MUTAT UN NUCLEU DE LA UZINA „VULCAN”, FOST „MAO TSE-DUN” UNDE SE CONSTRUIAU PRIMELE AUTOBUZE ROMANESTI. ELE SE CONSTRUIAU PE SASIU „STEAGUL ROSU” AVAND SUSPENSIA, TRANSMISIA, MOTORUL, DIRECTIA SI FRANELE DE CAMION. ODATA CU MUTAREA SI AMENAJAREA ACESTUI MIC SECTOR LA „TUDOR VLADIMIRESCU”, M.I.C.M. A HOTARAT SA SE CONSTRUIASCA UN ADEVARAT AUTOBUZ. CU ACEASTA LUCRARE A FOST INSARCINAT UN COLECTIV PARTICULAR CONDUS DE INGINERUL SERGIU CUNESCU. CAND ACEST PROIECT A FOST GATA EL A FOST PREZENTAT LA UZINA SPRE A FI JUDECAT SI APRECIAT. AM FOST SI EU NUMIT IN ACEASTA COMISIE SI AM AJUT SATISFACTIA CA DE LA INCEPUT AM FOST PRINTRE PRIMII CARE AU FOST DE ACORD CU SOLUTIA PREZENTATA SI CARE PANA LA URMA A FOST ADOPTATA. SARCINA ERA TRASATA CA ACEST NOU AUTOBUZ SA UTILIZEZE CAT MAI MULTE AGREGATE DE LA CAMIONUL „STEAGUL ROSU”.
PRINCIPALA INOVATIE SI CEA CARE A DAT LOC LA CELE MAI MULTE DISCUTII A FOST AMPLASAREA MOTORULUI IN SPATE. ERAM PRINTRE PRIMELE UZINE DIN EUROPA CARE AVEAM CURAJUL DE A PREZENTA UN ASTFEL DE AUTOBUZ. IN EUROPA MAI ERA UZINA SETRA SI INCA DOUA CARE AVUSERA CURAJUL SA RUPA CU TRECUTUL. AU FOST UNII DIRECTORI DE UNITATI CARE NE-AU TAXAT DE NEBUNI CA SA PUNEM BOII LA SPATELE CARULUI SA IMPINGA, APOI SE SPUNEA CA TOATA LUMEA STIE SI SPUNE CA UN MOTOR BUN „TRAGE BINE” SI CA NIMENI NU SPUNE „IMPINGE BINE”. ACEASTA AMPLASARE A MOTORULUI PREZENTA NUMEROASE AVANTAJE DINTRE CARE SEMNALEZ: 1. MOTORUL AMPLASAT IN SPATE MAI USOR ACCESIBIL IN CAZ DE PANA FARA A MAI DERANJA SAU MURDARI CALATORII; 2. CU GREUTATEA LUI CARE LA AUTOBUZE ESTE DESTUL DE MARE, MARESTE ADERENTA ROTILOR DIN SPATE CHIAR ATUNCI CAND AUTOBUZUL ESTE GOL. 3. AXA CARDANICA ESTE FOARTE SCURTA SI DA MULT MAI GREU NASTERE LA TREPIDATII; 4. AXA DIN FATA CU MECANISMUL DE DIRECTIE ESTE USURATA CU MULTE KILOGRAME REDUCAND UZURA DIRECTIEI; 5. MOTORUL LA SPATE NU MAI DEGAJA GAZE SI CALDURA IN SALON; 6. LOCURI IN PLUS SI O USA IN FATA SI DECI REALIZAREA UNUI FLUX MAI BUN PENTRU CALATORI; 7. RACIREA MOTORULUI FACANDU-SE CU UN RADIATOR CE NU MAI ESTE ASEZAT IN PATUL VANTULUI, NU SE MAI BAZEAZA PE PRESIUNEA DINAMICA A AERULUI SI RADIATORUL ESTE DIMENSIONAT SA CORESPUNDA SI LA MERSUL INCET SI RESPECTIV NU MAI FIERBE LA DEAL; SOLUTIA CU MOTORUL IN SPATE CONSUMA CEVA DIN PLATFORMA DIN SPATE UNDE DE REGULA SE FACE O BANCHETA. LA AUTOBUZELE URBANE S-A MERS MAI DEPARTE, S-A PUS MOTORUL SUB PODEA LA MIJLOCUL MASINII, ACEASTA SOLUTIE AVAND AVANTAJE LASAND SI O PLATFORMA MARE LA SPATE, CEEA CE USUREAZA INCARCAREA LA STATII; 8. INCA UN MARE AVANTAJ LA RUTIERE AL MOTORULUI LA SPATE ESTE CA SUB BURTA MASINII NEMAIFIIND AXA CARDANICA, ETC., SE POT FACE COMPARTIMENTE PENTRU BAGAJE. ACEST AVANTAJ ESTE MAI MARE LA AUTOBUZELE DE TIP MODERN, ADICA FARA SASIU SI CU O CAROSERIE PORTANTA, UNDE LOCUL DE BAGAJE DEVINE MAI MARE.
DUPA LUNGI DISCUTII, SOLUTIA DATA DE COLECTIVUL CUNESCU A FOST ADMISA. ATUNCI, MINISTERUL DIN ACEA VREME A DISPUS CA INGINERUL CUNESCU, SA DEVINA INGINERUL SEF AL UZINEI „TUDOR VLADIMIRESCU” SI SA-SI REALIZEZE PROIECTUL. TOCMAI ATUNCI, DEOARECE NU MA INTELEGEAM CU DIRECTORUL TEHNIC, INGINERUL URZICA, ACESTA M-A MUTAT, DEVENIND IN LOC DE SEFUL SERVICIULUI CTC, SEFUL ATELIERULUI DE PROTOTIPURI, COLABORATORUL DIRECT AL INGINERULUI SEF CUNESCU. AUTOBUZUL A FOST NUMIT TV-2-U SAU -R DUPA CUM ERA URBAN SAU RUTIER. INSA ERA O SOLUTIE CLASICA, ADICA CU UN SASIU BILONJERON DIN PROFIL U, CU O SERIE DE TRAVERSE, UNELE NITUITE IAR ALTELE SUDATE. CAROSERIA DIN PROFILE INCHIS E SUDATE SUB FORMA UNUI SCHELET CARE SE FIXA CU BRIDE DE SASIU. MOTORUL, UN SR V8 DE 120 CP, AMPLASAT PE CONSOLA DIN SPATE, ERA STUDIAT CA SA SE POATA DEMONTA SI SCOATE FOARTE USOR. CUTIA DE VITEZE SI AMBREIAJUL ERAU CELE DE LA CAMIONUL „STEAGUL ROSU” SI NU ERA ADAPTATA PENTRU AUTOBUZ. SUSPENSIA SPATE ERA EXECUTATA PRIN IMPERECHEREA UNOR ARCURI LAMELARE SEMI-ELIPTICE CU ALTELE HELICOIDALE, TOTUL ARANJAT IN TAMPOANE DE CAUCIUC. SUSPENSIA FATA ERA CLASICA CU ARCURI SEMI-ELIPTICE LAMELARE, LA FEL CU CEA DE LA CAMION, ADECVATA GREUTATII AUTOBUZULUI. FRANA CU AER COMPRIMAT SI CU TUBURI MARI, ACEEASI CA PE CAMION; DIFERENTIALUL PUTIN MODIFICAT CA SA PRIMEASCA AXA CARDANICA DIN SPATE SI DECI CU ALT SENS DE INVARTIRE. ODATA CU AUTOBUZUL TV-2 S-AU MAI FACUT LA UZINA O SERIE DE AUTOUTILITARE DE 1,5 TONE, ORGANIZATE IN MICROBUZ CU NOUA LOCURI, CU USI LATERALE SI PORTBAGAJ IN SPATE, O AUTOSANITARA DERIVATA DE LA MICROBUZ, AVAND INSA SI USI IN SPATE PENTRU ACCESUL TARGILOR, O FURGONETA TOT DE 1.5 TONE CU O USA LATERALA IN DREAPTA SI UNA IN SPATE SI IN FINE, O CAMIONETA DESCHISA SAU CU PRELATA DE ACEEASI SARCINA UTILA, TOATE AVAND CABINA DE DOUA LOCURI SI MOTORUL PLASAT IN FATA IN CABINA DE CONDUCERE INTRE SOFER SI PASAGER. TOATE ECHIPATE CU FRANA DE SERVICI HIDRAULICA FOARTE EFICACE SI FRANA DE PARCARE COMANDATA PRIN CABLU SI TIJA. IN AFARA DE AUTOBUZE AM FACUT SI TROLEIBUZE CU ECHIPAMENTUL ELECTRIC EXECUTAT LA FABRICA DE UTILAJ ELECTRIC INSTALATA IN FOSTUL ARSENAL AERODINAMIC DE LA COTROCENI. CAND S-AU LUCRAT ACESTE PROTOTIPURI S-A PUS MULT SUFLET, STIMULATI FIIND DE DRAGUL DE A FACE CEVA BUN SI FRUMOS CAT SI DE IMBOLDUL DAT DE SEFUL NOSTRU INGINERUL SERGIU CUNESCU CARE ERA MARE AMATOR DE LUCRU FRUMOS SI BUN SI AVEA O MARE AMBITIE CA ACEASTA PRIMA INCERCARE CE SE FACEA IN TARA SA IASA BINE.
IN TOAMNA 1960 S-A HOTARAT CA UN AUTOBUZ RUTIER SI UN TROLEIBUZ SA FIE TRIMISE LA TARGUL DE LA LEIPZIG. PENTRU ACEASTA S-A DAT SI MAI MARE ATENTIE IAR PENTRU SCAUNE S-A TRIMIS UN DELEGAT SPECIAL LA GUBAN-TIMISOARA SPRE A ADUCE UN MATERIAL CU CARE SA SE TAPITEZE SCAUNELE SI INTERIORUL, CAT MAI ASORTAT CU CULOAREA CE URMA SA SE DEA MASINILOR. AM PETRECUT MULTE NOPTI LA UZINA SPRE A URGENTA SI DE A CONTROLA DE APROAPE EXECUTIA LOR. IN FINE A FOST GATA SI URMA CA A DOUA ZI SA FIE IMBARCATE IN TREN. S-AU CONFECTIONAT NISTE HUSE IMPERMEABILE PENTRU A LE INVELI LA TRANSPORT SI IN SEARA DIN PREZIUA PLECARII, LUCRATORII, CU SOLUTIE DE BENZINA SI ALCOOL, AU SPALAT BINE, CHIAR PREA BINE, INTERIORUL. DIMINEATA LA ORA 7, INGINERUL CUNESCU A FOST LA UZINA SI S-A URCAT PE SUB PRELATA IN AUTOBUZ CA SA CONTROLEZE CUM AU IESIT. S-AU APRINS LUMINILE INTERIOARE, I-A PLACUT TOTUL SI A COBORAT. PESTE CIRCA O JUMATATE DE ORA, DE SUB HUSA A INCEPUT SA IASA FUM. NE-AM SPERIAT TARE, NE-AM REPEZIT, AM RIDICAT HUSA SI AM GASIT UN MIC INCENDIU SUB TABLOUL DE BORD. CE SE INTAMPLASE? LICHIDUL CU CARE SE CURATASE INTERIORUL SE SCURSESE PE LA INTRERUPATOARELE DE CURENT DE LA LUMINA SI DIMINEATA CAND INGINERUL CUNESCU A CONTROLAT MASINA, APRINZAND LUMINILE, GAZELE S-AU APRINS. A ARS INSTALATIA ELECTRICA DE LA TABLOUL DE BORD SI CALDURA DEGAJATA A FACUT CA VOPSEAUA DE PE BOTUL AUTOMOBILULUI SA SE COSCOVEASCA. SI MASINA TREBUIA INCARCATA IN TREN. AM AMANAT CU O ZI PLECAREA SI CU TOTII NE-AM APUCAT SA REPARAM STRICACIUNEA. MAESTRUL ELECTRICIAN ALBU IN DOUA ORE A REFACUT INSTALATIA ELECTRICA IAR CEI MAI BUNI VOPSITORI AU RASCHETAT VOPSEAUA ARSA, AU CURATAT BINE, AU DAT CU CHIT, AU SLEFUIT SI O NOUA VOPSEA A FOST DATA PANA A DOUA ZI. PENTRU A SE USCA GRUNDUL, CHITUL SI STRATURILE DE VOPSEA, AM ADUS O BATERIE DE LAMPI SPECIALE PROIECTOARE DE CALDURA CARE AU FACUT CA PANA NOAPTEA TARZIU TOTUL SA FIE PERFECT IN REGULA. DIMINEATA AUTOBUZUL SI TROLEIBUZUL AU FOST IMBARCATE PE TREN SI EXPEDIATE LA LEIPZIG. TRANSPORTUL URMA SA DUREZE 3-4 ZILE. IN LOCALITATEA TARGULUI FUSESE ANGAJATA O INTREPRINDERE CARE DEBARCA EXPONATELE DIN TREN SI LE ASEZA LA LOCUL STABILIT DINAINTE. TRECUSE O SAPTAMANA SI NU PRIMISEM NICI O VESTE CARE SA CONFIRME SOSIREA EXPONATELOR NOASTRE. AM TELEFONAT LA LEGATIA NOASTRA SI DUPA INCA DOUA ZILE CE AM AFLAT!? INTREPRINDEREA CARE FACEA TRANSPORTUL DE LA GARA LA TARG SI ASEZA EXPONATELE LA LOCUL REZERVAT, CONFUNDASE INSIGNA UZINEI „TUDOR VLADIMIRESCU” CU SEMNUL DE LA MERCEDES SI IN CONSECINTA EXPONATELE NOASTRE ERAU IN COMPARTIMENTUL MERCEDES. INTAMPLAREA NE-A FLATAT PRIN FAPTUL CA AUTOBUZUL NOSTRU A PUTUT FI CONFUNDAT CU UN MERCEDES. SI TOTUL S-A SFARSIT CU BINE. DUPA EXPOZITIE, MASINILE S-AU INTORS IN TARA UNDE AU FOST LIVRATE LA ITB, SPRE A CONSTATA FIABILITATEA.
ATELIERUL DE PROTOTIPURI PE CARE-L CONDUCEAM ACUM AVEA UN EFECTIV DE 15 LUCRATORI DIN TOATE MESERIILE. MAJORITATEA ERAU MECANICI AUTO SI AJUSTORI. MAI AVEAM DOI STRUNGARI FOARTE BUNI, SUDORI, TINICHIGII, DOI VOPSITORI, SI UN ELECTRICIAN EXCEPTIONAL DE BUN, ALBU TRAIAN CARE, MAI TARZIU, FIINDU-I MAI APROAPE DE CASA, NE-A PARASIT SI S-A ANGAJAT CA MAESTRU LA DACIA SERVICE. ATELIERUL ERA DOTAT CU DOUA STRUNGURI, O FREZA UNIVERSALA, CATEVA POSTURI DE SUDURA, O MASINA DE VALTUIT TABLA, TOATE SCULELE DE TINICHIGERIE SI AJUSTAJ, IN FINE UN NUMAR MARE DE SCULE DE ATELIER COMPUSE DIN TRUSE DE CHEI FIXE, TUBULARE, INELARE SI MULTICANT. AVEAM AJUTOR UN SUBINGINER, OM DE TOATA ISPRAVA, CU CARE MA INTELEGEAM DE MINUNE. LOCALUL ERA O HALA BINE LUMINATA SI AERISITA, AVAND SI O PLATFORMA DESTUL DE MARE IN FATA. SE LUCRA CU PASIUNE SI IN CURAND PRIMUL AUTOBUZ TV-2 A IESIT PE POARTEA HALEI. INGINERUL CUNESCU STARUISE SI OBTINUSE FONDURI SPRE A FACE IN PARTEA DE NORD A UZINEI O PISTA DE PROBA COMPUSA DIN DOUA ALINIAMENTE DE CIRCA 400 M FIECARE, RACORDATE LA EST PRINTR-UN SEMICERC IAR LA VEST CU O PLATFORMA DESTUL DE MARE UNDE SE PUTEAU FACE INCERCARI PENTRU DIRECTIE, FRANE, STABILITATE, DERAPAJE, ETC. PISTA MAI AVEA PE UNA DIN LINIILE DREPTE O VARIANTA CU HOPURI MARI SI DIVERSE DENIVELARI PENTRU PROBA SUSPENSIEI. TOT ACOLO, VARIANTA FIIND SUB NIVELUL PISTEI, SE PUTEA INCARCA CU APA SPRE A SE VERIFICA COMPORTAREA MASINII SI PRIN LOCURI MLASTINOASE. AVEAM SOFERI FOARTE BUNI PRINTRE CARE PE COSTEL, CRACIUN, NEACSU, VISAN SI ALTII. DUPA CE PROTOTIPUL A FOST GATA, AM EXECUTAT PE PISTA UZINEI MULTE, FOARTE MULTE ORE DE MERS LA DIFERITE INCARCATURI SI VITEZE SPRE A-I PUTEA STABILI DEFECTELE SI CALITATILE. CU PROTOTIPURILE SI CU PRIMELE MASINI DIN SERIE S-AU EXECUTAT CATEVA MII DE KILOMETRI PE CELE MAI DIFERITE DRUMURI DIN TARA. SE MERGEA PE SOSELE ASFALTATE SI PE DRUMURI RELE, TRAVERSAND TOATE TRECATORILE DIN TARA. AM TRECUT ASTFEL BUCEGII PE LA PREDEAL, SI PESTE PADUCHIOSUL, BRAN, DRAGOSLAVELE, CURTEA DE ARGES - RAMNICU VALCEA PESTE MUNCELE, DEALUL NEGRU, SOSEAUA DE LA CAZANE, PESTE PARANG INTRE NOVACI SI SEBES ALBA, CHEILE BICAZULUI, LACUL ROSU, VATRA DORNEI PESTE PRISLOP, VATRA DORNEI - BISTRITA NASAUD. DE LA BAIA MARE PESTE GUTAI LA SIGHETUL MARMATIEI SI DE ACOLO DE LA SAPANTA LA CIMITIRUL VESEL, IAR PESTE ALTA PARTE A GUTAIULUI LA SATU MARE SI ALTELE, ALTE DRUMURI GRELE CA FELEACUL, HUTA ETC. FIECARE PROBA DIN ACESTEA DURA 3-4 ZILE, IAR CELE DOUA-TREI MASINI CARE LUAU PARTE ERAU INCARCATE CU SACI DE NISIP IAR CA PERSONAL INGINERUL CUNESCU, INGINERUL FRIM, COMISIA MILITARA SAU MINISTERIALA CUM AU FOST INGINERUL PEREANU, INGINERUL BRATU, COLONELUL BOGDAN, COLONELUL VLASCEANU DIN MAI CARE ERA SEFUL CIRCULATIEI PE TARA. IN TOATE ACESTE PROBE EU, INGINERUL FRIM, CONDUCEAM PE RAND TOATE MASINILE CARE LUAU PARTE, CATE 12 ORE PE ZI.
IN TOT TIMPUL CAT S-A LUCRAT PROTOTIPUL DE TV-2 - R RUTIER, U - URBAN SI E - TROLEIBUZ, INGINERUL CUNESCU A CONDUS O ECHIPA DIN BIROUL DE STUDII CARE A PROIECTAT UN NOU AUTOBUZ PUTIN MAI MIC DECAT TV-2, NUMIT TV-7. ACESTA ERA, DUPA CUM AM MAI SPUS, PUTIN MAI SCURT SI NUMAI IN VERSIUNE RUTIERA, AVAND O SUSPENSIE IMBUNATATITA SI CONSTRUCTIA CU CAROSERIE PORTANTA, ADICA FARA SASIU, ACEASTA SOLUTIE FIIND MULT MAI USOARA SI RIGIDA, CU FLEXIBILITATE MAI BUNA. CU ACEASTA AM FACUT UN DRUM DE PROBA IMPREUNA CU DIRECTORUL PUVAK, PROBA IN CARE DE DIMINEATA PANA SEARA AM ACOPERIT DISTANTA BUCURESTI-RESITA (700 KM). TOATE ACESTE AUTOBUZE TV ERAU ECHIPATE CU MOTOARE STEAGUL ROSU PE BENZINA, DE 120 CP, CARE NU ERAU POTRIVITE AUTOBUZULUI, IN GENERAL TOATE AUTOBUZELE FIIND ECHIPATE CU MOTOARE DIESEL. DE ASEMENEA ERA DEFICITARA SI DIRECTIA PE CARE DIN ECONOMIE AU LUAT-O DE LA CAMIONUL STEAGUL ROSU, DUPA RECOMANDAREA MINISTERULUI. DUPA CUM AM MAI ARATAT, PARALEL CU AUTOBUZELE TV PROTOTIP S-AU EXECUTAT SI PROTOTIPURILE DE UTILITARE DINTRE CARE IN AFARA DE MICROBUZUL DE ZECE LOCURI S-A MAI EXECUTAT UN PROTOTIP DE MICROBUZ DESCHIS, ADICA AVAND PERETII LATERALI PANA LA NIVELUL SCAUNELOR, UN ACOPERIS SI TORPEDO CU PARBRIZ PENTRU SOFER. ACEST MICROBUZ FACUT PENTRU LITORAL A FOST NUMIT TV-4 L, ADICA LITORETA. CU ACESTA IMPREUNA CU INGINERUL CUNESCU, AM FOST CATEVA ZILE PE LITORAL UNDE A AVUT UN MARE SUCCES DE PUBLIC. N-A FOST INSA COMANDAT IN SERIE FIIND PREA SPECIAL PENTRU SEZONUL DE VARA, ODATA CU STRICAREA VREMII TREBUIND SA FIE PUS LA GARAJ PANA IN VARA URMATOARE. IMPREUNA CU DELEGATII MINISTERULUI CONSTRUCTIILOR DE MASINI, AI ITB SI MFA, PRIN COMISIA MILITARA DE CONTROL, AM FACUT OMOLOGAREA LA TOATE AUTOBUZELE TV-2 R,U, SI E, PRECUM SI LA TOATE UTILITARELE (MICROBUZ, FURGONETA, CAMIONETA). DUPA CE TOATE ACESTEA S-AU TERMINAT, LUCRUL LA SECTIA DE PROTOTIPURI A SLABIT, INGINERUL SEF CUNESCU S-A MUTAT LA INSTITUTUL DE PROIECTARI I.P.C.M. SI IN UZINA SI MINISTER SE VORBEA TOT MAI INTENS DE LUAREA LICENTEI M.A.N. IN ACESTE CONDITII AM ACCEPTAT IN TOAMNA 1968 MUTAREA MEA LA MTTC SI ANUME LA CTA UNDE DEVENISEM CUNOSCUT DIN ACTIVITATEA MEA DE PESTE 30 DE ANI IN AVIATIE SI AUTO. ASADAR IN TOAMNA 1968 AM INCEPUT LUCRUL LA CTA, SERVICIUL TEHNIC, UNDE M-AM OCUPAT DE UZINELE DE REPARATII IRTA SI UZINELE COLABORATOARE.
DRUM DE PROBA CU TV-7
LA CAPATUL EFORTULUI COMUN DEPUS DE UN INTREG COLECTIV DE MUNCA, INGINERI SI TEHNICIENI, AUTOBUZUL TV-7, ULTIMUL NASCUT AL UZINEI NOASTRE SI-A ROSTOGOLIT PENTRU PRIMA OARA ROTILE, A PARCURS PRIMII METRI SI INTR-O ZI FRUMOASA DE PRIMAVARA, UN DECOR TANAR DE COPACI CU FRUNZE PROASPETE, SOARELE CALDUT SI STRALUCITOR A PUS IN VALOARE MINUNATELE LUI FORME ZVELTE SI ARMONIOASE. AUTOBUZUL DE MICA CAPACITATE TV-7 SE BUCURA DE TOT CE TEHNICA MODERNA A REALIZAT PANA ACUM IN ACEASTA MATERIE: O ARHITECTURA CU CEA MAI NOUA LINIE CARE II DA, IN AFARA DE FORMA PLACUTA, SI O VIZIBILITATE EXCEPTIONALA, CAROSERIE SEMIPORTANTA CARE IMPREUNA CU SASIUL FAC UN TOT FOARTE USOR, LUCRAT IN GRINDA CU ZABRELE DIN TUBURI RECTANGULARE DE OTEL CU PERETI SUBTIRI, SUDATE. AUTOBUZUL ESTE ECHIPAT CU UN MOTOR SR 211 DE 140 CP, V IN CONSTRUCTIE MODERNA. IN FATA DISPUNE DE O PUNTE CU ROTI INDEPENDENTE SI SUSPENSIE PE BARE DE TORSIUNE, PUNTE ASAMBLATA CU CARCASA PE TAMPOANE DE CAUCIUC CARE PREIAU VIBRATIILE DE FRECVENTE RIDICATE, PUNTE POSTERIOARA CU DOUA RAPOARTE DE DEMULTIPLICARE AVAND ATAC INDIRECT SI POSIBILITATEA DE A BLOCA DIFERENTIALUL LA DORINTA, PENTRU A REZOLVA SITUATII DIFICILE APARUTE PE TRASEU. SUSPENSIA SPATE DE TIP GREGOIRE PRINSA IN TAMPOANE DE CAUCIUC II DESAVARSESTE CONFORTUL. IN FINE, PENTRU SIGURANTA EXPLOATARII, MASINA ESTE DOTATA SI CU O FRANA HIDRAULICA-PNEUMATICA FOARTE EFICIENTA SI PROGRESIVA. IN REZUMAT: FORMA CE INCANTA, CONFORT ADEMENITOR, EXCEDENT DE PUTERE, VIZIBILITATE TOTALA, TINUTA DE DRUM SI SECURITATE. MASINA EXECUTASE DOAR RODAJUL IN BUNE CONDITIUNI CAND INTR-O DIMINEATA AM FOST CHEMAT LA DIRECTORUL PUVAK CARE MI-A ANUNTAT DORINTA DE A SUPUNE MASINA LA UN EXAMEN MAI GREU, EXECUTAND UN DRUM PANA LA RESITA, ACOLO UNDE IN MIJLOCUL FLACARILOR SE ZAMISLISE O MARE PARTE A OTELULUI DIN CARE O CONSTRUISE.
AM PRIMIT CU BUCURIE HOTARAREA, SIGUR FIIND CA EXAMENUL VA FI TRECUT CU SUCCES. ERA O ZI FRUMOASA DE INCEPUT DE VARA CAND IMBARCANDU-MI INTREGUL MEU RENUME DE AUTOMOBILIST STABILIT CU RABDARE SI MUNCA IN DECURS DE PATRUZECI DE ANI PE ACEASTA „LUNTRE A VISELOR” AM INCEPUT A NUMARA, ARBITRATI FIIND DE DIRECTORUL PUVAK, CEI 600 KILOMETRI CARE NE DESPARTEAU DE „CETATEA FOCULUI SI OTELULUI” UNDE NE PROPUSESEM SA POPOSIM IN NOAPTEA CE URMA. AM PARASIT BUCURESTIUL ANGAJANDU-NE PE SOSEAUA PITESTI, POATE CEA MAI VECHE SI BUNA SOSEA DIN TARA, STRAJUITA DE ENORME PLUTE, MULTE DIN ELE ABIA PUTAND FI IMBRATISATE DE HORA A TREI OAMENI, CARE TOATE SEMNEAZA INDEPARTATA DATA A NASTERII IN BULETINUL LOR DE IDENTITATE. KILOMETRI ALEARGA GRABITI INTR-O MINUNATA LEGANARE SI IN CURAND PODGORIILE CATARATE PE DEALURILE DIN DREAPTA, PODGORII CARE CU FIECARE ZI CE TRECE ISI IMPUN NUMELE, NE INDICA APROPIEREA ORASULUI PITESTI, ORASUL DE RESEDINTA A REGIUNII ARGES. [...]
DAR NOI SUNTEM GRABITI, PARASIM PITESTIUL SI SUNTEM PE SOSEAUA SPRE CURTEA DE ARGES IN PLINA REGIUNE PETROLIFERA. LA BASCOV O PARASIM CATRE STANGA SI IN CURAND AR URMA SA INFRUNTAM DEALUL NEGRU, SPAIMA VECHILOR AUTOMOBILISTI, LOCUL UNDE SARMANELE MASINI DADEAU EXAMEN LA ALPINISM. SOSEAUA BINE PAVATA SERPUIESTE PRINTRE LIVEZI SI FLORI, FLORI MULTE, SI IATA-NE LA POALELE BATRANULUI GIGANT DE SPAIMA, DEALUL NEGRU. DAR SI EL CA TOTUL IN MINUNATA NOASTRA TARA A ASCULTAT DE BAGHETA MAGICA A NOILOR PREFACERI SI IATA-L TRANSFORMAT INTR-O ADEVARATA PISTA DE „CURSA DE COASTA”, CU VIRAJE LUNGI SI ELEGANTE, ARTISTIC RACORDATE CU DECLIVITATI CE NU INTREC 10%. SI LUI TV-7 II PLACE TERIBIL, SE ASTERNE LA DRUM CA ARMASARUL DIN POVESTE. IATA-NE SUS, JOS SI ACUM VECHIUL POD PESTE OLT NE DUCE PE MALUL CELALALT UNDE ESTE ASEZAT ORASUL RAMNICU VALCEA. [...]
AM APRINS FARURILE SI CONTINUAM DRUMUL INDEPARTANDU-NE DE DEVA, IN TOVARASIA MURESULUI CARE SI EL NE VA PARASII IN CURAND. CONSUMAM ULTIMII KILOMETRI DE DRUM ASFALTAT SI ODATA CU SOSIREA LA DOBRA IN CARE PUTINE FELINARE II ARATA PREZENTA, NE ABATEM LA STANGA SPRE A NE FOFILA PRINTRE DEALURILE FAGETULUI, DRUMUL CEL MAI SCURT CATRE LUGOJ. DRUMUL NU MAI ESTE PAVAT IAR IN MULTE LOCURI FOARTE PROST, DE ALTFEL PE ACESTA SE POATE DEMONSTRA PERFECT EXCEPTIONALA SUSPENSIE DE CARE DISPUNE TV-7. [...]
DAR TINTA NOASTRA ESTE RESITA, DE ACEEA LUGOJUL NU NE ARE OASPETI DECAT CATEVA MINUTE. PARASIM ORASUL IN DIRECTIA SATUL MIC PE CARE-L TRAVERSAM IMEDIAT, IAR ACUM NE INDREPTAM SPRE FURLING. DEODATA IN LUMINA FARURILOR DOUA SILUETE ELEGANTE TRAVERSEAZA DRUMUL. SUNT DOUA CAPRIOARE CARE PARCA AU IESIT SA VADA SI ELE TV-7. SUNT DEJA 15 ORE DE CAND MERGEM, DE CAND CONDUC SI NU SUNT DELOC OBOSIT. CE CURIOS, MASINA ASTA NU OBOSESTE. DIRECTORUL PUVAK NU CUNOASTE ANTRENAMENTUL UNUI „ZBOR DE NOAPTE” SI ESTE INGRIJORAT SA NU ADORM. IMI PUNE MEREU INTREBARI PENTRU A MA INVIORA. TOTUL MERGE BINE. DE LA BOCSA UN DRUM PERFECT FACUT INTR-O REGIUNE INCANTATOARE NE FACE SA UITAM CEI 150 KM DE DRUM RAU. DEPARTE IN SUD, PALPAIRI ROSII PE CERUL INTUNECAT NE ARATA CA ACOLO IN CETATE, MUNCA OTELARILOR ESTE CONTINUA IN TOI. CU SOSIREA LA RESITA, PROGRAMUL ZILEI S-A SFARSIT CU BINE, „FARA PENE”. DOAR CU UN TELEFON DAT LA PLECARE, DIRECTORUL PUVAK, RESITEAN DE ORIGINE, ARANJASE O PRIMIRE CALDA, INTR-O CAMERA CALDA, CU UN PAT BUN, CARE AU RASPLATIT ASA CUM SE CUVINE EFORTUL UNEI ZILE DE ALERGATURA. AM ADORMIT USOR, CU UN SCURT GAND LA SARCINILE ZILEI DE MAINE, CAND URMA SA PREZENTAM MASINA, SA FACEM O URCARE LA BARAJUL DE LA VALIUC SI APOI SA LUAM CALEA INTOARSA. DUPA REALIZAREA AUTOBUZULUI TV-2, PENTRU A CARUI CONSTRUCTIE UZINA, PRIN INGINERUL SEF SERGIU CUNESCU A AVUT CURAJUL SA ADOPTE SOLUTIA MOTORULUI IN SPATE, SOLUTIA CARE LA ACEA DATA ERA APLICATA NUMAI DE TREI UZINE DIN EUROPA, COLECTIVUL S-A GANDIT LA UN NOU AUTOBUZ DE DOUAZECI DE LOCURI, CU LINII MAI MODERNE SI CU RAPORTUL CP-TONA MAI FAVORABIL, SPRE A AVEA O VITEZA MAI MARE, DEMARAJE MAI BUNE, MAI CONFORTABILE SI MAI FRUMOS.
|