Nu as dori ca enumerarea aici a celor doua accidente grave de autobuz petrecute in ultimele trei zile la Brasov sa para ca vrea sa aduca senzationalul ieftin. Accidente s-au intamplat de cand lumea si se vor mai intampla, iar faptul ca autobuze ale aceleiasi institutii (RAT Bv) au fost implicate doua zile consecutiv in accidente grave nu poate fi decat o coincidenta nefericita.
Totusi, as dori sa trag aici un semnal de alarma asupra usurintei evidente cu care sunt privite si la Brasov elemente importante in siguranta traficului, de care atarna viata unor oameni, si anume:
- pregatirea conducatorilor auto (in ce conditii a fost acordata categoria "D" tuturor soferilor de troleibuz din RAT?);
- intocmirea orarelor de circulatie astfel incat sa existe timpi de stationare suficienti la capetele de linie (in prezent sunt foarte multe ture care nu indeplinesc acest deziderat);
- respectarea numarului de ture in traseu conform graficului (duminica, de multe ori acesta nu e respectat, soferii fiind indemnati de dispeceri sa mareasca viteza de circulatie pentru a acoperi distanta datorata vehiculului lipsa);
- conducerea vehiculelor fara a depasi viteza regulamentara (de cand avem autobuze puternice, asistam mai ales seara inainte de ora retragerii la adevarate raliuri de autobuze).
Primul accident s-a petrecut duminica dimineata in jurul orei 8, pe Str. Iuliu Maniu, vizavi de SIF Transilvania. Desi aflat intr-o curba stransa spre dreapta, autobuzul 703 de pe linia 4 a abordat curba excesiv de strans si, in ciuda asteptarii ca vehiculul sa fie impins de forta centrifuga spre banda a II-a, acesta a intrat pe trotuarul din interiorul curbei, lovindu-se in plina viteza de un copac.
Au rezultat: avarierea grava a autobuzului (de tip MAN 283, fabricatie 2006), accidentarea a patru persoane, printre care si soferul, acestea fiind transportate in stare foarte grava la spital.
Este probabil cel mai grav accident in care sunt raniti pasageri dintr-un vehicul al RAT, de la infiintarea acestei regii in 1991 si pana in prezent. Cu toate acestea, presa locala tine sub tacere evenimentul, singura relatare fiind in jurnalul de ora 14 al Realitatea TV.
Care a fost prima masura luata de autoritati? Razbunarea asupra copacului. Acesta a fost taiat dupa scurt timp, desi era o specie ocrotita (platan) si din imagini nu se deduce ca ar fi reprezentat un pericol. Dar imaginile TV au disparut la fel ca si copacul care ar fi trebuit sa fie o proba criminalistica, pastrand pe trunchiul sau amprenta impactului.
Tot asa, cu ceva timp in urma, un urs-gunoier, care a atacat si ucis doi cetateni, dupa ce a fost la randul sau atacat cu pioletul de un batran intrat in panica, a fost ucis de autoritati. Dupa sesizarea asociatiilor de protectie a animalelor, Primaria a lansat minciuna ca ursul era turbat (punand chiar panouri de avertizare si interdictie a accesului turistilor in zona). Or tot taranul stie ca un animal turbat nu poate manca datorita inflamatiei gingivale, in timp ce ursul acela servise chiar mai inainte masa la un container in prezenta cetatenilor.
Tot asa dupa cum un stalp RAT, doborat de Nissanul unui oligarh local prieten al autoritatilor, care la viteza de peste 100 km/h a pierdut controlul, a fost gasit vinovat (!?!) de uciderea a doi batrani care au avut nesansa de a fi pe trotuar in acel moment (in aceeasi zona cu accidentul de alaltaieri, si tot duminica dimineata!). Astfel, dupa ce martorii au fost presati sa-si retraga marturiile si alcoolemia a disparut, s-a constatat ca de vina ar fi stalpul de troleibuz, care nu ar fi respectat normativul ce prevede o distanta minima de 50 cm intre axul sau si bordura trotuarului.
Bineinteles, autoritatile s-au razbunat pe stalp, nemaipermitand plantarea sa, si nu pe beizadeaua care teroriza de ani buni orasul cu "talentele" sale automobilistice.
Al doilea accident a survenit ieri in zona Selgros, fiind implicat un MAN articulat de pe linia 17 (nr. 689). Deraparea vehiculului de-a latul soselei si balansul semiremorcii au dus la acrosarea unui taxi, ai carui pasageri au fost serios raniti.
Acest accident nu surprinde de loc datorita locului in care s-a produs: sectorul din Calea Bucuresti situat intre Darste si podul peste fosta linie CFR Steagul Rosu. Acest loc ocupa se pare de mai bine de 30 de ani varful in top, dupa unii fiind "blestemat" fie datorita unei anomalii geomagnetice locale, fie datorita faptului ca, drumul fiind rectiliniu pe o lungime foarte mare, atentia conducatorilor auto scade si viteza de circulatie legala este frecvent depasita. Un alt loc asemanator este pasajul de pe Str. Harmanului dinspre Triaj, unde au loc accidente din cele mai greu explicabile, chiar si in conditii de trafic scazut. Un al treilea binecunoscut "loc al mortii" este Calea Feldioarei in zona cartierului Stupini. Dar sa nu uitam si sectorul din centrul civic al Bd. 15 Noiembrie. In toate aceste locatii "clasice" de accidente, nu a fost intreprins absolut nimic pentru a se mari siguranta traficului.
Iata si relatarea jurnalistica a primului accident:
Patru oameni raniti, dupa ce autobuzul in care se aflau a intrat intr-un copac Accident, duminica dimineata, in Brasov. Patru oameni au fost raniti, dupa ce un autobuz a intrat intr-un copac, pe o strada din centrul orasului. Foto (1) Soferul a pierdut controlul volanului intr-o curba si s-a izbit violent de copac. Se pare ca barbatului i s-a facut rau la volan sau a adormit. Medicii spun ca cele patru victime, soferul si trei pasageri, sunt in stare grava. Politistii spun ca accidentul s-a produs la 8 dimineata, iar in autobuz erau putini oameni, altfel ar fi fost mult mai multe victime. Autobuzul facea curse intre gara si centrul vechi al Brasovului.
Sursa: Realitatea TV
Si a celui de-al doilea accident:
Accident grav aseara in Brasov. Conducatorul unui autobuz nu a mai putut controla vehicolul si a acrosat un taxi.
In urma impactului trei persoane din masina mica au ajuns la spital in stare grava. ?oferul autobuzului sustine ca unul dintre cauciucuri a explodat.
De asemenea, si trei pasageri din autobuz au fost usor raniti. Accidentul a avut loc pe Calea Bucuresti, cea mai circulata artera din Braaov. In taxi se mai afla si un copil care a scapat nevatamat. Pentru a afla cauzele care au dus la producerea incidentului, politistii brasoveni au deschis o ancheta.
Sursa: Realitatea TV
|