fider wrote:
...daca va fi aprobat sau nu pentru a se moderniza mai multe vagoane in aceasta formula...
De ce "a se
moderniza" si nu "a se
produce"? Se interzice cumva Romaniei prin vreo clauza a tratatului de aderare la UE sa produca tramvaie? Nici macar CAER nu ne-a interzis asta. Daca RATB nu are in obiectul de activitate inscris la Registrul Comertului "productia de vehicule", se poate gasi o formula de colaborare cu un partener intern sau extern. Bucur LF chiar nu mai are nimic comun cu vechile serii V3A sau V2A. Inteleg ratiunile de moment pentru care se doreste pastrarea numerelor vechi de parc. Dar suntem oameni cat de cat cunoscatori cei care postam aici pe forum, haideti sa nu ne mai facem de ras fata de cei care ne citesc folosind cuvantul "modernizare". Nu se poate moderniza un tramvai din care a mai ramas doar un numar de parc.
In alta ordine de idei, este absolut laudabil efortul RATB de a incerca sa produca (chiar daca doar in prototip sau serie mica) un vehicul modern si performant. Nu mi se pare o crima la adresa nimanui, atat timp cat se respecta drepturi de proprietate intelectuala (licente daca e cazul etc). Iar pentru criza profunda in parcul de tramvaie bucurestean nu vad alta solutie, daca se doreste totusi supravietuirea tramvaiului in Bucuresti, macar in extensia sa actuala.
Gandind la aceste lucruri, am realizat un adevar trist, dar de care ar trebui tinut cont:
Romania nu a reusit sa importe, in cei 63 de ani trecuti de la cel de-al doilea razboi mondial, decat un numar infim de vehicule electrice
noi (nu SH!), si anume:
- cele cateva troleibuze MTB 82-D folosite in Bucuresti si Timisoara in perioada 1949-1961;
- tramvaiele TATRA aduse in anii 1972-1974;
- ramele de metrou Bombardier.
In rest:
NIMIC! Asa ca sa nu imbatam cu apa rece ca acum, cand conducatorii nostri alesi nu dau doi bani pe transportul electric, va fi posibil un import masiv si nemaivazut de tramvaie sau troleibuze.
Toata stima pentru RATB si URAC si incercarile acestora.