TTT (Transport-Travel-Tourism)

Silviu Sîntea's page
It is currently Tue 19 Mar 2024 09:48

All times are UTC + 3 hours




Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri 12 May 2006 17:31 
Sa discutam despre "Z.I.S. (Z.I.L.)" - 154 si 155.
154 era electrobuz :shock: (fiind produs pana in 1948 nu a s-a denumit niciodata "Z.I.L.", schimbarea denumirii de "Z.I.S." in "Z.I.L." facandu-se in anul 1956, cand a murit Lihacev, directorul uzinelor S venea de la Stalin, "Z.I.S." insemnand Zavod Imeni Stalin - adica Fabrica Numita Stalin); din cate stiu acest tip de electrobuze nu au circular de cat in Bucuresti; ultima data au circulat pe linia 43.
Ceva detalii si poze cu el:
http://www.autogallery.org.ru/zis154.htm
http://bus.ruz.net/events/20040808/
http://www.classicbusdepot.com/bus-photos/59_0_1_0_C/
http://tallinn.mashke.org/g4/857/85710.jpg
Unele dintre aceste electrobuze au fost cumva transformate in troleibuze?
"Z.I.S." 155 a circulat in Ploiesti (poate si in alte orase); 2 a fost folosite in Bucuresti si pe post de car de televiziune (venind echipate din U.R.S.S.); primul subiect reportaj facut cu aceste care a fost concertul sustinut de cantaretul francez de origine iatliana Yves Montand in febr. 1957 (cand au fost aduse si autobuzele) - Montand fiind si primul intrepret transmis via satelit; un asemenea otobel se pastra in curtea Muz. Tehn "Prof. Dr. Dimitrie Leonida" din Bucuresti - actualmente e intr-un garaj I.D.E.B. si astepta sa fie restaurat
http://www.autogallery.org.ru/zis155.htm
http://bus.ruz.net/events/20040808/
Aici se poate vedea un 155 la Ploiesti:
http://forum.transira.ro/viewtopic.php?t=613

Tabla la aceste autobuze era nituita, nu sudata!!! Ambele otobele eru pure "G.M." style! 8)


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat 06 Oct 2007 14:39 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Iata un ZIS-154 circuland pe Magheru, vazut din spate. Se remarca ca usa 2 este intre axele A si B, la spate fiind motorul si echipamentele.
Si tramvaiele sunt super.


Attachments:
File comment: Carte Postala, foto cca 1958
Zis 154 pe Magheru.jpg
Zis 154 pe Magheru.jpg [ 266.8 KiB | Viewed 10208 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject: ZIS 155 in Romania
PostPosted: Sun 07 Oct 2007 17:40 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Se pare ca ZIS 155 au circulat in toate orasele, insa in numar mic.

Iata cateva exemple din Cluj, Craiova si Resita.

Singurul pastrat in Romania este un autobuz-car de reportaj, care a zacut vreo 25 ani in curtea Muzeului D. Leonida, acum inteleg ca zace intr-o curte a IDEB. Chiar nu se pot gasi niscaiva fonduri pentru restaurarea sa?


Attachments:
ZIS 155 - Cluj - 1.jpg
ZIS 155 - Cluj - 1.jpg [ 206.26 KiB | Viewed 10176 times ]
ZIS 155 - Cluj - 2.jpg
ZIS 155 - Cluj - 2.jpg [ 191.62 KiB | Viewed 10176 times ]
ZIS 155 - Cluj - 3.jpg
ZIS 155 - Cluj - 3.jpg [ 124.95 KiB | Viewed 10176 times ]
ZIS 155 - Craiova.jpg
ZIS 155 - Craiova.jpg [ 208.73 KiB | Viewed 10176 times ]
ZIS 155 - Resita.jpg
ZIS 155 - Resita.jpg [ 134.51 KiB | Viewed 10176 times ]
Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 Oct 2007 00:42 
Offline
User avatar

Joined: Fri 25 Nov 2005 01:18
Posts: 619
ZIS 155 avea motorul in fata?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon 08 Oct 2007 20:25 
Ce autobuze sunt alea care apar in poza de Craiova? :shock: (pe langa "Z.I.L."-155).


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 09 Oct 2007 11:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
OAB wrote:
ZIS 155 avea motorul in fata?

Da, ZIS-155 avea motorul in fata, usa separata pentru sofer pe partea stanga si, daca nu ma insel, cabina soferului era inchisa fata de restul salonului.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed 10 Oct 2007 11:14 
Cabina era complet separata de restul otobelului. Soferul urca printr-o usa aflata in stanga.


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 30 Oct 2007 12:47 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
mrM wrote:
Ce autobuze sunt alea care apar in poza de Craiova? :shock: (pe langa "Z.I.L."-155).

Inca nu am reusit sa identific tipul autobuzelor la care te referi (doua bucati vizibile in imaginea din Craiova). Am crezut initial ca sunt un model sovietic, seamana la bot cu ZIS (LIAZ) 158, dar sunt mult mai scurte. E posibil sa fie si vehicule interbelice "reconditionate". La un moment dat m-am gandit ca ar putea proveni din autobuze vechi din Bucuresti, carora li s-a dat o fata noua. Se practica asta in anii 50. Oricum, intrebarea ma framanta si pe mine si de indata ce voi avea un indiciu clar voi posta pe forum. Ceea ce este ciudat e ca nu am mai gasit in nici o alta fotografie acest tip.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 30 Oct 2007 12:49 
Autobuzele alea s-ar putea sa fie ceva frantuzesti.
Take a look here: http://www.konrad-auwaerter.de/datenban ... teller.php


Top
  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue 30 Oct 2007 13:32 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
mrM wrote:
Autobuzele alea s-ar putea sa fie ceva frantuzesti.
Take a look here: http://www.konrad-auwaerter.de/datenban ... teller.php

Pare un Berliet din anii '40. De remarcat insa caseta de linie foarte generoasa. Dupa prezenta portbagajului, se pare ca erau folosite acum pe rute interurbane. Imi aduc vag aminte ca prin anii '60 parca mai exista acest tip, doar pentru curse speciale ale unor intreprinderi.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: ZIS 155 in Romania
PostPosted: Mon 07 Jan 2008 23:50 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
Brassovia wrote:
...ZIS 155...
Singurul pastrat in Romania este un autobuz-car de reportaj, care a zacut vreo 25 ani in curtea Muzeului D. Leonida, acum inteleg ca zace intr-o curte a IDEB. Chiar nu se pot gasi niscaiva fonduri pentru restaurarea sa?

Iata si o fotografie cu cele doua ZIS 155 - care de reportaj ale Televiziunii Romane, transmitand in direct un meci de pe Stadionul 23 August (National). Imaginea dateaza de la inceputul anilor 60.


Attachments:
ZIS 155 Car de reportaj.jpg
ZIS 155 Car de reportaj.jpg [ 196.01 KiB | Viewed 9884 times ]
Top
 Profile  
 
PostPosted: Sat 19 May 2018 23:22 
Offline
User avatar

Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
Posts: 106
Am mai aflat ceva despre ZILurile 154 si 155.

Initiam am crezut ca erau "furate" de rusi (recunosc, vina mea aici, ca e posibil sa fi postat pe ici pe colo.). GM au acordat licenta pentru modelul seria TDH-35xx (adica modelul de 35 de ft, ce vine 10.6m. xx reprezinte submodele, de le 01 in sus pentru fiercare serie de imbunatari. Modele era poreclic "Old Look" dupa ce aparuse modelul nou, seria 53xx numita "New Look", cele cu parbriz acvariu. Si ele aveau acelasi sistem de numite cu xx fiind seria de inbunatatiri, insa 53 nu mai reprezenta lungimea in ft).

Erau cum s-a mai spus, cu tabla nituita, exact cum erau cele din state, si cu caroserie autoportanta. Motorizarea era diesel electric (de pe modelul TDE-35xx, cu motor Dietroit Diesel pe post de generator).

Asta a fost pentru modelul ZIS-154, insa motorizarea a fost problematica. Era problematica in state, si mai si la rusi, asa ca productia a fost limitata.

ZIS/ZIL 155 era mai vechi tehnologic, avand sasiu de camion, motor fata (de asta pozitionarea usilor) si tabla sudata. Nu mai era diesel-electric.

De ce postez asta-de multe ori se uita, si incep zvonuri (exact ca si cu cutiile automate de la Dac ca ar fi fost "furate" sau fabricate in tara, cand erau importate de le Praga direct). GM a acordat licenta, asa cum Ford a acordat licenta motorului V-8 de 5 litrii (302ci) ce eventual a fost licentiat la SR si TV.

Motivul e ceva mai complicat, mai ales ca razboiul rece deja incepuse (mai ales dupa blocata Berlinului din 48), dar eventual il aflu, ca nu se poate cenzura absolut tot adevarul, nu?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Mon 21 May 2018 00:38 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
castrosua wrote:
Am mai aflat ceva despre ZILurile 154 si 155.
Interesante informaţii. ZIS 154 şi 155 au fost prezente în România nu numai în transportul local, dar şi în cel interurban (RATA, IRTA). Referitor la Dac-urile hidramate, care ar fi motivul pentru care acestea au fost sistematic înlocuite cu cutii mecanice, la RK, începând din 1983, în timp ce pe SM-11 au funcţionat cu succes până la sfârşit?


Top
 Profile  
 
PostPosted: Tue 22 May 2018 02:44 
Offline
User avatar

Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
Posts: 106
Asta e o intrebare buna. Din ce stiu insa, la Bucuresti nu au fost multe SM-11 in perioada Dacurilor, asa ca e posibil ca mecanicii din anii 70 sa nu mai fi lucrat sau sa fi fost promovati in alte posturi unde nu mai aveau acces.

Am auzit toti povesti (sau din amintiri) cum cutiile automate smuceau cand intrau in a treia, si supraturau, etc. Astea sunt simptome clasice de lipsa de lichid de viteza. Pe langa asta mai e si punerea in neutru la relanti, in mers (in stil cutie manuala, scoatere din viteza). Asa ceva la o cutie automata distruge cutia foarte repede din lipsa presiunii, nu se mai ung rulmentii (care altfel ar fi sub jet de lichid, cat timp sunt in contact cu puntea, si motorul).

Schimbarea la RK e de inteles dupa ce au fost distruse cutiile Praga (model 2M70.03). Si ele au fost numai pe prima serie, pana in 82 (cele fara trapa pe colt, si semnale sub coltar imediat). Constanta a avut cateva si ale lor au tinut bine, chiar pana prin anii 90.

Revenind la subiectul ZIS, am confirmat ca a fost un ZIS-154 si la Bucuresti, si sunt curios cum s-au descurcat cu reparatiile sistemului diesel-electric. Mai ales ca nici diesel inca nu era folosit mult. Sa fi fost motivul convertirii in troleu? (ca asta a fost soarta lui, a devenit troleu).


Top
 Profile  
 
PostPosted: Wed 23 May 2018 22:35 
Offline

Joined: Mon 01 Oct 2007 17:54
Posts: 3299
castrosua wrote:
Revenind la subiectul ZIS, am confirmat ca a fost un ZIS-154 si la Bucuresti, si sunt curios cum s-au descurcat cu reparatiile sistemului diesel-electric. Mai ales ca nici diesel inca nu era folosit mult. Sa fi fost motivul convertirii in troleu? (ca asta a fost soarta lui, a devenit troleu).
Electrobuzele ZIS-154 au fost cumparate in 1948-1950, mai tarziu nu s-au mai fabricat. Numai 11 dintre ele au fost transformate in troleibuze, in anul 1956, primind numerele 4010...4020. Deci, ca autobuz, au avut o viata normala in ce priveste durata de exploatare si amortizare a investitiei (6-8 ani, incluzand o RK). La a doua RK s-a facut transformarea. Si in Ploiesti, Resita si la IRTA au existat ZIS-154, nu stiu daca luate de noi sau transferate din Bucuresti.


Top
 Profile  
 
PostPosted: Thu 31 May 2018 00:06 
Offline
User avatar

Joined: Sun 18 Mar 2007 18:17
Posts: 106
Deci au circulat mai mult decat a circulat TDEul GM in State. De asta aveam impresia ca nu au circulat foarte multe.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 16 posts ] 

All times are UTC + 3 hours


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group